Ministerstvo dopravy··6 min

O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V rámci Dialogu na vysoké úrovni k datově propojenému a automatizovanému řízení, který se uskutečnil 18. a 19. června 2024 v belgickém Gentu, byly zástupci většiny členských států Evropské unie odsouhlaseny Společné závazky a výzvy k akci, sjednocující vytyčené cíle v oblasti autonomní mobility.

O krok blíže k autonomní mobilitě: Evropa sjednocuje postup

Belgické předsednictví v Radě EU hostilo úspěšné dialog na vysoké, na kterém se při jednáních v rámci plenárních zasedáních a expertních pracovních skupinách sešlo více než sto zástupců evropských států a odborníků na propojenou a automatizovanou mobilitu. Na závěr dvoudenního jednání byly jednomyslně přijaty Společné závazky a výzva k akci, které stanovují nejdůležitější oblasti, na něž se členské státy EU, doplněné o Spojené království, Norsko a Švýcarsko, společně s Evropskou komisí a evropským průmyslem zaměří.

Cílem je umožnit rychlejší a koordinovanější rozvoj autonomní mobility a zavádění souvisejících služeb, maximalizovat tím společenský přínos a taktéž posílit evropskou konkurenceschopnost v této vysoce inovativní oblasti s přidanou hodnotou. Za ČR se k dokumentu připojilo také Ministerstvo dopravy, které realizuje řadu aktivit v oblasti autonomní mobility a rozvíjí je mj. na základě v dubnu 2024 vládou schváleného Plánu autonomní mobility.

Postupné zavádění pokročilých asistenčních systémů pro řidiče a kooperativních aplikací již nyní prokazatelně přispívá a bude i nadále přispívat k tomu, aby se zvýšila bezpečnosti a plynulost silničního provozu a bylo možné rozvíjet i nové služby a aplikace související s využitím automatizovaných a do budoucna i plně automatizovaných vozidel. Dosavadní vývoj na evropské úrovni a dosažení pokroku v jednotlivých oblastech je popsán v Pracovním dokumentu útvarů Evropské komise o stavu pokroku v oblasti propojené, kooperativní a automatizované mobility v Evropě (Status of progress on Connected, Cooperative and Automated Mobility in Europe) zveřejněném v květnu 2024, který shrnuje činnosti v deseti klíčových oblastech.

Pokud jde o přechod k automatizaci, dokument nicméně potvrzuje, že se jedná o úsilí silně motivované inovacemi, přičemž významnou roli při vyjasňování a zavádění podmínek umožňujících účinnou realizaci hraje zejména Partnerství pro datově propojenou, kooperativní a automatizovanou mobilitu (CCAM) zřízené v rámci programu EU pro výzkum a inovace Horizont Evropa. V oblasti regulace Evropská komise v uplynulých letech a měsících úspěšně zavedla prováděcí nařízení o zkušebním schvalování vybraných případů použití plně automatizovaných vozidel. Implementace souvisejících inteligentních dopravních systémů je posílena revidovanou směrnicí z roku 2023, probíhá kontinuálně také další zavádění C-ITS a 5G.

V Gentu dojednané Společné závazky obsahují například popis hlavních výzev na polích technologické, společenské, etické, právní či bezpečnostní oblasti a také pojmenovávají témata spojená s ochranou soukromí. Jako zásadní je zde vyzdvižena role členských států EU a Evropské komise v zajištění efektivity a konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Za oblast přispívající k bezpečnosti silničního provozu je považován další rozvoj inteligentní infrastruktury a pokročilých asistenčních systémů, taktéž je textem odsouhlasen spatřovaný potenciál datově propojené a autonomní mobility v oblasti předpokládaného snížení dopravních kongescí a s tím spojeného znečištění, potenciál větší inkluzivity a lepší celková výkonnost dopravního systému tam, kde dojde k nasazení mobilitních služeb založených na implementaci vyššího stupně automatizace.

Pro rozvoj autonomní mobility je jako zásadní identifikována oblast právního rámce, na kterém Evropská komise i jednotlivé státy vč. ČR pracují. Dokument dále definuje závazky členských států EU ve smyslu rozvoje digitální infrastruktury, identifikace oblasti dat a jejich výměny jako klíčového faktoru s dalším zaměřením na oblast standardizace a interoperability včetně jejich sběru vnitrostátnímu přístupovými místy či zdůraznění přínosů v oblasti veřejné a sdílené dopravy. Členské státy se zavazují poskytovat kvalitní data, zintenzivnit výměnu informací a zkušeností či zapojit v rámci vnitrostátních procesů vytváření komplexního ekosystému do diskuzí všechny relevantní aktéry.

Směrem k Evropské komisi je směřována výzva dalšího systematického přístupu k podpoře multimodality a digitalizace dopravy i prostřednictvím časově odpovídají regulace. Ta má být v souladu s rozvojem mezinárodního vývoje prostřednictvím Evropské hospodářské komise při OSN a směřovat k umožnění schvalování plně automatizovaných vozidel nad rámec současné regulace zahrnující pouze vozidla vyráběná v malých sériích. Evropská komise má dále podporovat udržitelný rozvoj celé oblasti se zaměřením na uživatele. Evropský průmysl by pak měl zajistit zaměření velkých demonstračních projektů na oblast udržitelnosti a bezpečnosti, výměnu dat pro další zlepšování technologií v praxi a aktivní využití dat z vnitrostátních přístupových míst.

Na podporu a urychlení nezbytných regulačních změn na úrovni členských států byla během Dialogu představena nová evropská iniciativa k zavádění a využívání automatizované dopravy, kterou představilo Nizozemsko. Nové „Evropské fórum pro automatizovanou dopravu“ brzy zahájí svou činnost a jeho hlavním cílem je sdílet aktuální vývoj v oblasti regulace a související osvědčené postupy a poskytovat doporučení pro další kroky, nebudou v něm chybět ani zástupci České republiky. Ta se prostřednictvím stávajících aktivit v rámci Partnerství CCAM a zapojením českých subjektů aktivně podílí na výzkumně-inovačních aktivitách a v rámci skupiny zástupců států, které předsedá, také napomáhá efektivnější koordinaci všech aktivit na evropské a národní úrovni.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy