Ministerstvo dopravy··4 min

Příprava prioritních staveb dálnic D6, D11, D35 nebo D48 pokračuje výběrem zhotovitelů

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Otevřením obálek s nabídkami začalo Ředitelství silnic a dálnic sérii výběrů stavebních firem, které postaví přes sto kilometrů nových dálnic. Nabídky na dostavbu 23 km dálnice D11 z Hradce Králové až na Jaroměř jsou v průměru o třetinu nižší než předpokládaná cena.

Příprava prioritních staveb dálnic D6, D11, D35 nebo D48 pokračuje výběrem zhotovitelů

„Za poslední tři roky jsme zrychlili výstavbu a přípravu nových dálnic a silnic první třídy. Aktuálně stavíme 230 kilometrů bezpečnějších silnic, otevřeli jsme celkem 120 kilometrů nových komunikací a připraveno k zahájení v dalších měsících máme 152 kilometrů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Ředitelství silnic a dálnic dnes obdrželo ve druhém kole výběrového řízení na 7,4 kilometrů dlouhý úsek D11 1106 Hradec Králové – Smiřice šest nabídek. Oproti původně předpokládané hodnotě zakázky ve výši čtyři miliardy korun (4 008 000 000 Kč) nabídlo sdružení pod vedením EUROVIA CS, a.s. stavbu za 2,6 miliardy korun (2 593 810 985 Kč), což je 65 procent ceny. Druhá nejnižší nabídka je od společnosti Strabag, a.s. za 2,9 miliardy (2 949 893 796 Kč), to je 74 procenta z ceny. Třetí nejnižší pak podalo sdružení s vedoucí firmou COLAS CZ, a.s. za 3,2 miliardy korun (3 164 940 687 Kč), což je 79 procent z původně plánované výši zakázky.

O stavbu 15,2 kilometru dlouhého úseku D11 1107 Smiřice – Jaroměř se přihlásilo osm stavebních firem a sdružení. Nejnižší cenu nabídlo sdružení pod vedením firmy PORR, a.s. s nabídkou 1,49 miliardy korun (1 497 742 032 Kč), což je 62 procent předpokládané hodnoty zakázky. Další sdružení pod vedením firmy Metrostav, a.s. nabídla postavit úsek za 1,52 miliardy (1 528 230 420 Kč), to je 63,3 procenta. Třetí skončilo sdružení s vedoucí firmou M – SILNICE, a.s., která chce dostavit úsek za 1,57 miliardy (1 573 999 604 Kč), což je 65,2 procenta z původní předpokládané ceny 2,4 miliardy korun (2 413 000 000 Kč). Záruční doba na stavby je u všech nabídek 10 let.

U všech staveb nyní bude hodnotící komise jmenována vládou posuzovat nabídky, vyhodnotí tu nejlepší a doporučí ji k výběru. Pro nové stavby je to další krok vedoucí k zahájení výstavby desítek kilometrů úseků dálnic v následujících měsících. Většina prioritních staveb, která nemusela opakovat celý proces posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), již má zažádáno o stavební povolení, u některých vybraných stavebních objektů je již vydáno pravomocné povolení umožňující stavbu.

V dalších dnech bude pokračovat otevírání obálek se zhotoviteli a výběr zhotovitelů na tři úseky karlovarské dálnice D6, pokračování dálnice D35 z Hradce Králové směrem na Mohelnici nebo obchvat Frýdku-Místku na D48.

Stavbu D11 účelově zdržují Děti země

Některé stavby dálnic se potýkají s problémem účelových odvolávání se proti vydanému stavebnímu povolení. Příkladem je úsek dálnice D11 směřující z Hradce Králové do Smiřic, kde může dojít až k ročnímu zdržení kvůli podanému rozkladu spolku Děti země.

„Podaný rozklad spolkem, který údajně chrání přírodu, je účelový, zavalí úřady několikaměsíčním papírováním místo toho, aby mohla stavba co nejdřív sloužit lidem a chránit především je před těžkou nákladní dopravou,“ dodal ministr Ťok.

Na trase budoucí dálnice D11 z Hradce Králové směrem na Smiřice již probíhá archeologický průzkum, po kterém bylo možné ještě letos zahájit stavbu samotné dálnice. Vydané stavební povolení na úsek s číslem 1106-1 D11 Hradec Králové – Předměřice nad Labem není tak kvůli napadení spolkem Děti země platné.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy