Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v září stavět 7,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Sadová – Plotiště v Královéhradeckém kraji. Přestože při povodních podmáčely staveniště přívalové deště, neměly žádný dopad na harmonogram stavby.
Práce za 1,62 miliardy Kč bez DPH potrvají do konce roku 2026, už ale příští rok v prosinci zprovozní ŘSD část dlouhou 1,2 kilometru včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová, a to společně s navazujícím úsekem D35 Hořice – Sadová. V trase úseku Sadová – Plotiště objevili archeologové asi nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Důležitou zprávou k dálnici D35 je, že všechny její plánované úseky mají už stavební povolení.
„Dálnice D35 je paralelní spojnicí Čech a Moravy a díky tomu bude alternativou k přetížené D1. Po jejím dokončení bude doprava napříč republikou na obou těchto tazích rychlejší a komfortnější, což představuje i významný impuls pro naši ekonomiku. Kromě nyní zahajovaného úseku Sadová – Plotiště začneme ještě letos stavět více než deset kilometrů dlouhý úsek Litomyšl – Janov, kde bude klíčovým objektem mimoúrovňová křižovatka Janov, která poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce. Na začátku volebního období jsme slíbili, že D35 se stane prioritou, a to také plníme, v letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice: na konci roku by se mělo pracovat zároveň na 64 kilometrech,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Začátek úseku navazuje na stavbu úseku D35 Hořice – Sadová, kterou ŘSD zahájilo loni. Stavební firmy musí jako prioritu nejdřív vybudovat víc než kilometrový úsek u Sadové, aby další část dálnice Hořice – Sadová nekončila v polích u Sadové a řidiči ji mohli využívat. Úsek Sadová – Plotiště bude končit na mimoúrovňové křižovatce Plotiště nad Labem, tam se napojí na dálnici D11. Součástí stavby bude devět mostů, nejdelší z nich bude 114,3 metru dlouhá estakáda Všestary. Cena, za kterou zhotovitel úsek postaví, činí 67 procent původně předpokládané sumy.
Trasa úseku vede krajinou, kde se v roce 1866 odehrála bitva u Hradce Králové, při níž pruská armáda drtivě porazila rakousko-saská vojska. Místo proto prozkoumali archeologové. Vedle jiného tam objevili zřejmě nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Jde o pohřební mohylu dlouhou kolem 190 metrů s maximální šířkou 15,1 metru. Pochází z doby kultury nálevkovitých pohárů datované do čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem. Vědci odhalili mohylu na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa.
ŘSD teď staví v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji osm úseků D35, téměř 54 kilometrů včetně odpočívky Hrušová. „Dálnice od Hradce Králové k Jičínu by měla být hotová do roku 2028. Letos tak začalo pětileté období intenzivní výstavby D35 v Královéhradeckém kraji. Vše směřuje k tomu, že kompletní dálnice D35 bude dokončená do šesti let. Tím, že dálnice zatím není dostavěná, trpí zejména lidé v obcích u silnice I/35,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Až bude D35 hotová, spolu s dálnicí D11 by se měla stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1.
D35 Sadová - Plotiště
Hlavní trasa:
délka: 7537 m
počet stavebních objektů: 115
zhotovitel: MI Roads a.s., Doprastav a.s. a Duna Aszfalt
cena stavby dle smlouvy: 1 628 365 288 Kč bez DPH
zahájení realizace: 9/2024
zprovoznění: první část 12/2025, celá stavba 12/2026
délka stavby do zprovoznění: 27 měsíců
infoleták ke stavbě: zde
- Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 298 kilometru nových staveb. Jedná se o 226,1 km dálnic a 71,9 km silnic I. třídy.
- Ve výběrovém řízení se nachází dalších 139,3 km dálnic a silnic I. třídy.
- Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
Zdroj: www.mdcr.cz