Ministerstvo dopravy ČR a České dráhy s ročním předstihem uzavřely desetiletou smlouvu na zajištění veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou drážní dopravou na lince Ex 32 Praha – Pardubice – Lichkov státní hranice (– Polsko) pro období jízdního řádu 2025 až 2034. Tato dohoda představuje významný krok směrem k posílení mezistátního spojení a umožní spojit českou metropoli Prahu a východní Čechy s polskými městy Vratislav, Poznaň, Bydhošť, Gdaňsk a Gdynia.
„Průběžně pracujeme na zlepšení dopravního spojení České republiky s našimi sousedy u všech druhů dopravy. Zvlášť velkou pozornost věnujeme ekologické železniční dopravě, jejímu zrychlení, zvýšení kapacity tratí a zavádění nových kvalitních spojů. Do této strategie zapadá i vytvoření nové česko-polské linky, která spojí Prahu a východní Čechy se západní částí Polska včetně turisticky atraktivních destinací, jako jsou Vratislav a baltské pobřeží. Takové spojení zde dlouho chybělo. Dosud mířily dálkové spoje do Polska pouze přes Bohumín. Jsem přesvědčen, že tato česko-polská spolupráce podpoří vzájemnou turistiku i další ekonomické vztahy,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy ČR.
„Přidělení zakázky na provozování této nové linky Českým dráhám dokazuje, že umíme připravit kvalitní a cenově atraktivní nabídku. Na této lince budeme spolupracovat s naším polským partnerem PKP Intercity a společně na ní zajistíme obvyklý komfort vlaků EuroCity, jako jsou klimatizované vozy, přístup na internet přes palubní Wi-Fi síť nebo možnost napájení cestovní elektroniky. Cesta mezi Prahou a polskou Vratislaví by měla trvat kolem 4 hodin, což je podstatně méně, než tomu bylo v minulosti,“ uvádí Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Komfort a kvalitní služby
Vlaky na lince Ex 32 Praha – Pardubice – Vratislav – Gdynia budou provozovány klimatizovanými vozy standardu EuroCity Českých drah a PKP Intercity. Soupravy nabídnou cca 250 míst k sezení a budou vybaveny pro přepravu osob na vozíku, kočárků a jízdních kol. Cestující budou mít k dispozici řadu služeb, včetně přístupu k internetu přes palubní Wi-Fi síť a nabídky občerstvení. Ta bude zpočátku roznáškovou formou a od jízdního řádu 2026 se plánuje nasazení restauračního vozu nebo bistrovozu, což ještě více zvýší komfort cestování.
Zlepšení dostupnosti a cestovních časů
Cesta mezi Prahou a Vratislaví na této lince by měla trvat kolem 4 hodin a mezi Prahou a Gdyní okolo 9 hodin. V Česku se plánují vedle Prahy také zastávky v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradě, Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. Vlaky budou odjíždět čtyřikrát denně z obou konců trasy v 4hodinovém intervalu. Přesné trasy vlaků budou součástí přípravy jízdního řádu 2025.
Nová železniční linka Ex 32 Praha – Pardubice – Vratislav – Gdynia představuje významný krok k posílení mezistátního spojení mezi Českou republikou a Polskem. Cestujícím nabídne moderní komfort, rychlou přepravu a širokou škálu služeb. V roce 2009 jezdila dvojice přímých rychlíků Praha – Vratislav přes Hradec Králové s cestovním časem zhruba 6,5 hodiny. V roce 2010 pak jezdil pár vlaků Orlice Pardubice – Vratislav. Při cestě z Prahy byl nutný přestup a nejrychlejší spojení trvalo více než 5 hodin. Nové vlaky tak nabídnou oproti minulosti podstatné rychlejší a kvalitnější spojení české a dolnoslezské metropole. Cesta z Prahy a z Čech do Gdaňsku linku Ex 32 pak bude zhruba o 3 hodiny rychlejší než současná jízda přes Bohumín a Varšavu.
Zdroj: www.mdcr.cz