Ministerstvo dopravy··4 min

Nové autoškolské otázky, zaměřené na řidiče autobusů a nákladních vozidel představeny

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy, Asociace autoškol ČR a ČESMAD Bohemia představily další sadu 38 nových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění. Tato, již pátá, série se mimo jiné týká zájemců o řidičské oprávnění na autobus, nákladní automobil a přípojná vozidla. Obsahuje i otázky dětské bezpečnosti, hlavně přepravy dětí v autosedačkách apod. V nové sadě jsou zahrnuty i testové otázky týkající se utváření souprav vozidel skupin B+E a B96, jako reakce na časté dotazy řidičů karavanů atd.

Nové autoškolské otázky, zaměřené na řidiče autobusů a nákladních vozidel představeny

„Představujeme již pátou sadu nových testových otázek, se kterou se žadatelé o řidičský průkaz budou v autoškolách potkávat od 13. března 2023. Tentokrát se testové otázky zaměřují na znalosti řidičů nákladních automobilů a autobusů hlavně s ohledem na jejich specifika, hmotnosti, atd. Díky novým testovým otázkám ověříme lépe znalosti řidičů kamionů i autobusů již při samotné zkoušce a podpoříme tak bezpečnost silničního provozu,“ říká Milan Janda z Odboru agend řidičů Ministerstva dopravy.

Nový systém otázek používají autoškoly už více jak rok. Celkově, i s dnešní sadou, využívají 170 statických a 23 dynamických otázek nové generace. Aktuální sada nových testových otázek čerpá z podkladů od sdružení dopravců ČESMAD Bohemia a Policie ČR s ohledem na nejčastější problémy řidičů tzv. velkých vozidel nad 3,5 tuny a nově jimi rozšiřuje základní balík testových otázek pro uchazeče o řidičské oprávnění skupin C,C+E,D, D+E.

„Věříme, že zkvalitnění samotné zkoušky pro získání řidičského oprávnění o témata, problémy a hrozby, která často vnímáme od našich členů i běžných řidičů pomůže zkvalitnit celý obor nákladní i osobní přepravy nad 3,5 tuny a obecně zlepšit bezpečnost provozu i mediální pohled na tento druh přepravy,“ zdůrazňuje za ČESMAD Bohemia Vladimír Kydlíček.

Teoretické zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění probíhají na počítačích v 206 obcích s rozšířenou působností po celé republice. Testy skládají uchazeči on-line v systému Ministerstva dopravy. Každý žadatel je musí úspěšně absolvovat, aby mohl pokračovat v praktické části zkoušky, tedy v jízdách.

Testy jsou součástí projektu Nová generace testových otázek pro žadatele o řidičské oprávnění (noveotazky.cz). Jde o sadu textových a animovaných dopravních otázek pro zkoušky v autoškolách, které postupně nasazujeme do ostrých testů. Jejich novou generaci si na webu noveotazky.cz může vyzkoušet každý. Kompletní sady otázek, včetně původních, jsou dostupné na veřejné části aplikace webu Ministerstva dopravy Testy

„Velmi nás těží, že aktuální sada nových testových otázek se zaměřuje i na témata sestavování souprav vozidel B, B+E a B96 na které se nás velmi často dotazují řidiči při školení řidičů prioritně ohledem rozvoj karavaningu a nyní si ověříme tuto znalost již při samotných zkouškách pro získání řidičského oprávnění,“ zdůrazňuje předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

S testovými otázkami ke zkouškám v autoškole se ročně setká až 120 tisíc zájemců o řidičské oprávnění, kterým se snažíme zařazením těchto nových sad představit aktuální trendy v každodenním provozu.

V příloze naleznete přehled nových otázek, které budou nasazeny do zkoušek od 13. března letošního roku. Každý zájemce je již najde na noveotazky.cz.

Foto: aktualne.cz

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy