Ministerstvo dopravy··4 min

Nezapomínejte na snižující se viditelnost, varuje BESIP

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Zkracování doby denního světla, déšť a mlhy – to vše v období listopadu zvyšuje riziko dopravních nehod, které souvisí se sníženou viditelností. Řidiči by proto měli pozorně sledovat pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu a snížit rychlost v případě mokré vozovky či zhoršené viditelnosti. Chodci a cyklisté si zase musí uvědomit, že jejich cesty do práce či školy a zpátky domů se velmi často odehrávají za tmy a šera. Musí proto dbát na to, aby byli pro své okolí dostatečně viditelní.

Nezapomínejte na snižující se viditelnost, varuje BESIP

„Všichni jsme si během léta navykli na luxus dlouhých dnů plných světla. Mnoho lidí si pak na podzim neuvědomuje, že do práce či do školy a zpět domů se už nepohybují za úplné viditelnosti, ale naopak za tmy či šera. Pro řidiče není nic horšího, než když neosvětleného chodce či cyklistu zahlédne na poslední chvíli, v takových případech to může samozřejmě skončit i fatálně. Povinností řidiče na druhé straně je zpomalit při zhoršené viditelnosti a na mokru,“ připomíná Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Reflexní prvky by měly být samozřejmostí, pro cyklisty platí povinnost mít světlo

Ze zákona platí pro chodce povinnost být vybaven reflexními prvky v případě, že se pohybují mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky tam, kde není veřejné osvětlení. Je však rozhodně žádoucí být těmito prvky vybaven i například v případě, že jdete brzy ráno do práce po spoře osvětlené silnici směrem na zastávku, zkrátka kdykoliv, kdy váš řidič nemusí vidět tak dobře, jako za bílého dne.

Pro cyklisty potom platí povinnost, mít za snížené viditelnosti, tedy nejen za tmy, ale i za šera či deště, bílé světlo vpředu a červené světlo vzadu. „V podzimním období se starší děti vrací ze sportovních aktivit a kroužků za tmy. Při jízdě na kole či koloběžce přitom často nejsou vůbec osvětleny zadním a předním světlem. Rodiče by měli zkontrolovat, že děti mají funkční světla a naučit je, že v tomto období je nejlepší světla zapínat vždy, a chránit se tak před srážkou s autem. Platí to pro koloběžku, stejně jako pro kolo. Jezdec na koloběžce není dle silničních pravidel chodec, ale cyklista, se všemi povinnostmi, které k tomu patří,“ zdůraznil Neřold.

Loni došlo k 4800 nehodám za svítání či soumraku

Velkou měrou ke vzniku dopravních nehod za snížené viditelnosti přispívají samotní řidiči, kteří nepřizpůsobí svou jízdu zhoršené viditelnosti.

Jenom za minulý rok došlo na našich silnicích k 4 800 nehodám v době za svítání či za soumraku. Při nich zemřelo 8 lidí, 73 jich bylo těžce zraněno a dalších 823 lidí bylo zraněno lehce. Nejčastěji zemřelými při takových typech nehod jsou právě chodci či cyklisté, tedy ti nejzranitelnější účastníci silničního provozu.

Typickým příkladem takové nehody je situace, ke které došlo v září loňského roku v Ústeckém kraji právě ve večerních hodinách, za soumraku. Tam řidič narazil zezadu do cyklisty, který následkem srážky zemřel. Dalším tragickým příkladem je dopravní nehoda, ke které došlo v říjnu loňského roku v brzkých ranních hodinách, kdy se čelně srazili řidič automobilu s řidičem mopedu, který na následky tohoto střetu také bohužel zemřel.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
| Ministerstvo dopravy
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
| Ministerstvo dopravy
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.
| Ministerstvo dopravy
Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Projekt Česká cesta do vesmíru představil aktivity na podporu vzdělávání nejmladší generace

Dlouhodobý projekt „Česká cesta do vesmíru“ prezentovaný letos v červnu se kromě jiného soustředí také na vzdělávání žáků a studentů. Cílem je prostřednictvím vzdělávacích, osvětových a popularizačních aktivit podnítit jejich zájem o studium a kariéru zejména v technických a přírodovědných oborech.
| Ministerstvo dopravy
Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Děti se vrací do škol. Besip přináší desatero dopravní bezpečnosti pro žáky i rady pro řidiče

Září je z hlediska bezpečného pohybu v silničním provozu, pro školáky jedním z nejrizikovějších období. Ze statistik jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná. Hlavně děti mladšího školního věku by se měly na svůj nový školní režim dobře připravit, tedy nacvičit si s rodiči nebo staršími sourozenci trasu do školy a zpět, vytipovat riziková místa, připomenout si správné zásady bezpečného přecházení a podobně. Zvýšený pohyb dětí zejména v okolí škol klade zvýšené nároky i na všechny řidiče motorových vozidel, ti by se měli obrnit trpělivostí, empatií a pochopením. Besip bude nejen v září, ale po celý nový školní rok pokračovat v projektech, které mají pomoci k tomu, aby byla dopravní výchova pro žáky i jejich učitele zábavnější a dostupnější.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přivaděč z D3 na Český Krumlov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět přivaděč z dálnice D3 na Český Krumlov. Bude to částečně novostavba silnice I/39 a zčásti přeložka silnice II/155. Práce za 323 milionů Kč bez DPH potrvají dva roky. Stavba bude fungovat i jako obchvat obcí Dolní Třebonín a Prostřední Svince. Řidičům se zároveň zkrátí cesta od Prahy do Českého Krumlova.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět přeložku I/20 u Českých Budějovic

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. srpna stavět 8,5 kilometru dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Českým Vrbným u Českých Budějovic. Práce za 1,25 miliardy korun bez DPH potrvají tři roky. Přeložka uleví zejména obcím Češnovice a Dasný, zvýší bezpečnost dopravy a díky většímu počtu jízdních pruhů bude také provoz plynulejší a rychlejší.
| Ministerstvo dopravy
Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek D6 u středočeské obce Krupá

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo stavbu 6,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D6 Krupá, přeložka ve Středočeském kraji. Práce vyšly na 1,5 miliardy Kč bez DPH. ŘSD aktuálně buduje dalších téměř 27 kilometrů dálnice D6 i odpočívku u Kolešova. Na přelomu roku plánuje ŘSD začít stavět ještě úsek D6 Knínice – Bošov, příští rok další dva úseky dálnice D6 zprovozní. Projekt D6 Krupá, přeložka je navržen ke spolufinancování z Programu Doprava 2021-2027 v předpokládané výši 1,5 miliardy Kč.
| Ministerstvo dopravy
Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Příprava na výhradní spuštění ETCS: 1234 vlaků je vybaveno, 2000 strojvedoucích proškoleno

Evropský zabezpečovač přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí postupně zahajován ve čtyřech týdnech v lednu 2025.
| Ministerstvo dopravy
Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Pozor na podvodné zprávy a telefonáty, jejichž odesílatelé se vydávají za ministerstvo

Zaznamenali jsme zasílání podvodných SMS a e-mailů, které odkazují na kontakty Ministerstva dopravy s upozorněním na pohledávky z přestupků. Stejně tak údajné telefonáty z Ministerstva dopravy, ve kterých jsou občané vyzývání k uhrazení pokuty. Jedná se o podvod, prosíme, v žádném případě na tyto zprávy nereagujte.
| Ministerstvo dopravy