České Dráhy··5 min

Poslední léto s „Banány“ na ostravském koridoru

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

V souvislosti se zavedením ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z našich tratí další starší lokomotivy. V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží příští, nejpozději pak přespříští rok na tratích, kde bude zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025.

„Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou ‚Banán‘ na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny nebo si chce tuto lokomotivu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba posledních pět měsíců. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čierna nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až 15vozových vlaků. Výkon lokomotiv je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 km/h, původně 140 km/h.

České dráhy nyní provozují posledních 11 lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahu a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě 7 kusů a denně ujedou v průměru 750 km. Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních 6 lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem.

Lokomotiva 151.023, přezdívaná "Banán". Zdroj: Archiv ČD.

Lokomotiva

Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních 6 lokomotiv slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení.

V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371.

Lokomotivy řady 163 a 210 v příštím jízdním řádu už nebudou turnusovány a poslouží jen jako záloha a výpomoc při zvláštních akcích. Například jihočeská řada 210 bude do září nahrazena nově dodanou pěticí RegioPanterů. Pak poslouží už jen na záloze v Českých Budějovicích a v Plzni a také např. při zajištění dopravy účastníků hromadných akcí na lipenské lokálce a při podobných mimořádných výkonech.

Poslední „Plecháče“ řady 242 v počtu zhruba 12 kusů budou ještě příští rok dosluhovat v plzeňském depu na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezónních vlaků na západě a jihu Čech. Vypomáhat jim bude také jediný provozní kus řady 263 s číslem 002. V roce 2026 už se s provozem těchto typů kromě mimořádných výkonů nepočítá.

Také pro „Bastardy“ (řada 371) v Děčíně se významně omezí provozní revír a v roce 2025 budou jezdit spolu s pražskými 151 na spojích R20 Labe mezi Děčínem a Prahou. Řady 151 a 371 si rozdělí výkony na této lince přibližně na polovinu. „Bastardy“ pak zajistí i provoz sezónních vlaků Letní a Vánoční kometa do Drážďan. To by měly být jejich poslední výkony ještě v roce 2026.

S dodávkou nových vozidel a zaváděním ETCS se během nejbližších let sníží rozsah provozu i dalších legendárních vozidel, např. motorových vozů 810 a 854, a to ve všech regionech, kde nyní ještě jezdí.

Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska a ovládnou dálkovou dopravu na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možností vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu.

V případě elektrických lokomotiv tak bude v blízké době dosaženo vysoké unifikace a ze současného počtu 10 řad traťových elektrických lokomotiv klesne tento počet na dva základní typy: na řadu 362 a Vectron, která bude v provedení pro rychlost 200 km/h a pro rychlost 230 km/h. V regionální dopravě pak nahrazují elektrické lokomotivy především jednotky RegioPanter.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

V olomouckém depu Českých drah ladí podvozky nové moderní zařízení

České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale zásadní obnovou prochází také údržbová a servisní základna. Vedle budování nových opravárenských hal míří investice i do vybavení stávajících středisek údržby. Například v olomouckém depu slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel.
| České Dráhy
Sezónu nostalgických jízd zakončí parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. Ukáže se i zrenovovaná Matylda

Sezónu nostalgických jízd zakončí parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka. Ukáže se i zrenovovaná Matylda

Poslední říjnový víkend bude patřit v železničním muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka loučení se sezonou zážitkových nostalgických jízd. Během letošního posledního parního víkendu se mohou návštěvníci v sobotu i v neděli svézt historickými vlaky v čele s parními lokomotivami Kafemlejnek a Všudybylka. Poprvé od renovace se návštěvníkům také ukáže parní lokomotiva 313.432 Matylda. Přímo v areálu muzea bude připraven bohatý program pro malé i velké návštěvníky.
| České Dráhy
Středními Čechami se prohání už deset vlakových Lišek. Dodávka pro letošní rok je kompletní

Středními Čechami se prohání už deset vlakových Lišek. Dodávka pro letošní rok je kompletní

Už celou jednu desítku moderních motorových jednotek RegioFox v barvách Pražské integrované dopravy nasadily České dráhy do provozu ve Středočeském kraji a v Praze. Nové vlaky aktuálně jezdí na tratích Rakovník – Beroun a Beroun – Rudná u Prahy – Praha. Do konce roku 2026 bude na tratích především v západní části kraje nasazeno celkem 38 nových Lišek, jak se moderním dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá.
| České Dráhy
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

Evropská komise dnes oznámila, že shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů v podobě údajné kartelové dohody, která měla být realizována v letech 2012-2016 mezi Českými drahami a rakouským dopravcem ÖBB za účelem omezení prodeje použitých železničních vozů jiným dopravcům. Za toto údajné jednání byla Českým drahám uložena pokuta ve výši 31 940 000 EUR.
| České Dráhy
O víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah

O víkendu končí letní čas, změna ovlivní deset nočních dálkových vlaků Českých drah

V noci ze soboty na neděli 26. / 27. října končí letní čas a hodinové ručičky si ve 3:00 hod. posuneme o hodinu zpět. Na cestě bude tou dobou desítka dálkových vlaků Českých drah s ubytovacími vozy, které České dráhy provozují ve spolupráci se zahraničními partnerskými dopravci. Ty uprostřed noci vyčkají na odjezd podle středoevropského času (SEČ). Pokud by tyto spoje nezůstaly stát, jely by po změně času ve zbytku trasy o hodinu dříve. Regionálních vlaků se hodinové čekání týkat nebude, protože v době přechodu na nový čas žádné nejedou. Ranní vlaky pak vyjedou již podle SEČ.
| České Dráhy
První „zlínské“ RegioPantery už vyrazily do zkušebního provozu s cestujícími

První „zlínské“ RegioPantery už vyrazily do zkušebního provozu s cestujícími

RegioPantery začínají brázdit Zlínský kraj. České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group a uvedly do zkušebního provozu první dvě moderní elektrické jednotky určené pro Zlínský kraj. Do konce roku zamíří na koleje v regionu celkem pět zbrusu nových jednotek, které zajistí pohodlné cestování na trati z Přerova přes Hulín a Otrokovice do Břeclavi.
| České Dráhy
České dráhy posílí vlaky před svátkem 28. října a podzimními prázdninami

České dráhy posílí vlaky před svátkem 28. října a podzimními prázdninami

České dráhy posílí vlakovou dopravu v souvislosti se svátkem 28. října a navazujícími podzimními prázdninami, které letos vycházejí na úterý a středu 29. a 30. října. Posilové vozy, které navýší kapacitu vlaků v nejžádanějších směrech, budou zařazené ve vlacích před začátkem prodlouženého víkendu. Během následujícího týdne pak budou mít vlaky větší kapacitu zejména v pondělí 28. října, kdy České dráhy počítají s větší poptávkou po cestování u studentů vysokých škol a u pracujících. Naopak u žáků ze základních a středních škol očekává dopravce větší zájem o cesty vlakem až na konci podzimních prázdnin.
| České Dráhy
Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Rekordní Národní den železnice přilákal do České Třebové přes 11 tisíc návštěvníků

Uplynulý víkend patřil v České Třebové železniční historii, současnosti i budoucnosti. Do místního depa, kde se odehrávala hlavní část programu letošního Národního dne železnice Českých drah, dorazilo během sobotního a nedělního dne celkem více než 11 300 lidí, což je nejvyšší počet od roku 2019, kdy bylo zavedeno vstupné. Z toho více než tisícovka návštěvníků přišla na sobotní noční světelnou show. Výtěžek nedělního vstupného ve výši 330 tisíc korun půjde na odstranění škod po povodních v Bohumíně.
| České Dráhy
Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

Den dodavatelů Českých drah se zaměřil na kvalitu, dodržování termínů i posílení konkurence

České dráhy zorganizovaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních díků. Již 4. ročník Dne dodavatelů se věnoval především kvalitě a termínům dodávaných vozidel a prováděných prací a také plánům na posílení konkurence v oblasti obnov a údržby vlaků. Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
| České Dráhy
Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu

V sobotu 19. října se bude v Liberci konat Regionální den železnice. Ve stejný den se uskuteční také oslavy výročí 130 let smržovského viaduktu. Hlavní atrakcí budou jízdy historických vlaků a výstava železničních vozidel. Z libereckého nádraží se budou zájemci moci svézt do depa nebo do tramvajové vozovny, kde bude probíhat další doprovodný program.
| České Dráhy