České Dráhy··5 min

Sbírka na opravu parní lokomotivy Šlechtična pokračuje. Podpořit ji můžete nákupem speciálního piva

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

ČD Minibary, železniční muzeum v Lužné u Rakovníka a nově i restaurace Zastávka by Pivstro na plzeňském hlavním nádraží. Tam všude najdete pivní speciál Šlechtična, jehož koupí zákazníci podpoří opravu historické lokomotivy Šlechtična 475.179. Nadace Okřídlené kolo věnovala na sbírkový účet pro opravu Šlechtičny začátkem července 150 tisíc korun.

„Parní lokomotiva 475.179 Šlechtična patří mezi jedny z nejcennějších artefaktů naší železniční historie a ukázku poválečného strojírenského umu. Po dlouhých letech provozu potřebuje lokomotiva generální opravu,“ říká Marek Plochý, ředitel Centra historických vozidel Českých drah, a dodává: „O jízdy parních vlaků je trvale velký zájem napříč všemi generacemi. Náklady na opravy se nicméně neustále zvyšují. Proto hledáme další zdroje pro financování oprav. Jedním z nich je již třetím rokem výroba pivního speciálu. Ve spolupráci s Plzeňským Prazdrojem a jeho experimentálním pivovarem uvádíme již třetím rokem do prodeje speciální edici piva, jehož prodej pomáhá získávat finanční prostředky na opravu konkrétní lokomotivy. V letošním roce je to právě Šlechtična.“

Doposud bylo možné si pivní speciál „Šlechtična“ zakoupit ve vlakových minibarech ČD a také při akcích v muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka. Od pondělí 15. července 2024 bude možné si na půllitr orosené „Šlechtičny“ dojít i do nového plzeňského podniku Zastávka by Pivstro na tamním hlavním nádraží. Z každého načepovaného pivního speciálu v této restauraci bude poskytnuto 5 Kč na opravu lokomotivy. Načepovaná piva budou na podzim sečtena a částka bude darována Plzeňským Prazdrojem na účet Nadace Okřídlené kolo, kde se shromažďují finance na opravu parní lokomotivy 475.179 "Šlechtična".

„Tento jasně zlatý ležák s bohatou bílou pěnou přináší nezapomenutelný zážitek pro vaše chuťové pohárky. Jeho typická nasládlá chmelová vůně je obohacena nádechem citrusů a koření díky použití nové odrůdy chmele Ceres. V chuti je znatelné dobře vyvážené sladové tělo s jemnou hořkostí,“ dodává Lenka Straková, sládková experimentálního pivovaru.

Šlechtična

Nadace Okřídlené kolo věnovala letos na opravu už 150 tisíc korun

Na opravu „Šlechtičny“ může přispět každý pomocí sbírkového účtu Nadace Okřídlené Kolo 278975072/0300 s variabilním symbolem 475179. Do 1. července věnovala Nadace Okřídlené kolo 150 000 Kč ze sbírkového účtu na realizaci opravy lokomotivy do provozního stavu. Nadace zároveň organizuje soutěž pro všechny přispěvatele. Všichni přispěvatelé, kteří uvedou svůj kontakt do poznámky platby pro příjemce, jsou automaticky zařazení do slosování o dvoudenní pobyty pro dvě osoby v jednom z rekreačních zařízení Odborového sdružení železničářů. Slosování proběhne v listopadu tohoto roku.

„Nadace Okřídlené kolo již více jak 20 let finančně i nefinančně podporuje projekty a záměry oprav historických kolejových vozidel, především těch v majetku Českých drah a Národního technického muzea. Stejně tomu je i nyní v případě opravy parní lokomotivy 475.179 ‚Šlechtična‘, na níž může přispět kdokoliv i prostřednictvím našeho sbírkového účtu. Chci velmi poděkovat všem, kteří do této chvíle přispěli nebo nás podpoří v naší snaze o zachování technického a kulturního dědictví naší železnice budoucím generacím,“ uvádí Zdeněk Vysloužil, ředitel Nadace Okřídlené kolo.

