Scio··9 min

Práce nás baví, ale je to náročné, říkají učitelé

Scio

Scio

Scio Základní údaje Právní forma společnost s ručením omezeným Datum založení 8. září 1995 Adresa sídla Pobřežní 658/34, Praha, 186 00, Česko Charakteristika firmy Oblast činnosti školství Identifikátory Oficiální web www.scio.cz IČO 27156125 Některá data mohou pocházet z datové položky. Scio je česká obchodní společnost zaměřená na školní i mimoškolní vzdělávání dětí Do českého vzdělávání mj. zavedla měření výsledků vzdělávání (educational measurement) a obecných studijních předpokladů. Některé testy Scio se po roce 2000 používají pro účely přijímání na vybrané vysoké školy (Národní srovnávací zkoušky)

Tisková zpráva

Učitelé českých základních škol jsou se svou prací spokojeni, ale také se často cítí vyčerpáni a nezřídka narážejí na nepřijatelné chování žáků i rodičů. Potvrzuje to šetření Mapa školy mezi 3400 pedagogy.

Drtivá většina učitelů a učitelek (96 %) chodí do práce ráda, je v ní spokojena (94 %) a má pocit, že ve škole panuje příjemná atmosféra (90 %). Přesto se skoro každý třetí pedagog (29 %) cítí ze své práce pravidelně vyčerpán. Půlka (49 %) dokonce přiznává, že jim při výuce či práci s dětmi občas „ujedou nervy“. Nejeden z učitelů má zároveň osobní zkušenost s agresivním či vulgárním chováním žáků i jejich rodičů. Vyplývá to ze souhrnných dat dotazníkového šetření Mapa školy, které každoročně realizuje společnost Scio, a v němž v průběhu loňského školního roku bylo dotazováno 3400 učitelů základních škol.

„Největší vliv na to, že učitelé svou práci dělají rádi, mají vztahy v učitelském sboru (87 %) a přístup vedení (85 %). Teprve s velkým odstupem následují finanční ohodnocení (59 %), chování žáků (56 %) a pracovní zázemí (53 %). Na druhou stranu ani často zmiňovaná vysoká náročnost na administrativní práci pedagogů není pro většinu z nich zásadní překážkou, která by jim kazila radost z jejich práce, a zmiňuje ji jen čtvrtina (23 %) dotázaných,“ komentuje souhrnné výsledky Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy.

A jak konkrétně jsou naplňovány podmínky, které přispívají ke spokojenosti učitelů s jejich školou? Drtivá většina (92 %) dotázaných říká, že je rozhodně či spíše spokojena se vztahy v učitelském sboru. Podobně vysoké hodnoty spokojenosti pak pedagogové uváděli s přístupem vedení k učitelům (92 %), ale také s chováním žáků (93 %) nebo s komunikací s rodiči (93 %). Učitelé jsou rovněž velmi spokojeni s příležitostmi pro svůj osobní rozvoj (90 %). S čím naopak spokojeni nejsou, to je připravenost žáků na hodinu (rozhodně a spíše spokojeno je 76 %), ovšem jen 8 % dotázaných říká, že je rozhodně spokojeno. A lepší by to mohlo být i s pracovním zázemím nebo s nastavením administrativy.

Z negativních jevů provázejících práci učitele dotazovaní nejčastěji zmiňují pocity syndromu vyhoření. V posledním roce je zažila skoro čtvrtina (23 %) z nich. Mezi dalšími častěji zmiňovanými nepříjemnými, nebo dokonce nepřijatelnými situacemi spojenými s pedagogickým povoláním se objevily hrubé vulgární chování žáků (14 %), stejně jako agresivita rodičů (12 %). Každý desátý učitel přitom říká, že má z některých rodičů přímo strach. Pedagogové potvrzují dokonce i některé, z hlediska výskytu sice okrajové, ale o to závažnější jevy, jako je kyberšikana namířená přímo vůči danému učiteli (1 %), natáčení učitele na mobil (5 %) nebo sexuální narážky na osobu učitele (2 %). Podobně jako v případě rodičů tak někteří učitelé (6 %) mají strach z konkrétních žáků. I když se tato relativní čísla mohou zdát malá, při přepočtu na všechny učitele se jeví jako velmi závažná: jestliže na základních školách působí přibližně 90 tisíc pedagogů (zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2345217), znamená to, že asi 500 z nich se bojí svých žáků.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace Mapa školy

Drtivá většina učitelů a učitelek (96 %) chodí do práce ráda, je v ní spokojena (94 %) a má pocit, že ve škole panuje příjemná atmosféra (90 %). Přesto se skoro každý třetí pedagog (29 %) cítí ze své práce pravidelně vyčerpán. Půlka (49 %) dokonce přiznává, že jim při výuce či práci s dětmi občas „ujedou nervy“. Nejeden z učitelů má zároveň osobní zkušenost s agresivním či vulgárním chováním žáků i jejich rodičů. Vyplývá to ze souhrnných dat dotazníkového šetření Mapa školy, které každoročně realizuje společnost Scio, a v němž v průběhu loňského školního roku bylo dotazováno 3400 učitelů základních škol.

„Největší vliv na to, že učitelé svou práci dělají rádi, mají vztahy v učitelském sboru (87 %) a přístup vedení (85 %). Teprve s velkým odstupem následují finanční ohodnocení (59 %), chování žáků (56 %) a pracovní zázemí (53 %). Na druhou stranu ani často zmiňovaná vysoká náročnost na administrativní práci pedagogů není pro většinu z nich zásadní překážkou, která by jim kazila radost z jejich práce, a zmiňuje ji jen čtvrtina (23 %) dotázaných,“ komentuje souhrnné výsledky Anna Tzurna, vedoucí projektu Mapa školy.

A jak konkrétně jsou naplňovány podmínky, které přispívají ke spokojenosti učitelů s jejich školou? Drtivá většina (92 %) dotázaných říká, že je rozhodně či spíše spokojena se vztahy v učitelském sboru. Podobně vysoké hodnoty spokojenosti pak pedagogové uváděli s přístupem vedení k učitelům (92 %), ale také s chováním žáků (93 %) nebo s komunikací s rodiči (93 %). Učitelé jsou rovněž velmi spokojeni s příležitostmi pro svůj osobní rozvoj (90 %). S čím naopak spokojeni nejsou, to je připravenost žáků na hodinu (rozhodně a spíše spokojeno je 76 %), ovšem jen 8 % dotázaných říká, že je rozhodně spokojeno. A lepší by to mohlo být i s pracovním zázemím nebo s nastavením administrativy.

Z negativních jevů provázejících práci učitele dotazovaní nejčastěji zmiňují pocity syndromu vyhoření. V posledním roce je zažila skoro čtvrtina (23 %) z nich. Mezi dalšími častěji zmiňovanými nepříjemnými, nebo dokonce nepřijatelnými situacemi spojenými s pedagogickým povoláním se objevily hrubé vulgární chování žáků (14 %), stejně jako agresivita rodičů (12 %). Každý desátý učitel přitom říká, že má z některých rodičů přímo strach. Pedagogové potvrzují dokonce i některé, z hlediska výskytu sice okrajové, ale o to závažnější jevy, jako je kyberšikana namířená přímo vůči danému učiteli (1 %), natáčení učitele na mobil (5 %) nebo sexuální narážky na osobu učitele (2 %). Podobně jako v případě rodičů tak někteří učitelé (6 %) mají strach z konkrétních žáků. I když se tato relativní čísla mohou zdát malá, při přepočtu na všechny učitele se jeví jako velmi závažná: jestliže na základních školách působí přibližně 90 tisíc pedagogů (zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2345217), znamená to, že asi 500 z nich se bojí svých žáků.

Co je Mapa školy

Dotazníkové šetření určené pro mateřské, základní a střední školy každoročně stovkám škol poskytuje komplexní zpětnou vazbu od žáků, učitelů, rodičů a provozních zaměstnanců, včetně srovnání s ostatními školami. Šetření je anonymní a dotazníky jsou mimo jiné zaměřené na výuku a hodnocení, spolupráci, bezpečí, materiální zázemí, spokojenost se školou nebo vztahy. (více na www.mapaskoly.cz)

Prezentace Mapa školy

Články s podobným tématem

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.

📨 Moderní vzdělávání i na váš e-mail

1× do měsíce vám pošleme souhrn těch nejzajímavějších článků o moderním vzdělávání. Buďte napřed!

Váš e-mail *

Přihlášením souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.

Co se vám může hodit

Články

Více Jdeme na to

Kontakt

Více Jdeme na to

Zdroj: www.scio.cz

Další články

Další články od Scio

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

Národní srovnávací zkoušky jsou u konce, Scio zveřejnilo termíny na příští rok

(Praha, 18. 6. 2024) Letošní sezóna Národních srovnávacích zkoušek (NSZ), které otevírají uchazečům o vysokoškolské studium cestu na více než 80 fakult českých i slovenských vysokých škol, je u konce. Celkem sedmi řádných termínů zkoušek se účastnilo přes 32 tisíc lidí, kteří dohromady vykonali téměř 89 tisíc zkoušek. V příštím školním roce se NSZ uskuteční také sedmkrát, na první termín budou moci zájemci přijít už v prosinci.
| Scio
Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

Scio odchází od Raiffeisenbank kvůli aktivitám banky v Rusku

(Praha, 29. 4. 2024) Scio oznamuje ukončení svého bankovního vztahu s Raiffeisenbank. Toto rozhodnutí je reakcí na trvající a neřešené aktivity Raiffeisenbank v Ruské federaci, které jsou v rozporu s hodnotami a etickými standardy, které Scio dlouhodobě zastává.
| Scio
Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

Před maturanty jsou i hlavní termíny Národních srovnávacích zkoušek

(Praha, 13. 3. 2024) Uchazeči o studium na vysoké škole, kteří v rámci přijímacího řízení podstupují Národní srovnávací zkoušky, mají před sebou poslední tři termíny pro absolvování testů. Na ty také nejvíce škol poskytuje slevové poukazy.
| Scio
Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

Žáci devátých tříd mají reálná očekávání v tom, co chtějí dále studovat

(Praha, 24. 1. 2024) Z testování bezmála 22 tisíc deváťáků vyplývá, že nejúspěšnější řešitelé úloh z češtiny a matematiky se hlásí na gymnázia, nejslabší na učební obory, průměrní řešitelé pak volí ostatní typy středních škol.
| Scio
Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

Sice je umělá, ale tváří se jako živý kamarád

(Praha, 24. 1. 2024) Děti využívají umělou inteligenci nejen k přípravě do školy, ale ve velkém také pro zábavu nebo jako kamaráda. To s sebou nese i skrytá rizika.
| Scio
ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

ScioŠkola pomůže řešit kapacity v Praze - otevírá v Holešovicích gymnázium pro 400 studentů ScioŠkoly

Od září 2024 začne v Holešovicích působit již druhá pražská střední ScioŠkola. Naváže na zkušenosti ScioŠkoly na Žižkově, která v Praze svou činnost zahájila již před pěti lety. Celkem bude od září 2024 v síti ScioŠkol 23 základních a středních škol, které bude navštěvovat více než 2500 žáků. Scio si tak i nadále udrží svou pozici největšího českého soukromého zřizovatele škol.
| Scio
ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

ScioŠkola a ZŠ Hučák spojí to nejlepší

Od příštího školního školního roku zahájí v Hradci Králové výuku základní ScioŠkola. Vznikne spojením toho nejlepšího z konceptů ZŠ Hučák, která v Hradci Králové působí už 7. rokem, a ScioŠkol, které fungují již 8 let a tvoří síť škol po celé ČR.
| Scio
Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Mnoho žáků postrádá ve škole pocit bezpečí

Skoro 30 tisíc žáků základních škol a přes 21 tisíc jejich rodičů se v loňském školním roce vyjadřovalo k otázkám v šetření Mapa školy, které sleduje klima na českých školách.
| Scio
ScioŠkola bude i v Dobříši

ScioŠkola bude i v Dobříši

Od příštího školního roku zahájí v Dobříši výuku nová základní ScioŠkola. Celkově půjde v rámci ČR již o 20. ScioŠkolu. Přihlášky do 1. – 6. třídy přijímá škola již nyní.
| Scio
V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

V listopadu opět zahajují Národní srovnávací zkoušky

(Praha, 1. 11. 2023) Zkouškou nanečisto začínají 9. listopadu letošní Národní srovnávací zkoušky, které jsou na více než 80 fakultách českých a slovenských vysokých škol součástí přijímacího řízení. V loňském školním roce zkoušky vykonalo přes 27 tisíc uchazečů. Letos mohou vybírat ze sedmi řádných termínů.
| Scio