Toyota··10 min

Rallye Japonsko: Tři první místa pro TOYOTU GAZOO Racing

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team si na domácí půdě v Japonsku dojel pro pohádkový výsledek v podobě prvních tří míst a zakončil tak letošní sezónu. První příčku v Japonsku obsadil Elfyn Evans před Sébastienem Ogierem a Kallem Rovanperou.

Vítězství Evanse s navigátorem Scottem Martinem je třetím v této sezóně a zároveň devátým pro TGR-WRT ze 13 letošních rallyových podniků. Toyota si mistrovský titul mezi značkami pojistila již v 11. kole v Chile, přičemž o kolo později v rámci Středoevropské rallye, která byla předposledním kolem sezóny, získali Rovanperä a Jonne Halttunen druhý mistrovský titul v kategorii soutěžních jezdců nebo navigátorů.

Na náročné cesty s asfaltovým povrchem v kopcích prefektur Aiči a Gifu kolem Toyota City zavítal šampionát WRC již podruhé. Podmínky během pátku, prvního celého dne rychlostních zkoušek, značně komplikoval hustý déšť, ale právě během něj Evans vybudoval základy svého vítězství.

Díky dvěma vítězným erzetám za extrémního deště v pátek dopoledne si před stájovými kolegy vytvořil náskok bezmála jedné minuty a 50 sekund, zatímco soupeři se potýkali s problémy. Proměnlivé podmínky a kluzké povrchy doprovázely i sobotu a neděli, ale Evans se s nimi v obou dnech úspěšně vypořádal, a pojistil si tak vítězství. Společně s Martinem tak obsadili druhá místa v příslušných žebříčcích světového šampionátu.

Ogier zpočátku s Evansem udržoval tempo, ale v pátek odpoledne při nárazu do bariéry trochu ztratil půdu pod nohama, zatímco Rovanperä se jako první jezdec na trati musel vypořádat s těmi nejtěžšími podmínkami. Po pátečních jízdách oba dělilo necelých 20 sekund, ale namísto vylepšování vlastního postavení za zrádných podmínek se rozhodli zaměřit na co nejlepší týmový výsledek.

Ogier s navigátorem Vincentem Landaisem dojeli se ztrátou 1 minuty a 17,7 sekundy, což znamenalo čtvrté pódiové umístění během letošní částečné účasti v soutěžní sezóně (po třech prvních místech v tomto roce), zatímco Rovanperä se ztrátou dalších 28,8 sekundy zaznamenal osmé pódiové umístění, resp. dvanácté umístění mezi čtveřicí nejrychlejších v rámci této sezóny, kdy Rovanperä vybojoval titul mistra světa.

Takamoto Katsuta, nadějný jezdec programu TGR WRC Challenge Program, opět zaujal svojí jízdou na domovských cestách. Jeho naděje na druhé pódiové umístění po sobě na Rallye Japonsko zhatilo otočení vozu a náraz za extrémních podmínek první páteční rychlostní zkoušky, kdy ztratil přes pět minut, ale nevzdal se a odpověděl skvělým tempem: po celý zbytek podniku byl nejrychlejším jezdcem s největším počtem vítězných rychlostních zkoušek. Do cíle dorazil jako celkově pátý, pouhých 20 sekund za jezdcem na čtvrtém místě.

Citace:
Akio Toyoda (předseda představenstva společnosti Toyota Motor Corporation)

„‚Pečovat o kulturu rallyového sportu prostřednictvím neustálého zlepšování japonskou cestou‘ a ‚učinit z rallye jednu z typických podzimních tradic Japonska‘. Přesně tyto věci jsem si přál po skončení loňské Rallye Japonsko. Během letošní japonské rallye se obě tyto věci uskutečnily. Nejúžasnější je, že se nám podařilo začlenit Stadion Toyota do jedné ze speciálních rychlostních zkoušek. Možnost sledovat špičkové jezdce v těsných odstupech. Možnost jet před zraky tolika diváků. Byla to rallye plná vzrušujících a úžasných zážitků pro fanoušky i jezdce. Jsem přesvědčen, že efektní výkony rallyových vozů se navždy zapíší do vzpomínek mnoha dětí. Kalle, Elfyn, Takamoto a Jari-Matti se stali rallyovými jezdci proto, že k rallyovým závodům měli jako děti velmi blízko. I já jsem se do motoristického sportu zamiloval proto, že mne otec v dětství často brával na okruhy. Pokud budeme v tomto druhu rallyových podniků pokračovat, jsem si jist, že motoristický sport se zapíše do japonské kultury a získá si větší popularitu. Rád bych poděkoval všem, kteří se na skvělém úspěchu Rallye Japonsko 2023 podepsali.“

Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„Elfyne a Scotte, blahopřeji k vašemu vítězství! Oba jste odvedli skvělou práci, abychom se dostali k tomu, na co vloni nedošlo! Děkuji, že jste mne letos hned dvakrát přibrali na stupně vítězů! Sebe a Vincente, konečně jsem se s vámi mohl postavit na stupně vítězů! Díky, že jste si japonské cesty užili více než vloni! Kalle a Jonne, i s vámi jsem stál na stupních vítězů poprvé! Byla to také první rallye, kdy jste neměli žádný zásadní problém v podniku, na který jsem se přišel podívat. Díky za ukázkovou jízdu pravých mistrů! Takamoto a Aarone, dokázali jste nám, že dokážete jezdit opravdu rychle. Také jsme viděli, že Takamoto se při potížích nikdy nevzdává. Měl jsem velkou radost při sledování Takamoty, z nějž se stal tak silný soupeř. Díky za tak velký pokrok v roli jezdce světové třídy! Jari-Matti a všichni z týmu, děkuji za návrat domů s mistrovskými tituly a zároveň děkuji, že jste pro nás vybojovali ten nejlepší výsledek! Byla to skutečně skvělá sezóna. Mockrát vám děkuji a přeji veselé Vánoce!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Takový závěr sezóny je pro nás skutečně úžasný – s dojezdem na prvních třech místech doma v Japonsku. To je skutečně pohádkový výsledek. Přijeli jsme sem s cílem vybojovat vítězství, ale nakonec jsme zaplnili všechny stupínky na bedně. Skvělé bylo i sledovat, jak Taka bojuje o páté místo. Za tak náročných podmínek, které o víkendu panovaly, jsme vlastně ani nemohli doufat v nic moc lepšího. Všichni naši jezdci odvedli skvělou práci, aby týmu zajistili nejlepší možný výsledek, a sezónu jsme tak mohli zakončit v mimořádně radostném rozpoložení. Mám opravdovou radost za všechny z týmu, kteří letos odvedli skutečně úžasnou práci.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„V této chvíli je to úžasný pocit. Pro tým to je pohádkový výsledek, mít v Japonsku tři vozy na bedně. Je to vlastně úžasné, že se to podařilo za tak těžkých podmínek, které o víkendu byly. Myslím, že tým opět dokázal, že dokážeme být důslední a rychlí. Jsem také skutečně pyšný na Taku, protože jel parádně, a měl jsem tak velkou radost z jeho časů. Atmosféra o tomto víkendu byla díky velkému počtu fanoušků skvělá: byla to radost sledovat, jak si lidé rallye užívají a fandí nám. Takový závěr sezóny je opravdu parádní, zvláště být na bedně s celým týmem, jako se nám to podařilo.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Je to krásné být opět na nejvyšším stupínku na bedně – tím více, že tým obsadil první tři místa. Je to úžasný výsledek a nic moc lepšího jsme si zde na domácí půdě Toyoty ani nemohli přát, takže mám velkou radost. Byl do dlouhý a těžký víkend. V pátek jsme se prali s mimořádně těžkými podmínkami, ze kterých jsme ale vybruslili se slušným náskokem. Pak už to byla výzva jiného druhu, kdy jsme se snažili udržet náskok místo tlačit, co to jde, ale mám moc velkou radost, že se to nakonec povedlo. Ohromná gratulace celému týmu: byla to neuvěřitelná sezóna, vůz byl skvělý, jsem na všechny moc hrdý a mám ze všech radost.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Mít podíl na tomto výsledku je skvělý pocit. Moc jsem si přál sem jet a dopomoci týmu k tomuto pohádkovému výsledku. Myslím, že hlavním cílem bylo pouze dosáhnout vítězství, takže obsadit všechny stupínky na bedně je zkrátka úžasné, a je to možná více než pohádkový výsledek. Podmínky během celého víkendu přinesly řadu velkých překvapení. V pátek jsme očekávali obtížný začátek, a spousta jezdců skutečně dělala chyby nebo ztratila čas, což platí i pro nás. Poté jsme viděli, že máme slušnou šanci zajet jako tým 1-2-3, a tak jsem se zaměřil právě na tento výsledek, ale na takovém kluzkém a zrádném povrchu to nikdy není snadné. Věřím, že si tým tyto okamžiky patřičně užívá: moc si to zaslouží, a tak všem děkuji!“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, RALLYE JAPONSKO

