Praha··9 min

Praha pokračuje i letos v investicích do cyklistické infrastruktury

Praha

Praha

Praha je vysoce ekonomicky vyspělým a bohatým regionem s vysokou životní úrovní, přičemž tímto vyniká nejen nad české, ale i nad evropské standardy. V roce 2019 z indexu kvality života vyplynulo, že Praha má druhou nejlepší kvalitu života v Česku. Podle statistik Eurostatu je devátým nejbohatším regionem v Evropě. HDP na obyvatele v Praze dosahuje 171 % průměru celé Evropské unie (HDP na obyvatele Česka dosahuje pouze 80 %). V Praze sídlí celkem 12 univerzit (vysokých škol univerzitního typu).

Tisková zpráva

V rámci rozvoje infrastruktury pro cyklisty připravuje hlavní město aktuálně řadu projektů. Prostřednictvím Technické správy komunikací investuje Praha v roce 2024 do této oblasti celkem 137 milionů korun, další akce pak realizují městské části z přidělených dotací. Jako první byla v letošním roce zprovozněna nová část nadřazené cyklotrasy A1 v Holešovicích.

„Investice do cyklistické infrastruktury na magistrátu držíme na stejné úrovni jako v minulých letech, a to přesto, že je městský rozpočet zatížen vysokým počtem pokračujících investic. Jedná se například o metro D, Dvorecký most, rekonstrukci Průmyslového paláce či výstavbu a rekonstrukci škol. To vše za situace stagnující ekonomiky a hrozící změny rozpočtového určení daní, které Prahu může připravit o miliardy. V takové situaci je bohužel třeba vybírat si priority a udržení rozpočtu pro cyklodopravu zhruba ve stejné výši jako v minulých letech proto po náročném vyjednávání v rámci sestavování rozpočtu považuji za úspěch,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

„Finance letos půjdou především na realizaci několika důležitých projektů v rámci nadřazených cyklotras A1 – A9, které mají ve shodě s programovým prohlášením Rady hlavního města Prahy ve financování prioritu. V rámci levobřežní cyklotrasy A1 jsme v minulém týdnu otevřeli dalších 700 metrů cyklostezky v Holešovicích, která vznikla v rámci nového parku U Vody a která se napojuje na již existující část u Trojského mostu. Dalších 1 700 metrů cyklotrasy A1 vznikne na Praze 5 mezi Vyšehradským železničním mostem a nově vznikajícím mostem Dvoreckým díky rekonstrukci dosud zcela nesjízdného chodníku. Rozšíříme i část A1 v Radotíně, kde její šířka již nestačí vysokým intenzitám provozu cyklistů. V případě pravobřežní cyklotrasy A2 bude pokračovat její modernizace na Podolském nábřeží, konkrétně v 800 metrů dlouhém úseku mezi vznikajícím Dvoreckým mostem a čerpací stanicí. Důležitý je také nový úsek nadřazené cyklotrasy A7 o délce 900 m, který po více než 15 letech příprav konečně vznikne mezi stanicí metra Kačerov a cyklistickým uzlem U Labutě v Krči,“ představuje některé z letošních projektů Zdeněk Hřib a dodává: „Připravujeme také nový jízdní řád dopravních investic, který letos vydáme v rámci aktualizace plánu udržitelné mobility a který se bude samozřejmě týkat i cyklistické infrastruktury. Díky aktualizaci budeme moci více upnout síly na projekty, které jsou již ve vysoké fázi připravenosti a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat povolení od státních úředníků.“

Další cyklostezky pak budovat městské části z dotací od města. MČ Praha 19 bude opravovat dva kilometry stezky pro chodce a cyklisty na cyklotrase A431 mezi Kbely a Hutěmi. Stezky kolem kbelského letiště se tím propojí do funkčního celku. Praha 19 bude pokračovat i na projektu Krajinného parku Havraňák, který realizuje společně s Magistrátem hl. m. Prahy a MČ Praha-Čakovice. Mezi Toužimskou a Zamašskou ulicí přibude kilometr stezky na cyklotrase A294. MČ Praha 14 dokončí cyklotrasu A8 u Českobrodské ulice (napojení do Jiráskovy čtvrti a podjezdu Průmyslové ulice) a MČ Praha 22 nechá postavit cyklostezku z Uhříněvsi do Měcholup.

Praha tak v budování cyklistické infrastruktury naváže na úspěšné projekty z loňského roku, jako byla například oddělená cyklostezka A1 pod Mánesovým mostem, nová cyklostezka mezi lávkou pod Pražským okruhem a Komořanskou ulicí, cyklostezka podél Staroklánovické nebo modernizace části A2 mezi Vyšehradským tunelem a Podolskou. „Zprovoznit se nám také podařilo hned čtyři lávky. Ta nejznámější je samozřejmě Štvanická, která propojila Karlín a Holešovice a tím i cyklotrasy A1 a A2. V Čakovicích vznikla pro cyklisty důležitá lávka přes železniční trať společně s více než kilometrem cyklostezek na cyklotrase A4, jež do budoucna povede až do Brandýsa nad Labem. Dvě nové lávky se také zprovoznily v Radotíně, po obou vede cyklotrasa A11. Všechny tyto akce výrazně zlepšily jízdu na kole mimo provoz nebo vytvořily nová dosud neexistující propojení,” vysvětluje Zdeněk Hřib.

Investice do cyklodopravy se průběžně řeší i v rámci dalších investičních akcí, kde nejsou uvedeny jako samostatná investiční položka. Cykloopatření jsou standardně zahrnována do rekonstrukcí a oprav ulic, ale i výstavby nových tramvajových tratí a dalších dopravních staveb. Letos tak například v rámci další etapy rekonstrukce Hartigovy na Žižkově nebo v rámci rekonstrukce třídy Dukelských hrdinů vzniknou cyklopruhy. S novými přejezdy pro cyklisty pak počítá rozsáhlá rekonstrukce křižovatky Sokolovská – Českomoravská na Praze 9. Na budovaném Dvoreckém mostě pak budou oddělené cyklopásy.

„Naší prioritou je scelení dosud fragmentované infrastruktury pro lidi na kole do použitelných funkčních celků pro zvýšení atraktivity využívání kola pro široké skupiny obyvatel, a to za pomoci stavebních akcí i rychlých intervencí ve formě nestavebních úprav neboli tzv. taktického urbanismu. Mou osobní prioritou je zvýšení podílu realizace cyklostezek a cyklopásů oddělených od aut, které umožní jezdit na kole širokému spektru lidí, nejen lidem, co jsou zvyklí jezdit v silničním provozu. Každý projekt je však nutné projednat se státní správou a městskými částmi a veřejností. Občas je velice obtížné najít shodu všech aktérů na podobě opatření. Proto je bohužel realitou, že příprava projektů trvá dlouho či je přímo nemožné je za současného stavu prosadit,“ uvádí Bára Soukupová, předsedkyně Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu a doplňuje: „Pokračovat každopádně budeme v projekční přípravě nadřazených cyklotras, ale i dalších klíčových propojení. Těmi jsou například cyklotrasa A1 mezi mostem Legií a výtoňským železničním mostem, Vršovická drážní promenáda (A3), cyklotrasa A4 podél Severojižní magistrály, drážní stezka podél trati z Prahy do Kladna (A6), cyklostezka podél připravované vysokorychlostní trati Praha – Brno (A8), cyklotrasa navazující na dosud slepě končící stezku „staré spojení“ mezi Krejcárkem, Balabenkou a Vysočanským nádražím (A9) či propojení Horních Počernic a Vinoře (A50). Často je tyto projekty třeba úzce koordinovat se státními investory, hlavně se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic, a případně zajistit i spolufinancování.“

Praha také hodlá i nadále podporovat využívání sdílených kol. Jak ukazují loňské statistiky, Bikesharing je mezi lidmi stále oblíbenější. „Velkou radost nám dělá zájem o sdílená kola, která si lze půjčit prostřednictvím aplikace PID Lítačka. Tuto službu může každý majitel s platným kuponem využít až 2x denně na 15 minut zcela zdarma. V loňském roce bylo takto uskutečněno více než tři čtvrtě milionu jízd, což znamená třetinový nárůst oproti roku 2022. Celkem čtyři pětiny lidí využívají službu opakovaně. Více jízd se uskutečnilo i během zimních měsíců, kde je nárůst pětinový. Čísla nám tak jednoznačně potvrzují, že je o tuto službu stále větší zájem a že lidé sdílená kola využívají jako rychlou a výhodnou možnost, jak se dostat do cíle své cesty. S využitím bikesharingu tak samozřejmě pracuje i nový intermodální plánovač tras, který je od letošního roku součástí aplikace PID Lítačka," uzavírá Bára Soukupová.

Půjčování sdílených kol přes aplikaci PID Lítačka za rok 2023

  • Rok 2023: bylo uskutečněno 758 860 jízd, což je v průměru 2 057 denně. Cca 80 % uživatelů využívá službu opakovaně
  • Srovnání s rokem 2022: 567 795 jízd, průměrně 1 547 denně. Tedy oproti roku 2022 nárůst o 34 %.
  • Denní rekord 2023: 31. května - 4 240 jízd
  • Nejvyužívanější měsíce: září (17 666 uživatelů), dále květen a červen
  • Srovnání loňské a letošní zimy (vždy celý prosinec až únor): 76 241 vs. 90 620 jízd, tedy nárůst o 19 %
  • Noví uživatelé: za rok 2023 přibylo 26 tisíc nových uživatelů
  • Špičkové hodiny v pracovní dny: 6:00 až 7:00 hodin, 15:00 až 17:00 hodin
  • Nejčastější doba jízdy: 5 minut
  • Bikesharing u metra: obslouženo sdílenými koly je již 90 % stanic

Zdroj: www.praha.eu

Další články

Další články od Praha

Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Praha zahájí vypouštění plavebního kanálu Troja

Stavba Definitivního uzávěru plavebního kanálu Troja vstoupila do své druhé fáze, při které je nutné uzavření a vypuštění plavebního kanálu. Městská společnost Pražská vodohospodářská společnost (PVS) v úzké spolupráci s Povodím Vltavy koordinují připravované vypuštění plavebního kanálu, které se uskuteční podle platných předpisů, dohodnutých podmínek a za stálého ekologického dozoru. Už od 1. listopadu 2024 je trojský plavební kanál uzavřen na šest měsíců pro lodní dopravu.
| Praha
Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu, v centru města budou platit dopravní omezení

Praha bude opět patřit oslavám 17. listopadu, v centru města budou platit dopravní omezení

Při příležitosti státního svátku, Dne boje za svobodu a demokracii, se v neděli 17. listopadu 2024 budou konat na řadě míst v metropoli akce a veřejná shromáždění. Zavedena tak budou dopravní opatření pro tramvajovou i automobilovou dopravu, která se budou týkat především oblasti kolem Národní třídy a Václavského náměstí.
| Praha
Na náměstí Republiky byla navezena hromada hadrů. Upozorňuje na problematiku textilního odpadu ve městech

Na náměstí Republiky byla navezena hromada hadrů. Upozorňuje na problematiku textilního odpadu ve městech

V pondělí ráno se na náměstí Republiky objevila hromada přibližně čtyř tun oblečení. Ta má upozornit na textilní odpad, kterým se musí všechna města vyrovnat. Od roku 2025 čekají nové povinnosti obce v rámci zajištění separovaného sběru a recyklace textilního odpadu. Právě předchází vzniku textilního odpadu i nakládání s ním se týká dnešní konference Cirkulární města a byznys 3: Města jako šatníky co praskají ve švech v Kampusu Hybernská. Pořádá ji hlavní město společně s Pražským inovačním institutem (PII).
| Praha
Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Praha schválila Plán rozvoje nadřazených cyklistických tras na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras

Hlavní město schválilo klíčový dokument k dalšímu rozvoji cyklistiky na svém území a aktualizovala Systém celoměstských cyklotras schválený v roce 2022. Plán definuje konkrétní úseky nadřazených cyklotras určené k přednostní přípravě s ohledem na dostupné prostředky a přínos jednotlivých úseků. Aktualizace systému cyklotras pak reflektuje změny na území jednotlivých městských částí a též vyšší prioritu chráněných a zklidněných cyklotras v dalším plánování.
| Praha
Praha má plán pro ochranu a rozvoj svého centra. Radní odsouhlasili důležitou územní studii

Praha má plán pro ochranu a rozvoj svého centra. Radní odsouhlasili důležitou územní studii

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠S rozlohou 895 hektarů tvoří historické centrum Prahy největší památkovou rezervaci v České republice a jednu z největších na světě. Od roku 1992 je zapsána v seznamu světového dědictví UNESCO, což přináší prestiž a zájem turistů, ale také určité závazky a výzvy. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracoval novou studii, která se stane důležitým dokumentem při rozhodování o budoucí podobě této cenné části hlavního města. Studii v srpnu 2024 schválil magistrátní odbor územního rozvoje a dnes ji odsouhlasila Rada hl. m. Prahy.
| Praha
Pražským vítězem Adapterra Awards 2024 je budova pro výzkum i výuku s fasádou s tisíci rostlinami

Pražským vítězem Adapterra Awards 2024 je budova pro výzkum i výuku s fasádou s tisíci rostlinami

Držitelem ceny Adapterra Awards pro nejlepší projekt, který připravuje Prahu na změnu klimatu, se stal Pavilon environmentálních studií České zemědělské univerzity. Budova propojuje prostor pro vzdělávání a výzkum s ekologicky šetrnou výstavbou veřejných budov. Hlavní výsadou budovy je fasáda s celkem 12 300 rostlinami.
| Praha
Praha hledá úspory v energetice. Řeší se úspory památkových objektů

Praha hledá úspory v energetice. Řeší se úspory památkových objektů

Oddělení energetického manažera Magistrátu hl. m. Prahy dlouhodobě hledá úspory v energetice a pomáhá naplňovat Klimatický plán hl. m. Prahy. Na základě rozhodnutí primátora Bohuslava Svobody pravidelně pořádá meetingy se zástupci městských částí, kterým pomáhá s úsporami. Na posledním meetingu se řešilo například téma úspor při rekonstrukci památkových objektů v centru města. Pro ty se nyní připravuje obecná metodika, která má urychlit povolovací procesy.
| Praha
Pražský primátor navštívil v Kolodějích novou okružní křižovatku a řešil i plány na rozšíření zdejší základní školy

Pražský primátor navštívil v Kolodějích novou okružní křižovatku a řešil i plány na rozšíření zdejší základní školy

Cesta primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody po jednotlivých městských částech pokračovala návštěvou MČ Praha–Koloděje. Prohlédl si nově otevřenou okružní křižovatku ulic K Běchovicím a V Lipách, seznámil se s plány na rozšíření zdejší základní školy a zajímal se také o koordinaci staveb dešťové a splaškové kanalizace.
| Praha
Gymnázium Na Zatlance staví novou tělocvičnu a jídelnu

Gymnázium Na Zatlance staví novou tělocvičnu a jídelnu

Stavba nové tělocvičny a jídelny Gymnázia Na Zatlance byla ve středu slavnostně zahájena poklepáním na základní kámen. Nová budova o třech nadzemních podlažích vznikne v prostorách vnitřního dvora školy. Jídelna i tělocvična budou umístěné v jednom objektu a s budovou gymnázia budou propojeny pomocí spojovacího krčku. Stavební práce by měly trvat přibližně dva roky.
| Praha
Pravidelná zkouška sirén

Pravidelná zkouška sirén

Dnes, ve středu 6. listopadu 2024, se uskuteční na celém území České republiky pravidelná zkouška provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění. Ve 12:00 hodin se rozezní sirény, které budou vysílat zkušební nepřerušovaný tón po dobu 140 vteřin. Na území hlavního města Prahy budou před polednem na zkoušku lidé upozorněni prostřednictvím elektronických „mluvících“ sirén. Informace zazní v českém a anglickém jazyce.
| Praha