České Dráhy··5 min

Poslední léto s „Banány“ na ostravském koridoru

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

V souvislosti se zavedením ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z našich tratí další starší lokomotivy. V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží příští, nejpozději pak přespříští rok na tratích, kde bude zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025.

„Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou ‚Banán‘ na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny nebo si chce tuto lokomotivu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba posledních pět měsíců. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čierna nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až 15vozových vlaků. Výkon lokomotiv je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 km/h, původně 140 km/h.

České dráhy nyní provozují posledních 11 lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahu a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě 7 kusů a denně ujedou v průměru 750 km. Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních 6 lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem.

Lokomotiva 151.023, přezdívaná "Banán". Zdroj: Archiv ČD.

Lokomotiva

Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních 6 lokomotiv slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení.

V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371.

Lokomotivy řady 163 a 210 v příštím jízdním řádu už nebudou turnusovány a poslouží jen jako záloha a výpomoc při zvláštních akcích. Například jihočeská řada 210 bude do září nahrazena nově dodanou pěticí RegioPanterů. Pak poslouží už jen na záloze v Českých Budějovicích a v Plzni a také např. při zajištění dopravy účastníků hromadných akcí na lipenské lokálce a při podobných mimořádných výkonech.

Poslední „Plecháče“ řady 242 v počtu zhruba 12 kusů budou ještě příští rok dosluhovat v plzeňském depu na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezónních vlaků na západě a jihu Čech. Vypomáhat jim bude také jediný provozní kus řady 263 s číslem 002. V roce 2026 už se s provozem těchto typů kromě mimořádných výkonů nepočítá.

Také pro „Bastardy“ (řada 371) v Děčíně se významně omezí provozní revír a v roce 2025 budou jezdit spolu s pražskými 151 na spojích R20 Labe mezi Děčínem a Prahou. Řady 151 a 371 si rozdělí výkony na této lince přibližně na polovinu. „Bastardy“ pak zajistí i provoz sezónních vlaků Letní a Vánoční kometa do Drážďan. To by měly být jejich poslední výkony ještě v roce 2026.

S dodávkou nových vozidel a zaváděním ETCS se během nejbližších let sníží rozsah provozu i dalších legendárních vozidel, např. motorových vozů 810 a 854, a to ve všech regionech, kde nyní ještě jezdí.

Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska a ovládnou dálkovou dopravu na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možností vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu.

V případě elektrických lokomotiv tak bude v blízké době dosaženo vysoké unifikace a ze současného počtu 10 řad traťových elektrických lokomotiv klesne tento počet na dva základní typy: na řadu 362 a Vectron, která bude v provedení pro rychlost 200 km/h a pro rychlost 230 km/h. V regionální dopravě pak nahrazují elektrické lokomotivy především jednotky RegioPanter.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

České dráhy pokračují v rozvoji služeb v on-line nákupu jízdních dokladů a odbavení. Nově je možné si jízdenku, kterou si pořídí cestující v e-shopu www.cd.cz jednoduše uložit do mobilních aplikací Apple Wallet a Google Wallet a z nich ji předkládat ke kontrole průvodčímu. Další novinkou je možnost si při nákupu mezinárodních jízdních dokladů v e-shopu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak na několik kliknutí v rámci doplňkových služeb vyřídit i cestovní pojištění do zahraničí od AXA.
| České Dráhy
Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Už 8 z 10 spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Mobilita osob na vozíku se podstatně rozšiřuje.
| České Dráhy
Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

České dráhy se musí s kompletním zněním závěrečné zprávy Drážní inspekce o příčinách tragického pádu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd detailně seznámit. Nicméně na základě dosavadních poznatků je možné již nyní konstatovat následující:
| České Dráhy
Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

České dráhy pokračují v dodávkách moderních regionálních vlaků pro cestující v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v regionu převzaly už jednu celou desítku motorových jednotek RegioFox. S Liškami, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující setkají na tratích Trutnov – Martinice v Krkonoších, Trutnov – Svoboda nad Úpou nebo Trutnov – Kolín.
| České Dráhy
Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků denně. Cestou k pobřeží Baltského moře budou vlaky zastavovat i v Kladsku, Vratislavi, Poznani, Bydhošti nebo Gdaňsku. Jízdenky a rezervace míst pořídíte na osobních pokladnách Českých drah, v e-shopu na www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České Dráhy
Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.
| České Dráhy
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
| České Dráhy
Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa tak žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel v září otevřely České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou. Je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

České dráhy v těchto dnech zahajují předprodej jízdenek a rezervací na spoje v novém jízdním řádu 2025, který začne platit 15. prosince letošního roku. Nabídka vlaků je stabilní. Největší český dopravce vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. V provozu budou desítky nových jednotek dodaných během roku, které jsou vybaveny moderní technikou a nabízejí např. palubní Wi-Fi síť, bezbariérové cestování nebo klimatizované prostory. Tento komfort nabídnou nově stovky vlaků.
| České Dráhy