Ministerstvo dopravy··4 min

Nostalgické léto na kolejích nabízí parní vlaky na Šumavě či v Posázaví i svezení s „Bobinkou“

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Také toto léto je pro milovníky železniční techniky a historie nachystáno několik zajímavých akcí. Vydat se můžou třeba s parní lokomotivou zvanou Všudybylka do železničního muzea, svézt se slavnou „Bobinkou“ po jihočeské lokálce nebo s „Kafemlejnkem“ brázdit Šumavou. Parní vlaky vyrazí na koleje i na Valašsku, v Posázaví nebo Praze.

Nostalgické léto na kolejích nabízí parní vlaky na Šumavě či v Posázaví i svezení s „Bobinkou“

Už ve středu 6. července budou mít fanoušci dráhy jedinečnou příležitost navštívit hned dvě železniční muzea v jeden den. A to díky parnímu vlaku, který spojí muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka s depozitářem Národního technického muzea v Chomutově.

Nostalgický vlak sestavený z historických vozů řady Bai poveze parní lokomotiva 354.195 zvaná Všudybylka. Odjezd z Lužné u Rakovníka bude v 11:28 a do Chomutova vlak přijede ve 13:04. Zpět do Lužné se pak vydá v 15:00. Po předložení jízdenky získají cestující slevu dvacet procent na vstupné do ČD Muzea v Lužné i do chomutovského depozitáře Národního technického muzea.

„Bobinkou“ do Bechyně

Zájemci o železniční historii by si také neměli nechat ujít nostalgické jízdy na lokálce mezi Táborem a Bechyní. I letos po ní budou jezdit o sobotách až do 27. srpna historické elektrické vlaky vedené lokomotivou řady E 422, takzvanou Bobinkou, a také Křižíkův elektromotorový vůz zvaný Elinka.

Lokálka mezi Táborem a Bechyní přitom patří k jihočeským unikátům. Stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. Průkopnickou dráhu navíc zdobí jeden stavitelský klenot – elegantní most Bechyňská duha.

Parní vlaky se letos vracejí rovněž na Volarsko. Malebnou šumavskou krajinou provezou děti i dospělé 5., 10., 11., 17., 18. a 19. července. Historické vlaky v čele s parní lokomotivou Kafemlejnek budou jezdit mezi Volary a Lenorou, Novým Údolím nebo Černou v Pošumaví.

Pára na Valašsku i v Posázaví

Ochuzeni o syčení páry nezůstanou lidé ani na Valašsku. Tam se budou moci svézt parním vlakem z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm, a to v sobotu 16. a 30. července. Souprava parního vlaku bude složena z historických vozů bývalé třetí třídy a chybět nesmí ani služební vůz pro přepravu dětských kočárků. V Rožnově je pak připravený kulturní program ve Valašském muzeu v přírodě. Konkrétně 16. července to bude Pekařská sobota a 30. července Dny řemesel a setkání kovářů.

V sobotu 23. července se fanoušci železnice můžou vydat na okružní jízdu parním vlakem do oblasti dolního Posázaví a Ladova kraje. Projet se budou moci po trati vedoucí romantickým krajem kolem řeky Vltavy a Sázavy, jíž dali za první republiky trampové název Posázavský Pacifik.

Parní vlak odjíždí v 9:54 z pražského smíchovského nádraží a přes Davli, Jílové u Prahy a Krhanice dorazí do Týnce nad Sázavou. Na cestu do Prahy po trase přes Čerčany a Senohraby se pak vydá ve 14:22. Po celou dobu bude zajištěno občerstvení v historickém bufetovém voze.

Ze Smíchova na Pražský Semmering

A zpestřit léto drážní nostalgií si lidé můžou i v Praze. Tuto možnost dostanou v neděli 24. července, kdy se konají jízdy parní lokomotivy a historických vagonů včetně bufetového vozu. Vlak pojede po své tradiční okružní trase Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Hostivice – Praha-Zličín – Praha-Smíchov.

Ze smíchovského nádraží zamíří do romantického Prokopského údolí, kterým dojede až do Rudné u Prahy po trati, jíž se přezdívá Hrbatá. Cestou z Hostivic zpátky na Smíchov pak vlak projíždí po trase takzvané Buštěhradské dráhy, na které překonává 150 výškových metrů. Pro svůj profil, okolní přírodní scenérie a dva historické viadukty si trať vysloužila označení odvozené podle známé rakouské horské železnice – Pražský Semmering.

Ze smíchovského nádraží se odjíždí hned dvakrát – dopoledne v 10:12 a odpoledne ve 14:55.

Více informací o historckých vlacích najdete na stránkách ČD Nostalgie zde.

Kalendář akcí je pak k dispozici zde.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy