Ministerstvo dopravy··7 min

Přípravy dostavby Pražského okruhu pokračují, stavba mezi Běchovicemi a D1 začne příští rok

Dostavba klíčové části Pražského okruhu se během posledních měsíců posouvá výrazně kupředu. Další část mezi Běchovicemi a D1 (úsek 511) se má začít stavět už příští rok. Vydání stavebního povolení očekává ŘSD ČR ještě letos

Přípravy dostavby Pražského okruhu pokračují, stavba mezi Běchovicemi a D1 začne příští rok

Stejně tak by do konce roku měla být dokončena všechna související kompenzační opatření v 16 různých lokalitách, která zmírňují vlivy stavby na životní prostředí. Náklady činí jednotky milionů korun. Například v oblasti nivy nad Počernickým rybníkem vznikne jeden z nejhezčích biotopů pro vodní ptactvo na území hlavního města Prahy.

„Po první „nové“ části se projedeme již koncem roku 2027. Pražský okruh svým názvem může budit dojem, že se jedná o něco, co se týká pouze Prahy. To je velký omyl. Není to dálnice jenom pro Prahu a pro střední Čechy, jak by se mohlo zdát. Je to klíčová komunikace pro celou Českou republiku, pro všechny naše občany. Je to dluh, který musíme urychleně splatit,“ popisuje význam Pražského okruhu nejen pro hlavní město ministr dopravy Martin Kupka. „Už v příštím roce chceme naplno spustit výstavbu jeho části mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Máme proto všechny předpoklady,“ pokračuje Kupka.

Požádali jsme o vydání stavebního povolení. Kladné vyřízení předpokládáme do konce tohoto roku. Nesedíme s rukama v kapse, přípravné práce jsou v plném proudu. V návaznosti na studii EIA, která posuzuje vliv stavby na životní prostředí, máme k dnešku hotovo sedmdesát procent všech kompenzačních opatření. Kompletně je chceme dokončit ještě letos. Tedy o rok dříve, než bylo původně plánováno,“ doplňuje generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl.

„V rámci kompenzačních opatření úseku Pražského okruhu Běchovice D1 pracujeme celkem na 16 různých lokalitách. Mezi největší a nejhezčí projekty patří revitalizace nivy Počernického rybníka,“ popisuje práce na konkrétních kompenzačních opatřeních expert na péči o životní prostředí a ochranu přírody Jiří Francek ze společnosti NaturaServis. „V oblasti nivy nad Počernickým rybníkem jsme vrátili Rokytku do přirozeného meandrovitého koryta a vytvořili sadu tůní, které jsou nezbytné pro přirozený rozvoj fauny i flóry v dané oblasti,“ pokračuje Francek.

Nebylo to úplně jednoduché, oblast je velmi těžko přístupná. V průběhu prací nás potkala řada nečekaných událostí. Při vyměřování jsme několikrát takřka šlápli na divoká prasata, která měla svůj přirozený úkryt v ostřici a rákosí. Při bagrování zase kolega v důsledku těžkého terénu „utopil“ třicetitunový bagr. Naštěstí vše dobře dopadlo, podařilo se jej vyprostit a práce mohli pokračovat. Předpokládáme, že je dokončíme ještě v letošním roce,“ doplňuje Francek.

V lokalitě revitalizované nivy nad Počernický rybníkem můžete z ptactva již nyní narazit na čápa černého, hvízdáka eurasijského, ledňáčka říčního, lejska bělokrkého či žlunu zelenou. Může se zde také vyskytovat orlovec říční či volavka popelavá. Z dalších živočichů stojí určitě za zmínku skokan hnědý a zelený, několik druhů netopýrů, prase divoké, ondatra pižmová či měkkýš velevrub malířský, který patří mezi kriticky ohrožené druhy v ČR. Vegetaci tvoří zejména různé druhy ostřic, vrb, šejdračka bahenní a původní dubovo-habřinové lesy, které byly v průběhu let dosázeny akáty.

Mezi kompenzační opatření, která již byla nebo budou realizována, patří trvalé bariéry, zídky pro plazy, desítky sýkorníků či poštolníků, podložky pro vlaštovky, jiřičky, budky pro sovu pálenou či nory pro ledňáčky a v neposlední řadě i odstranění komunálního odpadu. Kaskády tůní či tůně byly vybudovány v údolí Pitkovického potoka, u Lipan, v nivě u Říčanského potoka, vodoteče budou pak revitalizovány v oblasti Lítožnice.

„Když někde přírodě něco vezmeme, musíme jí to jinde vrátit. Aby byl náš přístup udržitelný. Na přírodě a životním prostředí nám záleží. Stejně tak máme zájem na tom, abychom rozvíjeli kritickou dopravní infrastrukturu. Oba přístupy mohou jít ruku v ruce. Není pravda, že to nejde, jak se nám občas snaží někdo podsouvat. Vždy hledáme konsensus a budeme v tomto našem přístupu pokračovat i nadále,“ uzavírá ministr dopravy Martin Kupka.

Výkupy pozemků

„Prakticky hned druhý den po získání právní moci územního rozhodnutí loni v červnu jsme začali rozesílat smlouvy vlastníkům pozemků. V rámci první vlny jsme vykoupili 75 % z celkového počtu. Dnes, kdy dobíhá druhá vlna komunikace směrem k vlastníkům těchto pozemků, jsme již na 85 %,“ popisuje aktuální stav výkupů generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl.

„Výzvy k výkupům pozemků nyní podle zákona také obsahují informaci, že dalším krokem může být vyvlastnění pozemků, ke kterému nás opravňuje legislativa. Je to ale opravdu až ta úplně poslední instance. Vždy vyčerpáme všechny možnosti k tomu, abychom se dohodli. A to platí obecně pro náš přístup k jakékoliv liniové stavby,“ uzavírá mluvčí ŘSD ČR Jan Rýdl.

Časová osa přípravy a výstavby úseku Pražského okruhu D1 - Běchovice

EIAZPÚRSPZSUP
11/201704/201007/20202023202320242027

Význam zkratek: EIA: Stanovisko EIA • ZP: Schválení záměru projektu • UR: Vydání územního rozhodnutí • SP: Vydání stavebního povolení • : Vyhlášení výběrového řízení • ZS: Zahájení výstavby • UP: Uvedení do provozu

O úseku Pražského okruhu D1–Běchovice

Úsek Pražského okruhu (Dálnice D0) označovaný jako 511 zajistí propojení Běchovic s dálnicí D1. Výstavbou jihovýchodní části Pražského okruhu bude docíleno potřebného spojení dálnic D1 a D11. Realizace úseku 511 patří mezi nejvyšší priority ŘSD ČR v oblasti plánované výstavby dálniční infrastruktury.

Data o stavbě:

Hlavní trasaTunelyMostní objektyMimoúrovňové křižovatkyPřeložky a úpravy ostatních komunikacíOpěrné zdi a zárubní zdiProtihlukové stěnyPřeložky a úpravy inž. sítí
délka: 12 637 mDubeč 232 mmosty na trase: 5DubečŠtěrboholská radiála: délka 1463 m (kategorie: R 25,5/100)opěrné: 2 (délka: 184 m)počet: 16 (celková délka: 7800 m)vodohospodářské objekty: 55
kategorie: D 34,5/100 (kategorie D 33,5 dle ČSN s rozšířeným SDP)Na Vysoké 394 mnadjezdy: 9Uhříněvessilnice I/2: (délka: 731 m)zárubní: 16 (délka: 15 134 m)objekty elektro: 48
Na větvích MÚK: 2Říčanysilnice III. třídy: 9 (délka: 5027 m)objekty trubních vedení: 2
ostatní mosty mimo hlavní trasu: 3LipanyMístní komunikace: 1 (délka: 550 m)drážní objekty: 10
lávky pro pěší a cyklisty: 2 (127 m)chodníky a cyklostezky: 2 (1260
propustky: 9polní cesty: 10

Vizualizace: https://www.youtube.com/watch?v=3w1CvjW9ySM

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice
Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.
První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati
Ministerstvo dopravy

První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati

Západočeská metropole je díky výzkumnému projektu Technologické agentury ČR financovanému z programu Ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+ zase o něco blíže ideálu chytrého města. Města, ve kterém bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mají být i chytré tramvaje, které dokážou komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati. V červenci 2024 začíná první taková pokusná tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni.
Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště
Ministerstvo dopravy

Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště

Přestavba městského nádraží v Jihlavě může začít, Správa železnic vybrala zhotovitele prací. Stavbu provede společnost Skanska, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 1 266 866 061 korun. Stanice, která se nachází blízko centra krajského města, zcela změní podobu. Vzniknou nová nástupiště, na která bude přístup podchodem. Dosluhující nádražní budovu nahradí nový objekt, který bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Zahájení prací se plánuje už v srpnu, dokončení pak v polovině roku 2026.
Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení
Ministerstvo dopravy

ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení

Ředitelství vodních cest ČR dnes oficiálně předalo Policii ČR v Nymburce do užívání modernizovaná stání pro služební plavidla. Nové plovoucí garáže budou sloužit Poříčnímu oddělení Labe, které má svou základnu v těsné blízkosti centra Nymburka.
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Ministerstvo dopravy

Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod

Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací.
Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.