Počet klientů VZP se zhoubným karcinomem prostaty vzrostl během deseti let víc než o třetinu

|

Karcinom prostaty patří mezi nejčastější zhoubné nádory u mužů. Každoročně si tuto diagnózu v Česku vyslechne zhruba 8 000 nových pacientů a téměř 1 500 mužů dle dat ÚZIS na zhoubný nádor prostaty bohužel také zemře.

Počet klientů VZP s touto diagnózou vzrostl za posledních deset let zhruba o třetinu (o 35 %). Vloni se se zhoubným nádorem prostaty léčilo téměř 47 tisíc pojištěnců, v roce 2012 bylo takových pacientů 35 tisíc. Náklady na léčbu v roce 2012 činily zhruba 870 mil. korun, v roce 2023 již 2,1 mld. korun (o 144 % víc).

„Pokud je nemoc zachycena v prvním nebo druhém stadiu, je šance pacienta na úplné vyléčení v podstatě stoprocentní. V případě, kdy je nádor odhalen ve čtvrtém stadiu, klesá šance na přežití na 40 %,“ vysvětluje MUDr. Tom Philipp, předseda Správní rady VZP ČR, proč nepodceňovat prevenci. Zároveň jako zakládající člen Nadační fondu Muži proti rakovině, která v Česku stojí za každoroční kampaní Movember, vítá také nově zavedený screening karcinomu prostaty. Ten od příštího roku mužům starším 50 let nabídne plošné preventivní vyšetření pro časných záchyt zhoubného nádoru. „Jasný indikátor, zda je muž v rizikové skupině, kde hrozí zhoubný karcinom prostaty, je hladina tzv. PSA. Ta je stanovena z laboratorního rozboru krve. Jeden odběr krve vám tak může zachránit život právě tím, že vás včas nasměruje na další vyšetření,“ doplňuje MUDr. Philipp.

Počet pojištěnců VZP ČR s onemocněním zhoubného karcinomu prostaty

RokPočet pojištěnců VZPNáklady na léčbu v tis. Kč*
201235 022872 177
201336 248871 711
201436 840944 719
201538 595999 104
201640 3021 231 191
201741 8131 399 770
201843 3331 527 799
201945 0561 557 336
202044 9251 746 773
202145 4421 752 546
202247 3772 127 379

*Poznámka: náklady bez lázní, ozdravoven, léčivých přípravků na receptech atd.

Screening prostaty od 2024

Screening prostaty, který má být zahájen od příštího roku, bude určen primárně mužům ve věku od 50 do 69 let (bez anamnézy či podezření na karcinom prostaty). Na časném záchytu se budou podílet jak všeobecní praktičtí lékaři, tak i například ošetřující urolog, který pacienta léčí pro nějaké další onemocnění. Právě ti by měli svým pacientům podrobně vysvětlit účel programu a poučit je o průběhu vyšetření. Na základě tohoto se pak pacient rozhodne, zda souhlasí či nesouhlasí se zařazením do programu časného záchytu karcinomu prostaty.

Jednoduchý odběr několika mililitrů krve

Prvotním krokem je odběr několika mililitrů krve pro stanovení hodnoty PSA. Ta se zjišťuje z výsledků laboratorního rozboru krve a je určující pro stanovení dalšího postupu.

U příznivého výsledku (nízké hladiny PSA v krvi) je muž ošetřujícím lékařem přizván k další kontrole (odběru krev) za dva, resp. za čtyři roky. Pokud je hladina PSA vyšší než stanovená hodnota, převezme klienta do péče urolog. Ten provede následná vyšetření jako například sonografii. Na základě výsledků těchto následných vyšetření je stanoven další postup podle Metodiky populačního pilotního programu časného záchytu karcinomu prostaty v ČR Ministerstva zdravotnictví ČR. V případě, že je stanovena diagnóza zhoubného karcinomu prostaty, je pacient předán do odborné péče onkologického zařízení.

Viktorie Plívová
tisková mluvčí

Zdroj: www.vzp.cz

VZP

Podvodné SMS v noci opět dorazily klientům VZP, podle odhadů jich mohou již být tisíce

Scénář i podoba podvodných SMS zpráv, které dostávají (nejen) klienti VZP ČR se opakuje. Rozeslaná informace předstírá, že odesílatelem je právě VZP ČR, adresáta vyzývá k vyplnění údajů na falešné webové stránce či přihlášení například do aplikace Moje VZP. Příslibem je v těchto případech zaslání přeplatků či „pojistné výplaty“.

VZP

Čas na podání žádosti o příspěvek se krátí, upozorňuje své klienty VZP

Přibližně měsíc zbývá klientům VZP, aby si zažádali o letošní příspěvek z fondu prevence. Termíny pro podání žádostí končí v některých případech už v polovině prosince, pokud klient žádá prostřednictvím aplikace, je čas až do konce roku. Případným zájemcům doporučujeme podmínky a termíny podání žádostí o konkrétní příspěvek včas prověřit, aby se vyvarovali případným následným komplikacím.

VZP

Sázka na kontroverzní kampaň se vyplatila, z nejprestižnější soutěže si VZP odnesla čtyři ocenění

Celkem čtyři ocenění v letošním ročníku nejprestižnější marketingové soutěže Effie 2023 získala kampaň VZP ČR: „Kolik stojí to nejcennější, co máme?“ Kampaň, kterou pro pojišťovnu vytvořila agentura McCann Prague si odnesla cenu za nejlepší kreativitu (Cena ADC: The best of creativity) a dále umístění v kategoriích Sociální, kulturní, ekologický marketing,