Rallye Akropolis: První dvě místa favoritů na titul světového šampiona z týmu TOYOTA GAZOO Racing v impozantní řecké bitvě

|

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) v dalším náročném podniku Rallye Akropolis obsadil první dvě místa – Kalle Rovanperä zaznamenal již druhé vítězství během posledních tří účastí v Řecku, čímž zvýšil svůj náskok v žebříčku šampionátu, zatímco Elfyn Evans si v závěrečném rozhodujícími boji pojistil druhou pozici.

Lijáky ve dnech před pořádáním rallye dodaly tomuto podniku odlišný charakter, ale rozhodně situaci neusnadnily, neboť jezdci byli nuceni v rychlostních zkouškách čelit velmi různorodým podmínkám: od hustého bahna až po drsné a kamenité úseky po oschnutí cest. Náročná pro jezdce, vozy i pneumatiky byla především sobota, nejdelší soutěžní den, kdy se řada konkurentů potýkala s problémy.

Úřadující mistr světa Rovanperä s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID se však dokázal problémům vyhnout, dokonce zaznamenal sérii nejrychlejších časů, a na závěr soboty tak měl na kontě náskok převyšující dvě minuty. Do prvních dvou nedělních erzet tak mohl nastoupit bez nutnosti zbytečně riskovat, aby nakonec v závěrečné Power Stage zajel nejlepší čas s náskokem 2,5 sekundy a ziskem pěti bonusových bodů.

Třetí vítězství a maximální počet bodů v sezóně pro Rovanperu s navigátorem Jonnem Halttunenem je vítanou vzpruhou po nedávném odstoupení na Rallye Finsko, a Rovanperä tak zvyšuje svůj náskok v mistrovství soutěžních jezdců na 33 bodů před Evansem – jenž se zase posunul 33 bodů před Thierryho Neuvilleho (Hyundai) na třetím místě.

Evans s navigátorem Scottem Martinem v sobotu dopoledne ztratili čas kvůli poškozenému chladiči, ale podařilo se jim pokračovat v boji, a tak v neděli ráno nastupovali s odstupem pouhých pěti sekund za druhým v pořadí, jehož pozici následně získali díky vítězství v první rychlostní zkoušce Tarzan. Evans vzhledem k druhému nejlepšímu času v Power Stage nakonec překonal třetího Daniho Sorda (Hyundai) o 4,2 s.

Zisk prvních dvou míst tým vítá jako kýžený obrat po osudové smůle, která jej před rokem v tomto obtížném řeckém podniku doprovázela. Maximální bodový zisk za rallye i závěrečnou Power Stage dále znamená nárůst vedení v šampionátu značek na 91 bodů. Do konce sezóny přitom v této chvíli zbývají tři kola.

Sébastien Ogier, nastupující do závodu poprvé po červnové Rallye Safari v Keni, se ještě v sobotu odpoledne držel na prvním místě, než jej v poslední rychlostní zkoušce zastavilo poškození pneumatiky a systému zavěšení. Po sobotním odstoupení se však v neděli ráno vrátil na trať a dojel pro 10. místo v celkovém pořadí.

Čtvrtým jezdcem nastupujícím s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID byl Takamoto Katsuta, startující v rámci programu TGR WRC Challenge Program, jenž si dojel pro celkové šesté místo – až do sobotního odpoledne se přitom Katsuta pohyboval těsně za soupeřící dvojicí Evans-Sordo, než byl v úseku SS11 nucen dvakrát měnit kolo.

Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„V první řadě chci poblahopřát Jari-Mattimu a Juhovi k jejich vítězství na Rallye Hokkaido, pořádané tentýž víkend. Mám radost, že v Japonsku prokázali své špičkové schopnosti za volantem v reálných soutěžních podmínkách, nejen v rámci testovacích jízd. Jeho umění za volantem fanoušky uchvátilo a inspirovalo i další týmové jezdce. Jari-Matti a Juho pomohli japonskou rallye posunout na světovou úroveň. Upřímně jim za to děkuji.

Jari-Matti se za volantem neustále usmíval. Na druhou stranu musel pociťovat jistou nervozitu, protože jeho tým právě tento víkend bojoval v Řecku. Ale osobně jsem byl bez obav. TGR-WRT je oborově zaměřený tým. Když jsem byl minulý měsíc ve Finsku jako zastupující šéf týmu, měl jsem možnost zblízka sledovat práci našich lidí. Někdy to tak je, že člověk, který je odborníkem na danou oblast, přijde s určitým názorem, a členové managementu jej následně podpoří. Tak je postaven tým TGR-WRT, a protože jsem věděl, že Jari-Matti tým takového druhu postavil, byl jsem si jist, že jeho účast na Hokkaidu nebude problém. A jak jsem očekával, tým své schopnosti plně potvrdil.

Kalle, Jonne – blahopřeji k vašemu vítězství po náročném podniku ve Finsku! A Elfyne, Scotte – děkuji za první dvě místa! Váš úspěch zbavil šéfa týmu veškerých obav. Všichni pracovníci nyní napřou veškeré síly ve své oblasti, abychom se v Japonsku mohli v listopadu opět usmívat. Díky za všechno vaše úsilí v Řecku!“

Kaj Lindström (sportovní ředitel)

„Je to skvělý pocit, když jste na prvních dvou místech v rallye, a ještě k tomu v Power Stage. Byl to hodně náročný týden, protože podmínky se během průzkumu tratě zásadním způsobem změnily. Posádky se musely přizpůsobovat změnám podmínek na trati, což platí i pro celý tým, aby vozy za této situace optimálně fungovaly. Vloni nám Řecko přineslo zklamání, a tak jsem věděl, že na některých věcech musíme zapracovat. Některé výsledky této práce jsme letos již pozorovali v Mexiku. Zdejší výsledek je pak důkazem, jak dobrou práci tým odvedl. Kalle si během tohoto podniku vedl nejchytřeji: pochopil, kde je možné tlačit na pilu, a kde naopak musí být opatrný. Skutečně skvělé výkony předvedl i Elfyn. Musel čelit několika potížím, ale nezpanikařil, pokračoval dál, a to se nakonec vyplatilo.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Parádní víkend, jen co je pravda. Tato rallye je vždy dost zrádná a byl to náročný týden kvůli těžkým podmínkám, které začaly již během průzkumu tratě. Byla to velká výzva, a vzhledem k postavení čističe trati jsem neočekával, že budu první i v cíli, takže získat 30 bodů je úžasné. Vloni jsme se v Řecku od začátku až do cíle lopotili, ale letos i přes postavení prvního na trati jsme mohli s ostatními přinejmenším bojovat. Velké díky týmu, protože vůz byl super silný. V sobotu jsme se dokázali ostatním poměrně dobře postavit na odpor, vyhnout se problémům a zároveň šetřit vůz i obutí, což je na rallye tohoto druhu vždy nutné. Poté jsem se do toho pořádně pustil v Power Stage, ostatně jako pokaždé v našem případě. Nyní musíme být důslední a zaměřit se na další rallyové podniky.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Tento víkend byl jako na houpačce. Když se ohlédnu zpět k sobotnímu poledni, měli jsme velké štěstí, že jsme po poškození chladiče nevypadli z boje. Ztratili jsme přes minutu, takže když vše zvážíme kolem a kolem, za návrat na druhé místo můžeme být šťastní. Dani neustále tlačil na pilu a před poslední erzetou to bylo stále velmi těsné, takže bylo dobré si nakonec pojistit pozici a získat i několik bodů za Power Stage. Z pohledu šampionátu to pro nás nebyl úplně dokonalý víkend, protože Kalle byl hodně silný, takže mu blahopřejeme, ale i nadále do toho budeme dávat vše. A pro tým je to neuvěřitelný výsledek: pochvala všem za skokové zlepšení oproti tomu, co jsme zde předvedli v loňském roce.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Rallye neprobíhala úplně podle našich představ, ale tak to někdy zkrátka bývá. S ohledem na drsné podmínky je tato rallye přesně tím podnikem, kde vám musí přát štěstí, ale bohužel se nám včera nahromadilo hned několik problémů, kvůli kterým jsme to museli ukončit. Dnes jsem se pokusil o maximum v Power Stage, ale vyjíždět mezi prvními na trati nebylo snadné. Nakonec je dobrou zprávu, že jsme tento víkend předvedli celkem slušné tempo. Sice jsme za to nebyli odměněni, nicméně alespoň tým má další skvělý výsledek v podobě prvních dvou míst – v celkovém pořadí a v rámci Power Stage – což je hodně dobré pro oba žebříčky šampionátu.“

KONEČNÁ KLASIFIKACE, RALLYE AKROPOLIS, ŘECKO

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 0 min 16,7 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 31,7 s

3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 35,9 s

4 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4 min 28,4 s

5 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6 min 22,3 s

6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7 min 20,9 s

7 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 41,0 s

8 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 51,3 s

9 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11 min 7,0 s

10 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +11 min 43,4 s

A co bude následovat?

WRC se vrací do Jižní Ameriky na Rallye Chile, pořádanou naposledy v roce 2019. Měřené úseky v lesích regionu Bio Bío kolem přístavního města Concepción jsou technického charakteru, ale převážně hladké a rychlé.

Zdroj: www.toyotanews.eu

Toyota

VDL Groep představuje nákladní vozidlo poháněné palivovým článkem Toyota

V návaznosti na oznámení spolupráce firem Toyota Motor Europe a VDL Groep z loňského května nyní obě společnosti uvádějí své první předváděcí nákladní vozidlo s palivovým článkem. Toyota chce začleněním vlastní technologie palivových článků do těžkých nákladních vozidel VDL přispět k dekarbonizaci svých logistických operací v Evropě.

Toyota

Vedení Mostu bude jezdit ve vodíkové Toyotě Mirai

Vedení města Most bude jezdit ve vodíkové Toyotě Mirai. Ekologický vůz s palivovými články předali zástupci Louwman Most primátorovi Marku Hrvolovi. Vůz bude financovaný prostřednictvím operativního leasingu Kinto One.

Toyota

Toyota dodá olympiádě v Paříži 500 vodíkových Mirai

Toyota oznámila, že pro Olympijské hry v Paříži v roce 2024 dodá 500 vozů Mirai poháněných palivovým článkem, které budou součástí oficiálního vozového parku OH. Využívat budou vodíkové palivo vyráběné z obnovitelných zdrojů, které dodá společnost Air Liquide, oficiální sponzor paliva pro olympijské a paralympijské hry v Paříži 2024.