Návrat zimních podmínek zaskočil v tomto období některé řidiče. Vzhledem k výjimečně teplému počasí na začátku měsíce již mnoho z nich vyměnilo zimní pneumatiky za letní. Řidiči, kteří již výměnu pneumatik provedli, by měli dbát zvýšené opatrnosti a přizpůsobit ztíženým podmínkám zejména rychlost své jízdy.
„Je třeba mít na paměti, že letní pneumatiky mají oproti zimním tvrdší směs a zcela jiný dezén. Zimní pneumatiky totiž zajišťují již při teplotách nižších než 7°C vyšší stabilitu, lepší ovladatelnost vozidla a zkracují brzdnou dráhu. Řidiči s letními pneumatikami jsou tak v tomto počasí znevýhodněni a měli by si tento rozdíl uvědomovat,“ upozorňuje Martin Farář z BESIPu.
Zvýšenou opatrnost by měli řidiči věnovat také místům, kde fouká vítr, například pod mosty, protože zde silnice může promrzat, i když je na teploměru pár stupňů nad nulou. Zlatým pravidlem i nadále zůstává nutnost zpomalit, ušetřená minuta se může v případě havárie proměnit v lepším případě v pomačkané plechy a dlouhá zdržení. Zabránit případné srážce může i udržování většího rozestupu mezi auty na silnici a samozřejmě maximální soustředěnost, silniční podmínky se v tomto počasí často mění i během několika ujetých metrů.
Pokud se často pohybujete na horách, nezapomínejte na to, že v některých horských úsecích je umístěna značka „Zimní výbava.“ Nynější počasí ukazuje, že její platnost může být opodstatněná, vzhledem ke sněhu a námraze například i koncem dubna. Při současné meteorologické situaci je na těchto horských silnicích jízda na letních pneumatikách nebezpečná. Použitím zimních pneumatik v těchto oblastech chráníte zejména sami sebe a šetříte čas všech řidičů, kteří daným úsekem projíždí.
Leták vysvětlující změny v dopravním značení naleznete zde.
Při plánování cesty vám může pomoci například webový portál www.dopravniinfo.cz , kde získáte aktuální informace o stavu dopravy v České republice.
Z rychlosti 20 km/h budete na sněhu k zastavení potřebovat minimálně 14 metrů.
Z rychlosti 30 km/h budete na sněhu k zastavení potřebovat minimálně 26 metrů.
Z rychlosti 40 km/h už je to 42 metrů. Na ledu přidejte alespoň dalších 20 m.
Na dálnici potřebujete při rychlosti 100 km/h alespoň 220 m k zastavení na sněhu, na ledu je to už přes 400 m.
Zdroj: www.mdcr.cz