1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 32 min 8,8 s
2 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 17,7 s
3 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 46,5 s

4 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2 min 50,3 s

5 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3 min 10,3 s

6 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 min 28,3 s

7 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +7 min 33,7 s

8 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +8 min 49,6 s

9 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +19 min 25,9 s

10 Hiroki Arai/Hiroki Tachikui (Peugeot 208 Rally4) +22 min 22,7 s

Zdroj: www.toyotanews.eu

Zadavatel
Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Další články od Toyota

Vozy Toyota (nejen) s plug-in hybridním pohonem teď pořídíte výhodněji
Toyota

Vozy Toyota (nejen) s plug-in hybridním pohonem teď pořídíte výhodněji

Toyota představuje novou akční nabídku, která přináší většinu osobních modelů za výhodnější cenu a tentokrát je mezi nimi i větší zastoupení vozů s plug-in hybridním pohonem.
Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
Toyota

Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, čtyřdenní oslavě motoristického sportu pořádané každým rokem na půdě historického Goodwood House v anglickém Sussexu a zakončené 14. července, představila Toyota širokou škálu technologií, které vyvíjí na podporu uhlíkově neutrální budoucnosti.
Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max
Toyota

Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max

Automobilka Toyota zahájila v České republice předprodej svého dosud největšího užitkového modelu Proace Max. Vozidlo o délce 5,4 až 6,36 metru pojme 10 až 17 m3 nákladu. K dispozici bude ve verzi se spalovacím motorem i jako elektromobil. Po provedení VAN se na trhu postupně objeví i jako šasi, platforma a valník. První vozy dorazí na podzim letošního roku.
Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů
Toyota

Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů

Společnost Toyota Tsusho otevřela v Čestlicích v pořadí druhý autosalon, který je zároveň prvním zcela nově postaveným centrem užitkových vozů Toyota Professional. Showroom o ploše téměř 400 m2 umožní vystavení široké škály modelů užitkových vozů včetně nejnovějšího modelu Proace Max, který přijde na trh již tento podzim.
Toyota na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslní novými vozy i technologiemi
Toyota

Toyota na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslní novými vozy i technologiemi

Toyota představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2024 celou řadu nových vozů s rozličnými druhy pohonů. Závodní, rallyové a terénní speciály i výkonné vozy homologované do běžného provozu ukáží, jak se jejich zapojení do motorsportu odráží v celkovém vývoji značky a dokazují multi-technologický záběr Toyoty s cílem snižovat emise CO2 a v konečné fázi dosáhnout uhlíkové neutrality.
Česká Toyota vydává olympijský speciál svého magazínu Toyota Life
Toyota

Česká Toyota vydává olympijský speciál svého magazínu Toyota Life

Vlastní magazín Toyota Life automobilka v Česku vydává už od roku 2019. Obvykle vychází čtvrtletně, ovšem při příležitosti letošních olympijských her v Paříži dostal svůj první speciál. Toyota je celosvětovým partnerem her, nicméně obsah magazínu je původní a lokální. Díky podpisům slavných sportovců půjde o výjimečnou sběratelskou edici.
Toyota dodala 35 hybridních Yarisů české firmě ACCOM
Toyota

Toyota dodala 35 hybridních Yarisů české firmě ACCOM

Toyota dodala 35 vozů Yaris hybrid společnosti ACCOM, která se zabývá výrobou a distribucí mléčných výrobků. Vozy dodané jednorázově firmou Autobond byly pořízeny na operativní leasing.
První vodíkové Toyoty Hilux se už testují na silnicích
Toyota

První vodíkové Toyoty Hilux se už testují na silnicích

Britské zastoupení automobilky Toyota ve svém závodu v anglickém hrabství Derbyshire už vyrobilo celkem 10 prototypů modelu Hilux poháněných palivovými články. Pět vozidel v současnosti absolvuje přísné provozní zkoušky na bezpečnost, jízdní schopnosti, funkčnost a odolnost včetně shromažďování údajů z testovacích jízd za reálných provozních podmínek.
Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka
Toyota

Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka

Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.
Největším hitem Toyota Víkendu byl Yaris Cross
Toyota

Největším hitem Toyota Víkendu byl Yaris Cross

Největším hitem uplynulého akčního víkendu v dealerské síti Toyota byl Yaris Cross následovaný RAV4. Zákazníci během Toyota Víkendu uzavřeli celkem 314 smluv, z toho na Yaris Cross bylo 61 kontraktů a na RAV4 35 smluv. Dalšími nejvíce poptávanými modely byly Yaris a modely Corolla.