Senát projednal přehlednější bodový systém, zavede možnost řídit auto už od 17 let s doprovodem

|

Novela zákona o silničním provozu zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém; zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky. Zavede zároveň povinný preventivní program pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Návrh, který projednal Senát, také umožnuje řídit auto už od 17 let pod dohledem mentora. Pokud novelu podepíše prezident republiky, bude platit od ledna 2024.

Senát projednal přehlednější bodový systém, zavede možnost řídit auto už od 17 let s doprovodem

„Nový bodový systém jasně rozliší závažné přestupky, a ty bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Oproti minulé snaze změnit bodový systém, obsahuje tento návrh dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: Možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17 a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče.

„V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy.

Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit.

Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce do výše 2.500 až 3.500 Kč a u odmítnutí zkoušky hrozí pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů. Taktéž novela umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h.

Pokud o to řidič požádá, bude automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS, e-mailu, nebo prostřednictvím datové schránky. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.

Na besip.cz naleznete podrobnější informace

Zdroj: www.mdcr.cz

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy otevírá dveře veřejnosti ke vzpomínce na srpnovou okupaci 1968

Ministerstvo dopravy připomene ve čtvrtek 17. srpna významný milník naší nedávné historie – 55. výročí srpnové okupace 1968, která významně ovlivnila osudy naší země. Budova ministerstva byla v době okupace sídlem Ústředního výboru Komunistické strany Československa, a tedy i významným cílem agrese vojsk Varšavské smlouvy. V rámci připomínkové akce se otevřou dveře ministerstva od 16:30 do 21 hodin, v 19 hodin zároveň začne veřejné natáčení podcastu Přepište dějiny.

Ministerstvo dopravy

Smíchovské nádraží se kompletně promění

V Praze už brzo odstartuje modernizace dvou velkých nádraží. Po pražské Masaryčce teď hledá Správa železnic zhotovitele stavby také pro stanici Praha-Smíchov. Výsledkem budou kompletně zmodernizované koleje a nástupiště, prodloužené podchody pod celou stanicí a také nová lávka, která povede nad celou stanicí a umožní bezbariérový přístup na jednotlivá nástupiště. Realizace stavby proběhne v letech 2024 až 2027, celkové náklady dosahují 5,2 miliardy korun.

Ministerstvo dopravy

Vláda podpořila přípravu dalších projektů nových dálnic a železnic formou PPP

Vláda schválila další kroky v přípravě nových PPP projektů na připravovaných dálnicích a železničních tratích. Po vyhodnocení dosavadního postupu realizace D4 metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru by se touto metodou mohl začít stavět chybějící úsek IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla. U obou staveb potvrdily studie proveditelnosti výhodnost jejich realizací formou PPP. Resort dopravy také začne prověřovat možnosti využití PPP u dostavby dálnic D55, středočeské D3, severních částí Pražského okruhu a některých chystaných úseků vysokorychlostní železnice v rámci baltsko-jadranského koridoru.