Děčínská Líza, jak se této konkrétní parní lokomotivě přezdívá, za dvě desítky let od poslední generální opravy svezla tisíce malých i velkých fanoušků železnice. Vyrobena byla v roce 1948 pod výrobním číslem 1901 ve Škodě Plzeň a v průběhu 30 let aktivní služby prošla depy v pražských Vršovicích, Českých Budějovicích, Bratislavě, Zvolenu a nakonec v Děčíně. Po ukončení parního provozu lokomotiva sloužila v depu v Děčíně jako vytápěcí pojízdný kotel. Následně se začala využívat pro jízdy historických vlaků a zúčastnila se kromě mnoha jízd v naší republice několika mezinárodních akcí. Zavítala například do Německa, Švýcarska, Maďarska, Polska nebo na Slovensko.

České dráhy každoročně věnují na péči a záchranu našeho technicko-kulturního dědictví milionové částky. Bez zapojení mnoha dobrovolníků, sponzorů a návštěvníků, kteří svým výletem do železničního muzea v Lužné u Rakovníka a účastí na nostalgických jízdách podporují financování těchto památek a jejich provoz, by nebylo možné zachránit tolik úžasných „krásek“ na kolejích.

Kam přispět na opravu Šlechtičny

Etiketa - Šlechtična

Soubory ke stažení

  • Plakát k pivu Šlechtična (8,84 MB)

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy
Národní den železnice už o tomto víkendu

Národní den železnice už o tomto víkendu

Centrem železničářského dění se třetí říjnový víkend stane Česká Třebová. Významný železniční uzel bude hostit letošní Národní den železnice. Na akci se představí desítky kusů moderní i historické železniční techniky, v plánu jsou jízdy historických vlaků a bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Výtěžek z prodeje nedělních vstupenek půjde na odstranění škod po povodních Bohumíně.
| České Dráhy
Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic přeruší provoz vlaků mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Stavební práce Správy železnic od 17. října nepřetržitě do 7. listopadu přeruší vlakový provoz na železniční trati Frýdek-Místek – Český Těšín – Cieszyn. Během výluky nahradí České dráhy všechny vlaky na této trati autobusovou dopravou.
| České Dráhy
České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy mají ve flotile už 50 třívozových RegioPanterů druhé generace

České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group v pořadí už 50. moderní elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Jednotka číslo 640.256 vyjede v následujícím období na koleje ve Zlínském kraji. „Dlouhé“ RegioPantery brázdí tratě také v Olomouckém, Moravskoslezském, Středočeském a Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky

Druhý říjnový víkend bude patřit v České Lípě železniční nostalgii. V sobotu i v neděli se budou konat jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci se budou moci těšit i na výstavu vozidel v českolipském depu. Součástí doprovodného programu bude také výstava modelového kolejiště, ukázky historických zbraní a uniforem a nebude chybět ani občerstvení.
| České Dráhy
Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Regionální vlaky na Bruntálsku budou zajišťovat Čeké dráhy

Železniční dopravu na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje budou následující minimálně čtyři roky zajištovat České dráhy. Národní dopravce se svou nabídkou vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti drážní osobní dopravou v této oblasti.
| České Dráhy
Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Začala stavba nové opravárenské haly v havlíčkobrodském depu

Lepší zázemí pro servis nejmodernějších regionálních vlaků Českých drah RegioPanter a RegioFox. Na to se mohou těšit zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod. V areálu začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez DPH. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce a druhou zbrusu novou opravárenskou halu, jejíž realizaci zahájily České dráhy v letošním roce.
| České Dráhy
Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Od středy plný provoz dálkových vlaků do / z Polska

Ve středu 9. října 2024 bude obnoven provoz všech dálkových vlaků do / z Polska přes přechodovou stanici Bohumín. Do provozu se tak vrací také všechny vlaky vedené přes polskou stanici Chalupki. Jedná se o vlaky EuroCity Moravia, Polonia, Porta Moravica, Sobieski, Silesia (2×) a Báthory.
| České Dráhy
České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

České dráhy převzaly poslední z 50 Vectronů pronajatých od společnosti RS Lease

Leasingová společnost RS Lease dnes oficiálně předává Českým drahám do užívání poslední 50. lokomotivu Siemens Vectron, kterou si dopravce objednal. Největší český železniční dopravce nyní disponuje celkem 61 nejmodernějšími evropskými interoperabilními lokomotivami Siemens Vectron, které dopraví jeho vlaky z Prahy do Berlína, Hamburku, Budapešti, Košic a dalších míst Evropy.
| České Dráhy