Ministerstvo dopravy··4 min

Řidiči podceňují kontrolu zraku, během října si mohou nechat zrak změřit zdarma

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

BESIP a GrandOptical si přístup řidičů k péči o zrak letos zmapovaly průzkumem. V něm se ukázalo, že zhruba každý pátý řidič auta si na řízení nebere brýle, přestože by měl. Při jízdě na kole je to dokonce polovina. Rizikem je také podceňování pravidelného měření – jen asi polovina lidí si nechává změřit zrak alespoň jednou za dva roky a 14 % řidičů nebylo na měření nikdy. Podle reálných loňských výsledků měření zraku přitom zhruba každé čtvrté měření skončilo doporučením změny korekce o nejméně 0,75 dioptrie. Měření zdarma bude probíhat ve všech 60 prodejnách GrandOptical po celý říjen.

Řidiči podceňují kontrolu zraku, během října si mohou nechat zrak změřit zdarma

„Ostré vidění zcela zásadně ovlivňuje rychlost reakcí za volantem, proto chceme co nejvíce řidičů motivovat k tomu, aby si zrak nechali zkontrolovat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Vloni akce měření zraku zdarma využilo více než tisíc lidí a u čtvrtiny z nich se korekce měnila o nejméně 0,5 dioptrie.

„Podzim a zima je na silnicích z hlediska nehodovosti náročným obdobím, dny jsou kratší a zásadně se zhoršuje počasí, viditelnost se tedy zhoršuje vlivem vnějších podmínek. Zatímco toto jsou faktory, které jako řidiči ovlivnit nemůžeme, můžeme ovlivnit to, jak vidíme my sami. „Špatný zrak ovlivňuje totiž zejména jízdu za snížené viditelnosti. Při ní zemřelo vloni 67 lidí, s podzimem a zhoršujícím se počasím tento počet výrazně roste,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí BESIP Ministerstva dopravy.

Průzkum zjistil řadu zajímavých dat o tom, jak na tom čeští řidiči jsou a co by potřebovali. Celkem 61 % z nich deklarovalo, že mají nějakou oční vadu, nejčastěji krátkozrakost (slabší vidění do dálky), zhoršené vidění za šera a dalekozrakost. Potíže přitom výrazně rostou s věkem: krátkozrakost je u lidí nad 50 více než dvakrát častější než u těch mladších.

Z lidí, kteří by měli nosit stabilně brýle nebo čočky, tak při řízení auta nečiní 19 % a při jízdě na kole je to dokonce polovina. Nejméně zodpovědní jsou lidé do 29 let, u nichž ovšem zároveň platí, že mívají menší korekci.

„Velké riziko představují lidé, kteří nikdy nebyli na měření zraku. Je dost velká pravděpodobnost, že nějakou vadu mají, ale neví o ní. Jde hlavně o lidi nad 40 let, protože právě kolem tohoto věku se zhoršuje zrak i lidem, kteří s ním nikdy neměli problém. Problematické je i chození na měření méně často než jednou za dva roky. Zrak se v čase mění, a to někdy dost významně,“ říká komerční ředitel GrandOptical Pavel Krejčí.

Podle průzkumu chodí 23 % lidí na měření zraku každý rok, dalších 29 % ob rok. Celkem 52 % lidí tak dodržuje doporučenou frekvenci. Jednou za 3 roky chodí 9 % lidí, stejně tolik jednou za 4-5 let. Plných 16 % lidí chodí ještě méně často a 14 % lidí nebylo na měření nikdy.

Zajímavé je srovnání žen-řidiček a mužů-řidičů. Ženy trpí očními vadami významně častěji než muži (brýle nosí zhruba polovina mužů, ale dvě třetiny žen). Jsou také výrazně zodpovědnější v prevenci – alespoň jednou za dva roky si nechá zrak přeměřit 58 % žen oproti 49 % mužů.

V rámci kampaně bude po celý říjen možné nechat si zcela zdarma zkontrolovat a změřit zrak, a to ve všech 60 prodejnách GrandOptical v celé České republice. Objednat se lze osobně, telefonicky nebo na webu. Měření obvykle trvá kolem 15 minut a výsledky dostane klient okamžitě.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy