Ministerstvo dopravy··5 min

Nový jízdní řád na železnici sebou přináší i rychlejší cestování

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V neděli 11. prosince začíná platit nový jízdní řád na železnici. Ten přináší hned několik novinek, které přinesou na koleje rychlejší a pohodlnější cestování. Cestující se mohou těšit na návrat vlaků na zrekonstruovanou železniční trať mezi Brnem a Blanskem, kde končí roční nepřetržitá výluka. Cestujícím také začne sloužit nová zastávka Stéblová obec a vlaky díky novým traťovým úsek na IV. železničním koridoru zvládnou cestu z Prahy do Českých Budějovic za 100 minut.

Nový jízdní řád na železnici sebou přináší i rychlejší cestování

„Letošní rok se nesl ve znamení rozsáhlým rekonstrukčních prací na naší železnic. Ruku v ruce s tím šly i výluky a omezení pro cestující. Mám radost, že s novým jízdním řádem mnoho z těchto problematických úseků mizí a cestující se mohou nově těšit z rychlejší a komfortnější cesty vlakem,“ říká k víkendovým změnám na železnici ministr dopravy Martin Kupka.

Přesně před rokem se na celých 12 měsíců zavřela pro veškerou dopravu trať z Brna do Blanska, kde došlo k rozsáhlé modernizaci celého úseku. Od začátku platnosti nového jízdního řádu se sem vracejí všechny regionální vlaky a rychlíky linky R19 jezdící mezi Prahou a Brnem. Ostatní dálkové vlaky, tedy zejména mezinárodní expresy do Vídně, Bratislavy či Budapešti budou do poloviny příštího roku ještě jezdit přes Havlíčkův Brod. Pokračují totiž stavební práce mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí a modernizace pardubického železničního uzlu. Dobrou zprávou pro cestující je, že po dobu zimní přestávky budou mezi oběma zmíněnými stanicemi k dispozici v celém úseku dvě koleje, poslední etapa výluk začne až na jaře. V úseku mezi Brnem a Blanskem budou mít cestující k dispozici nová nástupiště a v zastávce Blansko město pak nový podchod.

Rychlejší cestování na jih Čech

Na jihu Čech končí poslední omezení jízdy vlaků ve stanici Soběslav, kde se odstraňoval původní přejezd a byla zde zavedena pomalá jízda. Po nové přeložce mezi Soběslaví a Doubím u Tábora se jezdí po obou kolejích od listopadu, už od září slouží provozu i další nová trať mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Díky téměř 20 kilometrům nových přeložek bude cesta vlakem z Prahy do Tábora nově trvat 59 minut. „Vlakové spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi pak nejrychlejší vlaky stihnou za rovných 100 minut. Cesta vlakem mezi Prahou a jihočeskou metropolí tak bude zhruba o 20 minut kratší než v končícím jízdním řádu,“ dodává ministr Kupka.

V Praze končí modernizace trati mezi Smíchovem a Radotínem. Cestující budou mít v radotínské stanici k dispozici v plném rozsahu podchod pod všemi nástupišti, pro řidiče a chodce se definitivně uzavírá přilehlý železniční přejezd. Od 20. prosince se otevírá také druhý nádražní podchod, který vzniká na místě původního podzemního propojení. V tento den přestane fungovat dočasná montovaná lávka nad kolejištěm, která po dobu rekonstrukce nádraží nahrazovala podchod. Ve stanici dále pokračuje výstavba nové nádražní budovy, ta by měla začít sloužit cestujícím za rok.

První regionální trať pod dohledem zabezpečovače ETCS

Správa železnic také dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc – Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu. Maximální rychlost na trati se zvýšila až na 160 km/h, stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, rekonstruovány byly výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku a v neposlední řadě byl úsek elektrizován. Cestující se mohou těšit také na nový orientační systém ve stanicích a zastávkách.

Už od poloviny listopadu jsou k dispozici dvě koleje mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou, od neděle 11. prosince budou vlaky zastavovat v nově vybudované zastávce Stéblová obec. Současně bude pokračovat výstavba nového mostu přes Labe mezi Rosicemi nad Labem a pardubickým hlavním nádražím. Stavební práce na modernizaci uzlu Pardubice se nyní soustředí do samotné stanice, naopak končí omezení části traťových kolejí mezi hlavním nádražím a Kostěnicemi, respektive Přeloučí.

Pokud jde o další změny, na trati mezi Českou Třebovou a Svitavami se současná zastávka Svitavy-Lačnov přesunula do nové polohy a přejmenovala na Opatovec. V hlavním městě se během platnosti nového jízdního řádu otevřou zastávky Praha-Čakovice severní nástupiště a Praha-Čakovice zámecký park, na které bude jezdit městská linka z Masarykova nádraží.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy