Praha··4 min

Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva
Ilustrační foto - cyklostezka na Ladronce

Hlavní město schválilo klíčový dokument k dalšímu rozvoji cyklistiky na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras schválený v roce 2022. Plán definuje konkrétní úseky nadřazených cyklotras určené k přednostní přípravě s ohledem na dostupné prostředky a přínos jednotlivých úseků. Aktualizace systému cyklotras pak reflektuje změny na území jednotlivých městských částí a též vyšší prioritu chráněných a zklidněných cyklotras v dalším plánování.

„Přijatým plánem v souladu s programovým prohlášením Rady hl. m. Prahy nastavujeme priority v další přípravě vzhledem k reálným finančním možnostem města. Klademe proto důraz na úseky, které propojí dosud nespojitou síť chráněných tras do souvislých úseků. Až spojitá chráněná síť je totiž dostatečně atraktivní k tomu, aby zvláště zranitelnější účastníky provozu, tedy např. děti či starší lidi, motivovala k užití kola jako dopravního prostředku. Dalším přínosem přijatého plánu bude zlepšení koordinace v rámci přípravy jednotlivých městských staveb i staveb ostatních veřejných a soukromých investorů. To povede k tomu, že s infrastrukturou pro lidi na kole bude v projektech počítáno od počátku a ti tak budou mít svůj prostor na pražských ulicích jasně zakotven,” uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras jasně definuje stavební akce k přípravě a realizaci v horizontu do konce roku 2026. Dokument je dělený na tři okruhy a jeho součástí je i pojmenování lokalit, kde je nutná koordinace s jinými stavebními záměry.

Prvním okruhem je seznam investičních akcí, které byly zadány Technické správě komunikací k realizaci. Jedná se například o rozšíření cyklotrasy A1 v oblasti Radotína, pobřežní cestu u branických ledáren na cyklotrase A2 či o pokračování realizace Letňanského korza na trase A4. Celkem je k realizaci uloženo 16 projektů.

Druhou částí je seznam akcí k přípravě, kterých je 35. Tyto projekty by měly být od roku 2027 připraveny k projednávání a následné realizaci.

Třetí část pojmenovává úseky cyklotras, které je zřejmě nutné koordinovat s ostatními záměry v okolí tak, aby se eliminovala pozdní, nedostatečná, nákladná a v nejhorším případě žádná opatření pro cyklisty do jednotlivých projektů. Tento seznam čítá 66 položek včetně Nákladového nádraží Žižkov, Jarovské třídy, komplexního průchodu trasy A2 skrz centrum či koordinaci s výstavbou zbylých úseků Pražského okruhu.

Dále byla schválena aktualizace celoměstského systému cyklotras. Cílem bylo přeložení některých cyklotras do vhodnějších koridorů, zejména co se týká realizovatelnosti chráněné či zklidněné infrastruktury. Řešeny byly ale například i změny vedení eliminující zbytečná převýšení či převedení některých tras na již realizovanou infrastrukturu v mírně odlišné poloze oproti původním plánům. Dále se též jedná o dílčí technické změny a přečíslování na základě vývoje území a pokroků v projektové přípravě záměrů. Změny byly koordinovány s jednotlivými městskými částmi.

Celý plán je v souladu se Strategií aktivní mobility v Praze, která řeší rozvoj především pěší a cyklistické dopravy, a potvrzuje, že nadřazené cyklotrasy mají být připravovány v nejvyšším standardu s nejvyššími požadavky na komfort a kvalitu cyklotras. To napomáhá hl. m. Praze v naplňování cílů v oblasti boje s klimatickou změnou a rozvoje udržitelných a prostorově nenáročných forem dopravy.

Přílohy

Zdroj: praha.eu

Další články

Další články od Praha

Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Stavba Definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja vstoupila do své druhé fáze, při které je nutné uzavření a vypuštění plavebního kanálu. Městská společnost Pražská vodohospodářská společnost (PVS) v úzké spolupráci s Povodím Vltavy koordinují připravované vypuštění plavebního kanálu, které se uskuteční podle platných předpisů, dohodnutých podmínek a za stálého ekologického dozoru. Už od 1. listopadu 2024 je trojský plavební kanál uzavřen na šest měsíců pro lodní dopravu.
| Praha
Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu, v centru města budou platit dopravní omezení

Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu, v centru města budou platit dopravní omezení

Při příležitosti státního svátku, Dne boje za svobodu a demokracii, se v neděli 17. listopadu 2024 budou konat na řadě míst v metropoli akce a veřejná shromáždění. Zavedena tak budou dopravní opatření pro tramvajovou i automobilovou dopravu, která se budou týkat především oblasti kolem Národní třídy a Václavského náměstí.
| Praha
Na náměstí Republiky byla navezena hromada hadrů. Upozorňuje na problematiku textilního odpadu ve městech

Na náměstí Republiky byla navezena hromada hadrů. Upozorňuje na problematiku textilního odpadu ve městech

V pondělí ráno se na náměstí Republiky objevila hromada přibližně čtyř tun oblečení. Ta má upozornit na textilní odpad, kterým se musí všechna města vyrovnat. Od roku 2025 čekají nové povinnosti obce v rámci zajištění separovaného sběru a recyklace textilního odpadu. Právě předchází vzniku textilního odpadu i nakládání s ním se týká dnešní konference Cirkulární města a byznys 3: Města jako šatníky co praskají ve švech v Kampusu Hybernská. Pořádá ji hlavní město společně s Pražským inovačním institutem (PII).
| Praha
Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Hlavní město schválilo klíčový dokument k dalšímu rozvoji cyklistiky na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras schválený v roce 2022. Plán definuje konkrétní úseky nadřazených cyklotras určené k přednostní přípravě s ohledem na dostupné prostředky a přínos jednotlivých úseků. Aktualizace systému cyklotras pak reflektuje změny na území jednotlivých městských částí a též vyšší prioritu chráněných a zklidněných cyklotras v dalším plánování.
| Praha
Praha má plán pro ochranu a rozvoj svého centra. Radní odsouhlasili důležitou územní studii

Praha má plán pro ochranu a rozvoj svého centra. Radní odsouhlasili důležitou územní studii

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠S rozlohou 895 hektarů tvoří historické centrum Prahy největší památkovou rezervaci v České republice a jednu z největších na světě. Od roku 1992 je zapsána v seznamu světového dědictví UNESCO, což přináší prestiž a zájem turistů, ale také určité závazky a výzvy. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracoval novou studii, která se stane důležitým dokumentem při rozhodování o budoucí podobě této cenné části hlavního města. Studii v srpnu 2024 schválil magistrátní odbor územního rozvoje a dnes ji odsouhlasila Rada hl. m. Prahy.
| Praha
Pražským vítězem Adapterra Awards 2024 je budova pro výzkum i výuku s fasádou s tisíci rostlinami

Pražským vítězem Adapterra Awards 2024 je budova pro výzkum i výuku s fasádou s tisíci rostlinami

Držitelem ceny Adapterra Awards pro nejlepší projekt, který připravuje Prahu na změnu klimatu, se stal Pavilon environmentálních studií České zemědělské univerzity. Budova propojuje prostor pro vzdělávání a výzkum s ekologicky šetrnou výstavbou veřejných budov. Hlavní výsadou budovy je fasáda s celkem 12 300 rostlinami.
| Praha
Praha hledá úspory v energetice. Řeší se úspory památkových objektů

Praha hledá úspory v energetice. Řeší se úspory památkových objektů

Oddělení energetického manažera Magistrátu hl. m. Prahy dlouhodobě hledá úspory v energetice a pomáhá naplňovat Klimatický plán hl. m. Prahy. Na základě rozhodnutí primátora Bohuslava Svobody pravidelně pořádá meetingy se zástupci městských částí, kterým pomáhá s úsporami. Na posledním meetingu se řešilo například téma úspor při rekonstrukci památkových objektů v centru města. Pro ty se nyní připravuje obecná metodika, která má urychlit povolovací procesy.
| Praha
Pražský primátor navštívil v Kolodějích novou okružní křižovatku a řešil i plány na rozšíření zdejší základní školy

Pražský primátor navštívil v Kolodějích novou okružní křižovatku a řešil i plány na rozšíření zdejší základní školy

Cesta primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody po jednotlivých městských částech pokračovala návštěvou MČ Praha–Koloděje. Prohlédl si nově otevřenou okružní křižovatku ulic K Běchovicím a V Lipách, seznámil se s plány na rozšíření zdejší základní školy a zajímal se také o koordinaci staveb dešťové a splaškové kanalizace.
| Praha
Gymnázium Na Zatlance staví novou tělocvičnu a jídelnu

Gymnázium Na Zatlance staví novou tělocvičnu a jídelnu

Stavba nové tělocvičny a jídelny Gymnázia Na Zatlance byla ve středu slavnostně zahájena poklepáním na základní kámen. Nová budova o třech nadzemních podlažích vznikne v prostorách vnitřního dvora školy. Jídelna i tělocvična budou umístěné v jednom objektu a s budovou gymnázia budou propojeny pomocí spojovacího krčku. Stavební práce by měly trvat přibližně dva roky.
| Praha
Pravidelná zkouška sirén

Pravidelná zkouška sirén

Dnes, ve středu 6. listopadu 2024, se uskuteční na celém území České republiky pravidelná zkouška provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění. Ve 12:00 hodin se rozezní sirény, které budou vysílat zkušební nepřerušovaný tón po dobu 140 vteřin. Na území hlavního města Prahy budou před polednem na zkoušku lidé upozorněni prostřednictvím elektronických „mluvících“ sirén. Informace zazní v českém a anglickém jazyce.
| Praha