Ministerstvo dopravy··4 min

Prezident podepsal novelu bodového systému. Změny začnou pro řidiče platit od ledna 2024

Prezident republiky Petr Pavel podepsal novelu zákona o silničním provozu. Úspěšně tak byl završen legislativní proces jednoho z nejkomplexnějších dopravních zákonů za poslední období. Bodový systém se dočkal největší aktualizace od svého zrodu v roce 2006. Novela zjednodušuje i zpřehledňuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Zároveň na naše silnice přináší dvě důležité novinky – možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění.

Prezident podepsal novelu bodového systému. Změny začnou pro řidiče platit od ledna 2024

„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. „Chci poděkovat všem, kteří se na přípravě nových silničních pravidel podíleli. Do přípravy jsme zapojili odbornou veřejnost, a proto je výsledkem velmi kvalitní zákon, který reaguje na aktuální trendy v oblasti bezpečnosti na silnicích. V následujících měsících se chceme zaměřit na důslednou komunikaci s řidiči i s celou širokou veřejností, aby měl každý přehled o tom, co se na našich silnicích od ledna mění,“ dodává Kupka.

Oproti minulé snaze změnit bodový systém obsahuje tento návrh dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „Oba tyto nástroje fungují v mnoha evropských zemích, kde prokazatelně přispívají ke snížení nehodovosti u začínajících řidičů. Je nejvyšší čas je začít využívat i u nás,“ připomíná Kupka.

Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit.

Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun a při odmítnutí zkoušky pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů. Novela také umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h.

Řidičák budete moci nechat doma

Kromě samotné změny bodového systému přináší novela zákona o silničním provozu i několik ulehčení pro řidiče. Od 1. ledna 2024 už nebude nutné mít u sebe při řízení v ČR kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost. Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí. Nic se ale nemění na povinnosti disponovat platným řidičským průkazem. O nový průkaz si řidiči mohou zažádat během pár minut na Portálu dopravy. Úplně stejně odpadá i povinnost mít u sebe v autě osvědčení o registraci vozidla. „Tyto změny původně měly platit od poloviny roku 2025, resortu dopravy se je ale podařilo významně urychlit,“ zdůrazňuje Kupka.

Pokud o to řidič požádá, bude také moci být automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR
Ministerstvo dopravy

Startuje projekt na co největší využití potenciálu kosmických aktivit v ČR

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ chce prostřednictvím kosmických aktivit a jejich dalšího rozvoje přispět k transformaci českého hospodářství na ekonomiku založenou na aktivitách s vysokou přidanou hodnotou. Vznik projektu podpořila vláda na svém posledním jednání.
Na uchazeče o řidičák čekají nové otázky. Prověří pravidla silničního provozu i vnímání rizik
Ministerstvo dopravy

Na uchazeče o řidičák čekají nové otázky. Prověří pravidla silničního provozu i vnímání rizik

Pokud se po 28. červenci letošního roku chystáte k závěrečné zkoušce z autoškoly, zbystřete. Od tohoto data totiž na uchazeče o řidičák bude čekat dohromady čtyřicet nových otázek. Stejně jako u předchozí sady nových otázek, i u těchto nejnovějších je hlavním cílem nejen prověřit znalosti pravidel silničního provozu, ale také vnímání rizik, které s řízením motorových vozidel souvisejí.
Přestavba Masaryčky se naplno rozbíhá, začnou první dopravní omezení
Ministerstvo dopravy

Přestavba Masaryčky se naplno rozbíhá, začnou první dopravní omezení

Stavební činnost na české železnici neutichne ani v období hlavních prázdnin. Platí to i pro rekonstrukci pražského Masarykova nádraží, která nabírá na intenzitě. V souvislosti s tím dojde ke změnám tras některých vlaků. Na dalších místech pak proběhnou plánované opravné a údržbové práce.
Ministři dopravy v Lucemburku diskutovali o budoucích dopravních prioritách v EU
Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy v Lucemburku diskutovali o budoucích dopravních prioritách v EU

Ministři dopravy dnes v Lucemburku diskutovali o aktuálních legislativních návrzích v oblasti dopravy a rovněž o tom, jaké potřeby dopravního sektoru by měla prioritně řešit příští Evropská komise a jak tyto potřeby financovat. Shodli se mimo jiné na společném znění návrhů předpisů zaměřených na efektivnější přidělování kapacity železniční infrastruktury a rozvoj říčních informačních služeb.
Pražská deklarace cílí na rozvoj a financování strategické dopravní infrastruktury
Ministerstvo dopravy

Pražská deklarace cílí na rozvoj a financování strategické dopravní infrastruktury

Zástupci států V4+ se setkali ve Fantově budově na pražském hlavním nádraží, aby zde debatovali o společných snahách o urychlení rozvoje dopravní infrastruktury a zajištění jeho financování. Výsledkem jednání byl podpis Pražské deklarace, která shrnuje hlavní body zasedání. V článku nabízíme jejich shrnutí.
Třináctimiliardová půjčka od EIB posílí bezpečnost a kapacitu českých železnic
Ministerstvo dopravy

Třináctimiliardová půjčka od EIB posílí bezpečnost a kapacitu českých železnic

Evropská investiční banka (EIB) podepsala s Ministerstvem financí ČR smlouvu o půjčce ve výši 13 miliard korun českých (527 milionů eur) na rozsáhlou modernizaci železniční sítě. Poskytnutá půjčka je součástí operace EIB v hodnotě 48,8 miliardy korun (2 miliardy eur) určené k navýšení kapacity české nákladní a osobní železniční dopravy a zároveň zajištění většího bezpečí a pohodlí. Financování má zkvalitnit tratě po celé zemi a posílit transevropskou dopravní síť (TEN-T) vybudováním tří hlavních koridorů napříč republikou.
Ministerstvo dopravy představilo investorům projekt dostavby vybraných úseků dálnice D35 formou PPP
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy představilo investorům projekt dostavby vybraných úseků dálnice D35 formou PPP

Přes 50 km dálnice D35 bude realizováno státem ve spolupráci se soukromým sektorem. Na Ministerstvu dopravy se proto sešlo 111 zástupců (dalších 92 se připojilo online) investorů, stavebních firem, financujících institucí nebo například poradců, kteří mají o projekt zájem, aby se seznámili s jeho klíčovými parametry. Celá tato klíčová tepna se pro řidiče zprovozní v roce 2029.
Nové štítky na přejezdech posílí bezpečnost a pomohou v lepší identifikaci místa
Ministerstvo dopravy

Nové štítky na přejezdech posílí bezpečnost a pomohou v lepší identifikaci místa

Správa železnic začíná používat nové reflexní štítky s čísly přejezdů, které jsou lépe viditelné. V rámci pilotního projektu jimi osadí více než dvě desítky křížení ve Středočeském, v Plzeňském a Karlovarském kraji. Cílem je zlepšit identifikaci přejezdů a usnadnit tak orientaci řidičům v krizových situacích. Jde o konkrétní příspěvek k Mezinárodnímu dni bezpečnosti na přejezdech ILCAD, který připadá pravidelně na začátek června.
První PPP projekt v Česku se blíží do finále, z nové dálnice D4 je hotovo přes 85%
Ministerstvo dopravy

První PPP projekt v Česku se blíží do finále, z nové dálnice D4 je hotovo přes 85%

O pokroku na stavbě dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury, se společně přijeli přesvědčit premiér Petr Fiala s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Na dálnici mezi Příbramí a Pískem je v plném proudu poslední stavební sezóna, projekt dostavby 48 kilometrů dlouhé dálnice bude dokončen v prosinci 2024.
Olomoucký kraj brázdí nové moderní vlaky
Ministerstvo dopravy

Olomoucký kraj brázdí nové moderní vlaky

České dráhy realizovaly v Olomouckém kraji historickou obměnu vozidlového parku a na elektrizované tratě nasadily desítky nejnovějších jednotek RegioPanter. Bezbariérové vlaky mají veškerou výbavu, kterou cestující od regionální dopravy v 21. století očekávají, ať už je to klimatizace, palubní Wi-Fi, elektrické zásuvky, USB nebo informační monitory. U příležitosti završení modernizace dnes proběhla na trati Olomouc – Uničov slavnostní prezentační jízda.