Ministerstvo dopravy··4 min

Plán chytré dopravy počítá s online informací o kolonách či detekcí závad na železnici

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy dnes informovalo vládu o aktuálním stavu rozvoje inteligentních dopravních systémů a o jednotlivých projektech, díky kterým budou řidiči dostávat rychleji než dosud zprávy o tom, co se před nimi na komunikaci děje. Nové technologie také zvýší bezpečnost železničních koridorů, přejezdů a dalších důležitých částí dopravní infrastruktury.

Plán chytré dopravy počítá s online informací o kolonách či detekcí závad na železnici

Investiční projekty se dají rozdělit do čtyř hlavních skupin: silniční doprava, železniční doprava, vnitrozemská vodní doprava a průřezové projekty, které jsou zaměřeny zejména na výměnu a poskytování dat a dopravních informací a na systémy řízení.

Projekt inteligentní silnice

Projekty z oblasti silniční dopravy se zaměřují zejména na to, aby řidiči byli lépe informovaní o aktuální situaci na silnici a mohli se tak snadněji vyhnout rizikovým situacím v kolonách při uzavírkách či nehodách.

Na české silnice by tak měla být především instalována čidla a kamery na on-line sledování počasí nebo hustoty provozu. Ve strategických místech dále dojde k umístění kamerových systémů, sledujících průjezd vozidel a z naměřených dat bude následně vypočítávána doba průjezdu danými úseky, z čehož inteligentní systém vyhodnotí možný vznik dopravní zácpy. Na dálnicích budou také instalovány proměnné digitální značky informující právě o aktuálním provozu.

Ostravské Národní dopravní informační centrum by zároveň mělo být začleněno do celoevropské sítě těchto center. Díky tomu bude schopné nabízet řidičům na českých silnicích informace o důležitých událostech na evropských hlavních silničních tazích, zahraniční řidiči naopak budou s předstihem informováni o dopravní situaci v České republice. V případě mimořádných dopravních situací na mezinárodních tazích si budou národní centra vzájemně vyměňovat informace, aby mohlo dojít k případnému odklonu dopravy například již v zahraničí a vozidla tak nebyla přiváděna do nebezpečného místa.

Digitální železnice

Železniční projekty se zaměřují například na poskytované služby cestujícím. Těm se do budoucna zlepší odbavení při cestování díky digitalizaci přepravních dokumentů. Zároveň, díky využívání družicových systémů, bude možné přesně určit aktuální polohu vlaku na dráze, což přispěje k větší bezpečnosti a plynulosti železničního provozu.

Mezi již realizované projekty na železnici patří například diagnostika závad, prováděná za jízdy vlaku. Na železniční síti bylo zprovozněno přes 60 stanovišť, která zajišťují telematickou kontrolu vozidel na koridorových tratích a v případě závady podají hlášení o zjištěné závadě.

Vylepšení se dočkají také zabezpečovací zařízení na kolejích, nově vzniknou čidla na přejezdech, která předchází nehodám vlaků s auty. Jiný typ čidel zase bude umět včas varovat například před krádeží kabelů.

Plovoucí vozidla na dálnicích

Mezi další projekty, které by měly zejména přispět k lepšímu poskytování dopravních informací, patří například využití tzv. plovoucích vozidel. Ta budou monitorovat aktuální dopravní situaci v terénu a tyto informace budou poskytovat projíždějícím řidičům v reálném čase. První takové vozidlo bude nasazeno letos na dálnici D1, kde se bude pohybovat vždy na konci kolony, aby varovalo řidiče. Pilotně tento projekt odstartuje na úseku modernizace č. 22 u Velké Bíteše.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy