Toyota··9 min

Rallye Akropolis: První dvě místa favoritů na titul světového šampiona z týmu TOYOTA GAZOO Racing v impozantní řecké bitvě

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) v dalším náročném podniku Rallye Akropolis obsadil první dvě místa – Kalle Rovanperä zaznamenal již druhé vítězství během posledních tří účastí v Řecku, čímž zvýšil svůj náskok v žebříčku šampionátu, zatímco Elfyn Evans si v závěrečném rozhodujícími boji pojistil druhou pozici.

Lijáky ve dnech před pořádáním rallye dodaly tomuto podniku odlišný charakter, ale rozhodně situaci neusnadnily, neboť jezdci byli nuceni v rychlostních zkouškách čelit velmi různorodým podmínkám: od hustého bahna až po drsné a kamenité úseky po oschnutí cest. Náročná pro jezdce, vozy i pneumatiky byla především sobota, nejdelší soutěžní den, kdy se řada konkurentů potýkala s problémy.

Úřadující mistr světa Rovanperä s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID se však dokázal problémům vyhnout, dokonce zaznamenal sérii nejrychlejších časů, a na závěr soboty tak měl na kontě náskok převyšující dvě minuty. Do prvních dvou nedělních erzet tak mohl nastoupit bez nutnosti zbytečně riskovat, aby nakonec v závěrečné Power Stage zajel nejlepší čas s náskokem 2,5 sekundy a ziskem pěti bonusových bodů.

Třetí vítězství a maximální počet bodů v sezóně pro Rovanperu s navigátorem Jonnem Halttunenem je vítanou vzpruhou po nedávném odstoupení na Rallye Finsko, a Rovanperä tak zvyšuje svůj náskok v mistrovství soutěžních jezdců na 33 bodů před Evansem – jenž se zase posunul 33 bodů před Thierryho Neuvilleho (Hyundai) na třetím místě.

Evans s navigátorem Scottem Martinem v sobotu dopoledne ztratili čas kvůli poškozenému chladiči, ale podařilo se jim pokračovat v boji, a tak v neděli ráno nastupovali s odstupem pouhých pěti sekund za druhým v pořadí, jehož pozici následně získali díky vítězství v první rychlostní zkoušce Tarzan. Evans vzhledem k druhému nejlepšímu času v Power Stage nakonec překonal třetího Daniho Sorda (Hyundai) o 4,2 s.

Zisk prvních dvou míst tým vítá jako kýžený obrat po osudové smůle, která jej před rokem v tomto obtížném řeckém podniku doprovázela. Maximální bodový zisk za rallye i závěrečnou Power Stage dále znamená nárůst vedení v šampionátu značek na 91 bodů. Do konce sezóny přitom v této chvíli zbývají tři kola.

Sébastien Ogier, nastupující do závodu poprvé po červnové Rallye Safari v Keni, se ještě v sobotu odpoledne držel na prvním místě, než jej v poslední rychlostní zkoušce zastavilo poškození pneumatiky a systému zavěšení. Po sobotním odstoupení se však v neděli ráno vrátil na trať a dojel pro 10. místo v celkovém pořadí.

Čtvrtým jezdcem nastupujícím s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID byl Takamoto Katsuta, startující v rámci programu TGR WRC Challenge Program, jenž si dojel pro celkové šesté místo – až do sobotního odpoledne se přitom Katsuta pohyboval těsně za soupeřící dvojicí Evans-Sordo, než byl v úseku SS11 nucen dvakrát měnit kolo.

Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„V první řadě chci poblahopřát Jari-Mattimu a Juhovi k jejich vítězství na Rallye Hokkaido, pořádané tentýž víkend. Mám radost, že v Japonsku prokázali své špičkové schopnosti za volantem v reálných soutěžních podmínkách, nejen v rámci testovacích jízd. Jeho umění za volantem fanoušky uchvátilo a inspirovalo i další týmové jezdce. Jari-Matti a Juho pomohli japonskou rallye posunout na světovou úroveň. Upřímně jim za to děkuji.

Jari-Matti se za volantem neustále usmíval. Na druhou stranu musel pociťovat jistou nervozitu, protože jeho tým právě tento víkend bojoval v Řecku. Ale osobně jsem byl bez obav. TGR-WRT je oborově zaměřený tým. Když jsem byl minulý měsíc ve Finsku jako zastupující šéf týmu, měl jsem možnost zblízka sledovat práci našich lidí. Někdy to tak je, že člověk, který je odborníkem na danou oblast, přijde s určitým názorem, a členové managementu jej následně podpoří. Tak je postaven tým TGR-WRT, a protože jsem věděl, že Jari-Matti tým takového druhu postavil, byl jsem si jist, že jeho účast na Hokkaidu nebude problém. A jak jsem očekával, tým své schopnosti plně potvrdil.

Kalle, Jonne – blahopřeji k vašemu vítězství po náročném podniku ve Finsku! A Elfyne, Scotte – děkuji za první dvě místa! Váš úspěch zbavil šéfa týmu veškerých obav. Všichni pracovníci nyní napřou veškeré síly ve své oblasti, abychom se v Japonsku mohli v listopadu opět usmívat. Díky za všechno vaše úsilí v Řecku!“

Kaj Lindström (sportovní ředitel)

„Je to skvělý pocit, když jste na prvních dvou místech v rallye, a ještě k tomu v Power Stage. Byl to hodně náročný týden, protože podmínky se během průzkumu tratě zásadním způsobem změnily. Posádky se musely přizpůsobovat změnám podmínek na trati, což platí i pro celý tým, aby vozy za této situace optimálně fungovaly. Vloni nám Řecko přineslo zklamání, a tak jsem věděl, že na některých věcech musíme zapracovat. Některé výsledky této práce jsme letos již pozorovali v Mexiku. Zdejší výsledek je pak důkazem, jak dobrou práci tým odvedl. Kalle si během tohoto podniku vedl nejchytřeji: pochopil, kde je možné tlačit na pilu, a kde naopak musí být opatrný. Skutečně skvělé výkony předvedl i Elfyn. Musel čelit několika potížím, ale nezpanikařil, pokračoval dál, a to se nakonec vyplatilo.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Parádní víkend, jen co je pravda. Tato rallye je vždy dost zrádná a byl to náročný týden kvůli těžkým podmínkám, které začaly již během průzkumu tratě. Byla to velká výzva, a vzhledem k postavení čističe trati jsem neočekával, že budu první i v cíli, takže získat 30 bodů je úžasné. Vloni jsme se v Řecku od začátku až do cíle lopotili, ale letos i přes postavení prvního na trati jsme mohli s ostatními přinejmenším bojovat. Velké díky týmu, protože vůz byl super silný. V sobotu jsme se dokázali ostatním poměrně dobře postavit na odpor, vyhnout se problémům a zároveň šetřit vůz i obutí, což je na rallye tohoto druhu vždy nutné. Poté jsem se do toho pořádně pustil v Power Stage, ostatně jako pokaždé v našem případě. Nyní musíme být důslední a zaměřit se na další rallyové podniky.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Tento víkend byl jako na houpačce. Když se ohlédnu zpět k sobotnímu poledni, měli jsme velké štěstí, že jsme po poškození chladiče nevypadli z boje. Ztratili jsme přes minutu, takže když vše zvážíme kolem a kolem, za návrat na druhé místo můžeme být šťastní. Dani neustále tlačil na pilu a před poslední erzetou to bylo stále velmi těsné, takže bylo dobré si nakonec pojistit pozici a získat i několik bodů za Power Stage. Z pohledu šampionátu to pro nás nebyl úplně dokonalý víkend, protože Kalle byl hodně silný, takže mu blahopřejeme, ale i nadále do toho budeme dávat vše. A pro tým je to neuvěřitelný výsledek: pochvala všem za skokové zlepšení oproti tomu, co jsme zde předvedli v loňském roce.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Rallye neprobíhala úplně podle našich představ, ale tak to někdy zkrátka bývá. S ohledem na drsné podmínky je tato rallye přesně tím podnikem, kde vám musí přát štěstí, ale bohužel se nám včera nahromadilo hned několik problémů, kvůli kterým jsme to museli ukončit. Dnes jsem se pokusil o maximum v Power Stage, ale vyjíždět mezi prvními na trati nebylo snadné. Nakonec je dobrou zprávu, že jsme tento víkend předvedli celkem slušné tempo. Sice jsme za to nebyli odměněni, nicméně alespoň tým má další skvělý výsledek v podobě prvních dvou míst – v celkovém pořadí a v rámci Power Stage – což je hodně dobré pro oba žebříčky šampionátu.“

KONEČNÁ KLASIFIKACE, RALLYE AKROPOLIS, ŘECKO

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 0 min 16,7 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 31,7 s

3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 35,9 s

4 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4 min 28,4 s

5 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6 min 22,3 s

6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7 min 20,9 s

7 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 41,0 s

8 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 51,3 s

9 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11 min 7,0 s

10 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +11 min 43,4 s

A co bude následovat?

WRC se vrací do Jižní Ameriky na Rallye Chile, pořádanou naposledy v roce 2019. Měřené úseky v lesích regionu Bio Bío kolem přístavního města Concepción jsou technického charakteru, ale převážně hladké a rychlé.

Zdroj: www.toyotanews.eu

Zadavatel
Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Další články od Toyota

Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
Toyota

Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, čtyřdenní oslavě motoristického sportu pořádané každým rokem na půdě historického Goodwood House v anglickém Sussexu a zakončené 14. července, představila Toyota širokou škálu technologií, které vyvíjí na podporu uhlíkově neutrální budoucnosti.
Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max
Toyota

Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max

Automobilka Toyota zahájila v České republice předprodej svého dosud největšího užitkového modelu Proace Max. Vozidlo o délce 5,4 až 6,36 metru pojme 10 až 17 m3 nákladu. K dispozici bude ve verzi se spalovacím motorem i jako elektromobil. Po provedení VAN se na trhu postupně objeví i jako šasi, platforma a valník. První vozy dorazí na podzim letošního roku.
Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů
Toyota

Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů

Společnost Toyota Tsusho otevřela v Čestlicích v pořadí druhý autosalon, který je zároveň prvním zcela nově postaveným centrem užitkových vozů Toyota Professional. Showroom o ploše téměř 400 m2 umožní vystavení široké škály modelů užitkových vozů včetně nejnovějšího modelu Proace Max, který přijde na trh již tento podzim.
Toyota na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslní novými vozy i technologiemi
Toyota

Toyota na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslní novými vozy i technologiemi

Toyota představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2024 celou řadu nových vozů s rozličnými druhy pohonů. Závodní, rallyové a terénní speciály i výkonné vozy homologované do běžného provozu ukáží, jak se jejich zapojení do motorsportu odráží v celkovém vývoji značky a dokazují multi-technologický záběr Toyoty s cílem snižovat emise CO2 a v konečné fázi dosáhnout uhlíkové neutrality.
Česká Toyota vydává olympijský speciál svého magazínu Toyota Life
Toyota

Česká Toyota vydává olympijský speciál svého magazínu Toyota Life

Vlastní magazín Toyota Life automobilka v Česku vydává už od roku 2019. Obvykle vychází čtvrtletně, ovšem při příležitosti letošních olympijských her v Paříži dostal svůj první speciál. Toyota je celosvětovým partnerem her, nicméně obsah magazínu je původní a lokální. Díky podpisům slavných sportovců půjde o výjimečnou sběratelskou edici.
Toyota dodala 35 hybridních Yarisů české firmě ACCOM
Toyota

Toyota dodala 35 hybridních Yarisů české firmě ACCOM

Toyota dodala 35 vozů Yaris hybrid společnosti ACCOM, která se zabývá výrobou a distribucí mléčných výrobků. Vozy dodané jednorázově firmou Autobond byly pořízeny na operativní leasing.
První vodíkové Toyoty Hilux se už testují na silnicích
Toyota

První vodíkové Toyoty Hilux se už testují na silnicích

Britské zastoupení automobilky Toyota ve svém závodu v anglickém hrabství Derbyshire už vyrobilo celkem 10 prototypů modelu Hilux poháněných palivovými články. Pět vozidel v současnosti absolvuje přísné provozní zkoušky na bezpečnost, jízdní schopnosti, funkčnost a odolnost včetně shromažďování údajů z testovacích jízd za reálných provozních podmínek.
Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka
Toyota

Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka

Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.
Největším hitem Toyota Víkendu byl Yaris Cross
Toyota

Největším hitem Toyota Víkendu byl Yaris Cross

Největším hitem uplynulého akčního víkendu v dealerské síti Toyota byl Yaris Cross následovaný RAV4. Zákazníci během Toyota Víkendu uzavřeli celkem 314 smluv, z toho na Yaris Cross bylo 61 kontraktů a na RAV4 35 smluv. Dalšími nejvíce poptávanými modely byly Yaris a modely Corolla.
Nová Toyota Camry startuje v akční nabídce pod milionem korun
Toyota

Nová Toyota Camry startuje v akční nabídce pod milionem korun

Na český trh přichází nová Toyota Camry s nejmodernějším hybridním pohonem, vylepšenými jízdními vlastnostmi a rozšířenou výbavou. Cena modelu pro rok 2024 začíná v rámci akční nabídky na méně než jednom milionu korun. Se slevou 121 000 Kč na 999 000 Kč je možné získat novou Camry s bohatou výbavou Comfort.