Toyota··9 min

Rallye Akropolis: První dvě místa favoritů na titul světového šampiona z týmu TOYOTA GAZOO Racing v impozantní řecké bitvě

Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Tisková zpráva

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) v dalším náročném podniku Rallye Akropolis obsadil první dvě místa – Kalle Rovanperä zaznamenal již druhé vítězství během posledních tří účastí v Řecku, čímž zvýšil svůj náskok v žebříčku šampionátu, zatímco Elfyn Evans si v závěrečném rozhodujícími boji pojistil druhou pozici.

Lijáky ve dnech před pořádáním rallye dodaly tomuto podniku odlišný charakter, ale rozhodně situaci neusnadnily, neboť jezdci byli nuceni v rychlostních zkouškách čelit velmi různorodým podmínkám: od hustého bahna až po drsné a kamenité úseky po oschnutí cest. Náročná pro jezdce, vozy i pneumatiky byla především sobota, nejdelší soutěžní den, kdy se řada konkurentů potýkala s problémy.

Úřadující mistr světa Rovanperä s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID se však dokázal problémům vyhnout, dokonce zaznamenal sérii nejrychlejších časů, a na závěr soboty tak měl na kontě náskok převyšující dvě minuty. Do prvních dvou nedělních erzet tak mohl nastoupit bez nutnosti zbytečně riskovat, aby nakonec v závěrečné Power Stage zajel nejlepší čas s náskokem 2,5 sekundy a ziskem pěti bonusových bodů.

Třetí vítězství a maximální počet bodů v sezóně pro Rovanperu s navigátorem Jonnem Halttunenem je vítanou vzpruhou po nedávném odstoupení na Rallye Finsko, a Rovanperä tak zvyšuje svůj náskok v mistrovství soutěžních jezdců na 33 bodů před Evansem – jenž se zase posunul 33 bodů před Thierryho Neuvilleho (Hyundai) na třetím místě.

Evans s navigátorem Scottem Martinem v sobotu dopoledne ztratili čas kvůli poškozenému chladiči, ale podařilo se jim pokračovat v boji, a tak v neděli ráno nastupovali s odstupem pouhých pěti sekund za druhým v pořadí, jehož pozici následně získali díky vítězství v první rychlostní zkoušce Tarzan. Evans vzhledem k druhému nejlepšímu času v Power Stage nakonec překonal třetího Daniho Sorda (Hyundai) o 4,2 s.

Zisk prvních dvou míst tým vítá jako kýžený obrat po osudové smůle, která jej před rokem v tomto obtížném řeckém podniku doprovázela. Maximální bodový zisk za rallye i závěrečnou Power Stage dále znamená nárůst vedení v šampionátu značek na 91 bodů. Do konce sezóny přitom v této chvíli zbývají tři kola.

Sébastien Ogier, nastupující do závodu poprvé po červnové Rallye Safari v Keni, se ještě v sobotu odpoledne držel na prvním místě, než jej v poslední rychlostní zkoušce zastavilo poškození pneumatiky a systému zavěšení. Po sobotním odstoupení se však v neděli ráno vrátil na trať a dojel pro 10. místo v celkovém pořadí.

Čtvrtým jezdcem nastupujícím s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID byl Takamoto Katsuta, startující v rámci programu TGR WRC Challenge Program, jenž si dojel pro celkové šesté místo – až do sobotního odpoledne se přitom Katsuta pohyboval těsně za soupeřící dvojicí Evans-Sordo, než byl v úseku SS11 nucen dvakrát měnit kolo.

Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„V první řadě chci poblahopřát Jari-Mattimu a Juhovi k jejich vítězství na Rallye Hokkaido, pořádané tentýž víkend. Mám radost, že v Japonsku prokázali své špičkové schopnosti za volantem v reálných soutěžních podmínkách, nejen v rámci testovacích jízd. Jeho umění za volantem fanoušky uchvátilo a inspirovalo i další týmové jezdce. Jari-Matti a Juho pomohli japonskou rallye posunout na světovou úroveň. Upřímně jim za to děkuji.

Jari-Matti se za volantem neustále usmíval. Na druhou stranu musel pociťovat jistou nervozitu, protože jeho tým právě tento víkend bojoval v Řecku. Ale osobně jsem byl bez obav. TGR-WRT je oborově zaměřený tým. Když jsem byl minulý měsíc ve Finsku jako zastupující šéf týmu, měl jsem možnost zblízka sledovat práci našich lidí. Někdy to tak je, že člověk, který je odborníkem na danou oblast, přijde s určitým názorem, a členové managementu jej následně podpoří. Tak je postaven tým TGR-WRT, a protože jsem věděl, že Jari-Matti tým takového druhu postavil, byl jsem si jist, že jeho účast na Hokkaidu nebude problém. A jak jsem očekával, tým své schopnosti plně potvrdil.

Kalle, Jonne – blahopřeji k vašemu vítězství po náročném podniku ve Finsku! A Elfyne, Scotte – děkuji za první dvě místa! Váš úspěch zbavil šéfa týmu veškerých obav. Všichni pracovníci nyní napřou veškeré síly ve své oblasti, abychom se v Japonsku mohli v listopadu opět usmívat. Díky za všechno vaše úsilí v Řecku!“

Kaj Lindström (sportovní ředitel)

„Je to skvělý pocit, když jste na prvních dvou místech v rallye, a ještě k tomu v Power Stage. Byl to hodně náročný týden, protože podmínky se během průzkumu tratě zásadním způsobem změnily. Posádky se musely přizpůsobovat změnám podmínek na trati, což platí i pro celý tým, aby vozy za této situace optimálně fungovaly. Vloni nám Řecko přineslo zklamání, a tak jsem věděl, že na některých věcech musíme zapracovat. Některé výsledky této práce jsme letos již pozorovali v Mexiku. Zdejší výsledek je pak důkazem, jak dobrou práci tým odvedl. Kalle si během tohoto podniku vedl nejchytřeji: pochopil, kde je možné tlačit na pilu, a kde naopak musí být opatrný. Skutečně skvělé výkony předvedl i Elfyn. Musel čelit několika potížím, ale nezpanikařil, pokračoval dál, a to se nakonec vyplatilo.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Parádní víkend, jen co je pravda. Tato rallye je vždy dost zrádná a byl to náročný týden kvůli těžkým podmínkám, které začaly již během průzkumu tratě. Byla to velká výzva, a vzhledem k postavení čističe trati jsem neočekával, že budu první i v cíli, takže získat 30 bodů je úžasné. Vloni jsme se v Řecku od začátku až do cíle lopotili, ale letos i přes postavení prvního na trati jsme mohli s ostatními přinejmenším bojovat. Velké díky týmu, protože vůz byl super silný. V sobotu jsme se dokázali ostatním poměrně dobře postavit na odpor, vyhnout se problémům a zároveň šetřit vůz i obutí, což je na rallye tohoto druhu vždy nutné. Poté jsem se do toho pořádně pustil v Power Stage, ostatně jako pokaždé v našem případě. Nyní musíme být důslední a zaměřit se na další rallyové podniky.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Tento víkend byl jako na houpačce. Když se ohlédnu zpět k sobotnímu poledni, měli jsme velké štěstí, že jsme po poškození chladiče nevypadli z boje. Ztratili jsme přes minutu, takže když vše zvážíme kolem a kolem, za návrat na druhé místo můžeme být šťastní. Dani neustále tlačil na pilu a před poslední erzetou to bylo stále velmi těsné, takže bylo dobré si nakonec pojistit pozici a získat i několik bodů za Power Stage. Z pohledu šampionátu to pro nás nebyl úplně dokonalý víkend, protože Kalle byl hodně silný, takže mu blahopřejeme, ale i nadále do toho budeme dávat vše. A pro tým je to neuvěřitelný výsledek: pochvala všem za skokové zlepšení oproti tomu, co jsme zde předvedli v loňském roce.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Rallye neprobíhala úplně podle našich představ, ale tak to někdy zkrátka bývá. S ohledem na drsné podmínky je tato rallye přesně tím podnikem, kde vám musí přát štěstí, ale bohužel se nám včera nahromadilo hned několik problémů, kvůli kterým jsme to museli ukončit. Dnes jsem se pokusil o maximum v Power Stage, ale vyjíždět mezi prvními na trati nebylo snadné. Nakonec je dobrou zprávu, že jsme tento víkend předvedli celkem slušné tempo. Sice jsme za to nebyli odměněni, nicméně alespoň tým má další skvělý výsledek v podobě prvních dvou míst – v celkovém pořadí a v rámci Power Stage – což je hodně dobré pro oba žebříčky šampionátu.“

KONEČNÁ KLASIFIKACE, RALLYE AKROPOLIS, ŘECKO

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 0 min 16,7 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 31,7 s

3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 35,9 s

4 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4 min 28,4 s

5 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6 min 22,3 s

6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7 min 20,9 s

7 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 41,0 s

8 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 51,3 s

9 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11 min 7,0 s

10 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +11 min 43,4 s

A co bude následovat?

WRC se vrací do Jižní Ameriky na Rallye Chile, pořádanou naposledy v roce 2019. Měřené úseky v lesích regionu Bio Bío kolem přístavního města Concepción jsou technického charakteru, ale převážně hladké a rychlé.

Zdroj: www.toyotanews.eu

Další články

Další články od Toyota

Toyota připravila podzimní roadshow zaměřenou na užitkové vozy Professional

Toyota připravila podzimní roadshow zaměřenou na užitkové vozy Professional

České zastoupení automobilky Toyota i letos startuje podzimní turné po svých dealerstvích. Tentokrát bude Toyota Professional Roadshow zaměřena na prezentaci kompletní řady užitkových vozů a uskuteční se po celé ČR od 9. září do 11. listopadu.
| Toyota
Toyota v srpnu upevnila pozici dvojky na českém trhu

Toyota v srpnu upevnila pozici dvojky na českém trhu

Automobilka Toyota v srpnu prodala 1967 vozů a s tržním podílem 10,5 procenta upevnila pozici druhé nejprodávanější značky na českém trhu. Zatímco celý trh zaznamenal v osmém měsíci meziroční pokles o téměř devět procent, Toyota udržela prodeje na loňské úrovni.
| Toyota
V rámci zářijového Toyota Víkendu budou modely Toyota C-HR i benzínový Yaris a Corolla k dostání za výhodné ceny

V rámci zářijového Toyota Víkendu budou modely Toyota C-HR i benzínový Yaris a Corolla k dostání za výhodné ceny

Zářijový Toyota Víkend by měli využít všichni, kdo si chtějí pořídit benzínovou variantu oblíbených modelů dříve, než se úplně přestane vyrábět.
| Toyota
Toyota vyprodává benzínové modely Yaris a Corolla Sedan v akční nabídce Klasik

Toyota vyprodává benzínové modely Yaris a Corolla Sedan v akční nabídce Klasik

Toyota připravila speciální edici skladových vozů Yaris a Corolla Sedan s benzínovým motorem 1,5 pod názvem Klasik. Nabízí je s cenovým zvýhodněním 65 000 korun, respektive 188 000 korun. Po vyprodání skladových zásob se tyto vozy již nebudou vyrábět.
| Toyota
Toyota ocenila nejlepší evropské prodejce, mezi nimi příbramské dealerství Toyota Dolák

Toyota ocenila nejlepší evropské prodejce, mezi nimi příbramské dealerství Toyota Dolák

Toyota Dolák Příbram získala prestižní ocenění Ichiban, které společnost Toyota Motor Europe (TME) každoročně udílí několika prodejcům, kteří dosáhli mimořádných výsledků zákaznických služeb.
| Toyota
Toyota otevřela v Paříži v rámci olympiády park mobility

Toyota otevřela v Paříži v rámci olympiády park mobility

Automobilka Toyota v rámci olympijských a paralympijských her provozuje v Paříži vlastní park, který je přehlídkou různých typů mobility. Park nedaleko Eiffelovy věže je přístupný hostům Toyoty a pozvaným návštěvníkům po dobu trvání her, přístupný běžné veřejnosti bude ve dnech 9.–10. září 2024.
| Toyota
Vozy Toyota (nejen) s plug-in hybridním pohonem teď pořídíte výhodněji

Vozy Toyota (nejen) s plug-in hybridním pohonem teď pořídíte výhodněji

Toyota představuje novou akční nabídku, která přináší většinu osobních modelů za výhodnější cenu a tentokrát je mezi nimi i větší zastoupení vozů s plug-in hybridním pohonem.
| Toyota
Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Technologie Toyoty se představily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu

Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, čtyřdenní oslavě motoristického sportu pořádané každým rokem na půdě historického Goodwood House v anglickém Sussexu a zakončené 14. července, představila Toyota širokou škálu technologií, které vyvíjí na podporu uhlíkově neutrální budoucnosti.
| Toyota
Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max

Toyota spustila předprodej užitkového modelu Proace Max

Automobilka Toyota zahájila v České republice předprodej svého dosud největšího užitkového modelu Proace Max. Vozidlo o délce 5,4 až 6,36 metru pojme 10 až 17 m3 nákladu. K dispozici bude ve verzi se spalovacím motorem i jako elektromobil. Po provedení VAN se na trhu postupně objeví i jako šasi, platforma a valník. První vozy dorazí na podzim letošního roku.
| Toyota
Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů

Toyota Tsusho otevřela zbrusu nové centrum užitkových vozů

Společnost Toyota Tsusho otevřela v Čestlicích v pořadí druhý autosalon, který je zároveň prvním zcela nově postaveným centrem užitkových vozů Toyota Professional. Showroom o ploše téměř 400 m2 umožní vystavení široké škály modelů užitkových vozů včetně nejnovějšího modelu Proace Max, který přijde na trh již tento podzim.
| Toyota