Praha··5 min

Praha vydává nový jízdní řád dopravních investic. Aktualizovala Plán udržitelné mobility

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva
Vizualizace Dvoreckého mostu

Rada hlavního města Prahy schválila Akční plán 2024–2026 Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí (P+) do roku 2026. Ten stanoví nový jízdní řád dopravních investic hlavního města Prahy. Hlavními cíli aktualizace Plánu je stanovení priorit jednotlivých projektů dopravní infrastruktury a s tím spojené efektivní vynakládání energie na přípravu opatření, která se budou realizovat. Plán pracuje s aktuálně dostupnými finančními prostředky města, které jsou k dispozici v důsledku financování stavby metra D bez jakéhokoliv příspěvku státu. Prioritou aktualizovaného Plánu udržitelné mobility je také úspěšně usilovat o získávání financí z jednotlivých dotačních titulů Evropské unie do roku 2030.

„Městský rozpočet není neomezený a je proto nutné stanovit priority investic a dát jim jasný jízdní řád. Díky tomu budeme moci více upnout síly na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka. Aktualizace Plánu v žádném případě neznamená zastavení projektové přípravy u staveb, jejichž realizaci není vzhledem ke stavu jejich přípravy možné do roku 2026 zahájit. Přípravné práce budou pokračovat, jde pouze o to, že některé prioritní stavby budou zahájeny až v roce 2027 a Akční plán Plánu udržitelné mobility pokrývá pouze období do roku 2026,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Aktualizovaný Plán udržitelné mobility umožní Praze financovat z dotací EU rozšiřování tramvajové sítě, modernizaci metra a nahrazení dieselových autobusů nízkoemisními vozy. Reaguje také na strmě rostoucí výdaje hlavního města na dopravu, průměrný roční růst běžných výdajů přes 6 % na provoz veřejné hromadné dopravy a údržbu silniční infrastruktury. Nutnou podmínkou realizace akčního plánu je proto zpomalení růstu běžných výdajů na provoz hromadné dopravy a údržbu silniční sítě.

Těžiště investic v letech 2025 až 2026 se nachází v dalším rozvoji veřejné dopravy (71 % investic). Další investice v objemu 6 mld. Kč směřují do neodkladných rekonstrukcí mostů, ulic a další silniční infrastruktury (17 %) a zlepšení sítě cest pro pěší a cyklisty (2 %).

Celková hodnota investičních akcí zahrnutých do Akčního plánu 2024–2026, tedy včetně nákladů na dokončení akcí po roce 2026 je 224 mld. Kč, z nich je 105 mld. Kč určeno na metro D a 119 mld. Kč na ostatní dopravní opatření. Díky spolufinancování z dotací EU, SFDI a dalších zdrojů se očekává, že výdaje hlavního města na opatření zahrnutá v Akčním plánu 2024 – 2026 budou 156,6 mld. Kč.

„Praha by si rozhodně zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje. Snažíme se intenzivně využívat i evropské dotace, například na stavbu nových tramvajových tratí včetně tramvajového okruhu, který jsme ve volbách slíbili voličům. Další evropské dotace jdou na obnovu vozového parku dopravního podniku, díky čemuž budeme mít ve městě čistší vzduch,“ dodává náměstek primátora Zdeněk Hřib.

V oblasti rozvoje hromadné dopravy bude hlavní město pokračovat např. ve výstavbě metra D, Dvoreckého mostu, automatizaci metra C, přípravě výstavby Terminálu Smíchov, výstavbě tramvajového okruhu, výměně vozového parku za energeticky šetrnější soupravy v souladu s klimatickým plánem města, bezbariérovém zpřístupňování stanic metra atd.

Zaměří se ale i na vybrané rekonstrukce ulic s odstraněním bariér a zatraktivnění veřejného prostoru (např. v rámci rekonstrukcí ulic Jana Želivského a Seifertova), zvýšení bezpečnosti okolí severojižní magistrály (Legerova – Sokolská), zřizováním školních ulic a obecně zklidňováním dopravy v oblastech, kde se pohybují děti.

Pozornost bude i nadále zaměřena na rekonstrukce a výstavbu mostů. A to od Libeňského mostu, mostů Legií, Palackého, Čechova a Hlávkova, až po dokončení rekonstrukce Barrandovského mostu a přípravy oprav Strahovského tunelu nebo opatření v oblasti řízení dopravy a telematiky. Pokračovat bude také rozvoj páteřní sítě cyklostezek a mobiliáře k bikesharingu. Investice půjdou i na podpůrná opatření: rozvoj dobíjecí infrastruktury pro e-mobilitu, zefektivnění zón placeného stání včetně kontroly a vymáhání pokut za přestupky, snížení dopadů city logistiky nebo optimalizaci sdílených forem mobility (carsharingu a mikromobility) a mnohé další.

Akční plán 2024–2026 Plánu udržitelné mobility je výsledkem systematické práce pracovní skupiny, v níž byli zastoupeni specialisté z odboru dopravy a ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy, dotčených městských organizací a společností (ROPID, DPP, a.s., TSK, a.s., IPR a OICT, a.s.) a spolupracujících organizací Krajského úřadu Středočeského kraje, IDSK a Krajské správy a údržby silnici Středočeského kraje.

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Stavba Definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja vstoupila do své druhé fáze, při které je nutné uzavření a vypuštění plavebního kanálu. Městská společnost Pražská vodohospodářská společnost (PVS) v úzké spolupráci s Povodím Vltavy koordinují připravované vypuštění plavebního kanálu, které se uskuteční podle platných předpisů, dohodnutých podmínek a za stálého ekologického dozoru. Už od 1. listopadu 2024 je trojský plavební kanál uzavřen na šest měsíců pro lodní dopravu.
| Praha
Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu, v centru města budou platit dopravní omezení

Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu, v centru města budou platit dopravní omezení

Při příležitosti státního svátku, Dne boje za svobodu a demokracii, se v neděli 17. listopadu 2024 budou konat na řadě míst v metropoli akce a veřejná shromáždění. Zavedena tak budou dopravní opatření pro tramvajovou i automobilovou dopravu, která se budou týkat především oblasti kolem Národní třídy a Václavského náměstí.
| Praha
Na náměstí Republiky byla navezena hromada hadrů. Upozorňuje na problematiku textilního odpadu ve městech

Na náměstí Republiky byla navezena hromada hadrů. Upozorňuje na problematiku textilního odpadu ve městech

V pondělí ráno se na náměstí Republiky objevila hromada přibližně čtyř tun oblečení. Ta má upozornit na textilní odpad, kterým se musí všechna města vyrovnat. Od roku 2025 čekají nové povinnosti obce v rámci zajištění separovaného sběru a recyklace textilního odpadu. Právě předchází vzniku textilního odpadu i nakládání s ním se týká dnešní konference Cirkulární města a byznys 3: Města jako šatníky co praskají ve švech v Kampusu Hybernská. Pořádá ji hlavní město společně s Pražským inovačním institutem (PII).
| Praha
Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Hlavní město schválilo klíčový dokument k dalšímu rozvoji cyklistiky na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras schválený v roce 2022. Plán definuje konkrétní úseky nadřazených cyklotras určené k přednostní přípravě s ohledem na dostupné prostředky a přínos jednotlivých úseků. Aktualizace systému cyklotras pak reflektuje změny na území jednotlivých městských částí a též vyšší prioritu chráněných a zklidněných cyklotras v dalším plánování.
| Praha
Praha má plán pro ochranu a rozvoj svého centra. Radní odsouhlasili důležitou územní studii

Praha má plán pro ochranu a rozvoj svého centra. Radní odsouhlasili důležitou územní studii

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠S rozlohou 895 hektarů tvoří historické centrum Prahy největší památkovou rezervaci v České republice a jednu z největších na světě. Od roku 1992 je zapsána v seznamu světového dědictví UNESCO, což přináší prestiž a zájem turistů, ale také určité závazky a výzvy. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracoval novou studii, která se stane důležitým dokumentem při rozhodování o budoucí podobě této cenné části hlavního města. Studii v srpnu 2024 schválil magistrátní odbor územního rozvoje a dnes ji odsouhlasila Rada hl. m. Prahy.
| Praha
Pražským vítězem Adapterra Awards 2024 je budova pro výzkum i výuku s fasádou s tisíci rostlinami

Pražským vítězem Adapterra Awards 2024 je budova pro výzkum i výuku s fasádou s tisíci rostlinami

Držitelem ceny Adapterra Awards pro nejlepší projekt, který připravuje Prahu na změnu klimatu, se stal Pavilon environmentálních studií České zemědělské univerzity. Budova propojuje prostor pro vzdělávání a výzkum s ekologicky šetrnou výstavbou veřejných budov. Hlavní výsadou budovy je fasáda s celkem 12 300 rostlinami.
| Praha
Praha hledá úspory v energetice. Řeší se úspory památkových objektů

Praha hledá úspory v energetice. Řeší se úspory památkových objektů

Oddělení energetického manažera Magistrátu hl. m. Prahy dlouhodobě hledá úspory v energetice a pomáhá naplňovat Klimatický plán hl. m. Prahy. Na základě rozhodnutí primátora Bohuslava Svobody pravidelně pořádá meetingy se zástupci městských částí, kterým pomáhá s úsporami. Na posledním meetingu se řešilo například téma úspor při rekonstrukci památkových objektů v centru města. Pro ty se nyní připravuje obecná metodika, která má urychlit povolovací procesy.
| Praha
Pražský primátor navštívil v Kolodějích novou okružní křižovatku a řešil i plány na rozšíření zdejší základní školy

Pražský primátor navštívil v Kolodějích novou okružní křižovatku a řešil i plány na rozšíření zdejší základní školy

Cesta primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody po jednotlivých městských částech pokračovala návštěvou MČ Praha–Koloděje. Prohlédl si nově otevřenou okružní křižovatku ulic K Běchovicím a V Lipách, seznámil se s plány na rozšíření zdejší základní školy a zajímal se také o koordinaci staveb dešťové a splaškové kanalizace.
| Praha
Gymnázium Na Zatlance staví novou tělocvičnu a jídelnu

Gymnázium Na Zatlance staví novou tělocvičnu a jídelnu

Stavba nové tělocvičny a jídelny Gymnázia Na Zatlance byla ve středu slavnostně zahájena poklepáním na základní kámen. Nová budova o třech nadzemních podlažích vznikne v prostorách vnitřního dvora školy. Jídelna i tělocvična budou umístěné v jednom objektu a s budovou gymnázia budou propojeny pomocí spojovacího krčku. Stavební práce by měly trvat přibližně dva roky.
| Praha
Pravidelná zkouška sirén

Pravidelná zkouška sirén

Dnes, ve středu 6. listopadu 2024, se uskuteční na celém území České republiky pravidelná zkouška provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění. Ve 12:00 hodin se rozezní sirény, které budou vysílat zkušební nepřerušovaný tón po dobu 140 vteřin. Na území hlavního města Prahy budou před polednem na zkoušku lidé upozorněni prostřednictvím elektronických „mluvících“ sirén. Informace zazní v českém a anglickém jazyce.
| Praha