Ministerstvo dopravy··6 min

O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V rámci Dialogu na vysoké úrovni k datově propojenému a automatizovanému řízení, který se uskutečnil 18. a 19. června 2024 v belgickém Gentu, byly zástupci většiny členských států Evropské unie odsouhlaseny Společné závazky a výzvy k akci, sjednocující vytyčené cíle v oblasti autonomní mobility.

O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup

Belgické předsednictví v Radě EU hostilo úspěšné dialog na vysoké, na kterém se při jednáních v rámci plenárních zasedáních a expertních pracovních skupinách sešlo více než sto zástupců evropských států a odborníků na propojenou a automatizovanou mobilitu. Na závěr dvoudenního jednání byly jednomyslně přijaty Společné závazky a výzva k akci, které stanovují nejdůležitější oblasti, na něž se členské státy EU, doplněné o Spojené království, Norsko a Švýcarsko, společně s Evropskou komisí a evropským průmyslem zaměří.

Cílem je umožnit rychlejší a koordinovanější rozvoj autonomní mobility a zavádění souvisejících služeb, maximalizovat tím společenský přínos a taktéž posílit evropskou konkurenceschopnost v této vysoce inovativní oblasti s přidanou hodnotou. Za ČR se k dokumentu připojilo také Ministerstvo dopravy, které realizuje řadu aktivit v oblasti autonomní mobility a rozvíjí je mj. na základě v dubnu 2024 vládou schváleného Plánu autonomní mobility.

Postupné zavádění pokročilých asistenčních systémů pro řidiče a kooperativních aplikací již nyní prokazatelně přispívá a bude i nadále přispívat k tomu, aby se zvýšila bezpečnosti a plynulost silničního provozu a bylo možné rozvíjet i nové služby a aplikace související s využitím automatizovaných a do budoucna i plně automatizovaných vozidel. Dosavadní vývoj na evropské úrovni a dosažení pokroku v jednotlivých oblastech je popsán v Pracovním dokumentu útvarů Evropské komise o stavu pokroku v oblasti propojené, kooperativní a automatizované mobility v Evropě (Status of progress on Connected, Cooperative and Automated Mobility in Europe) zveřejněném v květnu 2024, který shrnuje činnosti v deseti klíčových oblastech.

Pokud jde o přechod k automatizaci, dokument nicméně potvrzuje, že se jedná o úsilí silně motivované inovacemi, přičemž významnou roli při vyjasňování a zavádění podmínek umožňujících účinnou realizaci hraje zejména Partnerství pro datově propojenou, kooperativní a automatizovanou mobilitu (CCAM) zřízené v rámci programu EU pro výzkum a inovace Horizont Evropa. V oblasti regulace Evropská komise v uplynulých letech a měsících úspěšně zavedla prováděcí nařízení o zkušebním schvalování vybraných případů použití plně automatizovaných vozidel. Implementace souvisejících inteligentních dopravních systémů je posílena revidovanou směrnicí z roku 2023, probíhá kontinuálně také další zavádění C-ITS a 5G.

V Gentu dojednané Společné závazky obsahují například popis hlavních výzev na polích technologické, společenské, etické, právní či bezpečnostní oblasti a také pojmenovávají témata spojená s ochranou soukromí. Jako zásadní je zde vyzdvižena role členských států EU a Evropské komise v zajištění efektivity a konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Za oblast přispívající k bezpečnosti silničního provozu je považován další rozvoj inteligentní infrastruktury a pokročilých asistenčních systémů, taktéž je textem odsouhlasen spatřovaný potenciál datově propojené a autonomní mobility v oblasti předpokládaného snížení dopravních kongescí a s tím spojeného znečištění, potenciál větší inkluzivity a lepší celková výkonnost dopravního systému tam, kde dojde k nasazení mobilitních služeb založených na implementaci vyššího stupně automatizace.

Pro rozvoj autonomní mobility je jako zásadní identifikována oblast právního rámce, na kterém Evropská komise i jednotlivé státy vč. ČR pracují. Dokument dále definuje závazky členských států EU ve smyslu rozvoje digitální infrastruktury, identifikace oblasti dat a jejich výměny jako klíčového faktoru s dalším zaměřením na oblast standardizace a interoperability včetně jejich sběru vnitrostátnímu přístupovými místy či zdůraznění přínosů v oblasti veřejné a sdílené dopravy. Členské státy se zavazují poskytovat kvalitní data, zintenzivnit výměnu informací a zkušeností či zapojit v rámci vnitrostátních procesů vytváření komplexního ekosystému do diskuzí všechny relevantní aktéry.

Směrem k Evropské komisi je směřována výzva dalšího systematického přístupu k podpoře multimodality a digitalizace dopravy i prostřednictvím časově odpovídají regulace. Ta má být v souladu s rozvojem mezinárodního vývoje prostřednictvím Evropské hospodářské komise při OSN a směřovat k umožnění schvalování plně automatizovaných vozidel nad rámec současné regulace zahrnující pouze vozidla vyráběná v malých sériích. Evropská komise má dále podporovat udržitelný rozvoj celé oblasti se zaměřením na uživatele. Evropský průmysl by pak měl zajistit zaměření velkých demonstračních projektů na oblast udržitelnosti a bezpečnosti, výměnu dat pro další zlepšování technologií v praxi a aktivní využití dat z vnitrostátních přístupových míst.

Na podporu a urychlení nezbytných regulačních změn na úrovni členských států byla během Dialogu představena nová evropská iniciativa k zavádění a využívání automatizované dopravy, kterou představilo Nizozemsko. Nové „Evropské fórum pro automatizovanou dopravu“ brzy zahájí svou činnost a jeho hlavním cílem je sdílet aktuální vývoj v oblasti regulace a související osvědčené postupy a poskytovat doporučení pro další kroky, nebudou v něm chybět ani zástupci České republiky. Ta se prostřednictvím stávajících aktivit v rámci Partnerství CCAM a zapojením českých subjektů aktivně podílí na výzkumně-inovačních aktivitách a v rámci skupiny zástupců států, které předsedá, také napomáhá efektivnější koordinaci všech aktivit na evropské a národní úrovni.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy