Ministerstvo dopravy··5 min

Nový jízdní řád na železnici sebou přináší i rychlejší cestování

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V neděli 11. prosince začíná platit nový jízdní řád na železnici. Ten přináší hned několik novinek, které přinesou na koleje rychlejší a pohodlnější cestování. Cestující se mohou těšit na návrat vlaků na zrekonstruovanou železniční trať mezi Brnem a Blanskem, kde končí roční nepřetržitá výluka. Cestujícím také začne sloužit nová zastávka Stéblová obec a vlaky díky novým traťovým úsek na IV. železničním koridoru zvládnou cestu z Prahy do Českých Budějovic za 100 minut.

Nový jízdní řád na železnici sebou přináší i rychlejší cestování

„Letošní rok se nesl ve znamení rozsáhlým rekonstrukčních prací na naší železnic. Ruku v ruce s tím šly i výluky a omezení pro cestující. Mám radost, že s novým jízdním řádem mnoho z těchto problematických úseků mizí a cestující se mohou nově těšit z rychlejší a komfortnější cesty vlakem,“ říká k víkendovým změnám na železnici ministr dopravy Martin Kupka.

Přesně před rokem se na celých 12 měsíců zavřela pro veškerou dopravu trať z Brna do Blanska, kde došlo k rozsáhlé modernizaci celého úseku. Od začátku platnosti nového jízdního řádu se sem vracejí všechny regionální vlaky a rychlíky linky R19 jezdící mezi Prahou a Brnem. Ostatní dálkové vlaky, tedy zejména mezinárodní expresy do Vídně, Bratislavy či Budapešti budou do poloviny příštího roku ještě jezdit přes Havlíčkův Brod. Pokračují totiž stavební práce mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí a modernizace pardubického železničního uzlu. Dobrou zprávou pro cestující je, že po dobu zimní přestávky budou mezi oběma zmíněnými stanicemi k dispozici v celém úseku dvě koleje, poslední etapa výluk začne až na jaře. V úseku mezi Brnem a Blanskem budou mít cestující k dispozici nová nástupiště a v zastávce Blansko město pak nový podchod.

Rychlejší cestování na jih Čech

Na jihu Čech končí poslední omezení jízdy vlaků ve stanici Soběslav, kde se odstraňoval původní přejezd a byla zde zavedena pomalá jízda. Po nové přeložce mezi Soběslaví a Doubím u Tábora se jezdí po obou kolejích od listopadu, už od září slouží provozu i další nová trať mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Díky téměř 20 kilometrům nových přeložek bude cesta vlakem z Prahy do Tábora nově trvat 59 minut. „Vlakové spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi pak nejrychlejší vlaky stihnou za rovných 100 minut. Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí tak bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu,“ dodává ministr Kupka.

V Praze končí modernizace trati mezi Smíchovem a Radotínem. Cestující budou mít v radotínské stanici k dispozici v plném rozsahu podchod pod všemi nástupišti, pro řidiče a chodce se definitivně uzavírá přilehlý železniční přejezd. Od 20. prosince se otevírá také druhý nádražní podchod, který vzniká na místě původního podzemního propojení. V tento den přestane fungovat dočasná montovaná lávka nad kolejištěm, která po dobu rekonstrukce nádraží nahrazovala podchod. Ve stanici dále pokračuje výstavba nové nádražní budovy, ta by měla začít sloužit cestujícím za rok.

První regionální trať pod dohledem zabezpečovače ETCS

Správa železnic také dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc – Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu. Maximální rychlost na trati se zvýšila až na 160 km/h, stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, rekonstruovány byly výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku a v neposlední řadě byl úsek elektrizován. Cestující se mohou těšit také na nový orientační systém ve stanicích a zastávkách.

Už od poloviny listopadu jsou k dispozici dvě koleje mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou, od neděle 11. prosince budou vlaky zastavovat v nově vybudované zastávce Stéblová obec. Současně bude pokračovat výstavba nového mostu přes Labe mezi Rosicemi nad Labem a pardubickým hlavním nádražím. Stavební práce na modernizaci uzlu Pardubice se nyní soustředí do samotné stanice, naopak končí omezení části traťových kolejí mezi hlavním nádražím a Kostěnicemi, respektive Přeloučí.

Pokud jde o další změny, na trati mezi Českou Třebovou a Svitavami se současná zastávka Svitavy-Lačnov přesunula do nové polohy a přejmenovala na Opatovec. V hlavním městě se během platnosti nového jízdního řádu otevřou zastávky Praha-Čakovice severní nástupiště a Praha-Čakovice zámecký park, na které bude jezdit městská linka z Masarykova nádraží.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy