Ministerstvo dopravy··5 min

„Nemusíme se milovat, stačí se respektovat.“ V nové kampani BESIPu si zahrál i cyklista Kreuziger

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Cyklisté a motoristé. To jsou zdánlivě nesmiřitelné tábory. Z obou stran přicházejí výtky, často i ostřejší slova. Přitom je to absurdní, protože dle nedávného výzkumu jezdí 66 procent lidí na kole i autem. Snížit napětí mezi oběma skupinami má nový televizní spot iniciativy Dám respekt a BESIPu, který bude v následujících týdnech vysílat Česká televize a TV Prima. V roli oddávajícího, jenž smiřuje znepřátelené rody, vystupuje desetinásobný účastník Tour de France Roman Kreuziger. Režie se ujal Radim Vaňous.

„Nemusíme se milovat, stačí se respektovat.“ V nové kampani BESIPu si zahrál i cyklista Kreuziger

Ženich-cyklista si bere nevěstu-motoristku. Mezi svatebčany je cítit nevraživost, atmosféra plná napětí a konflikt. Svatba však obě rodiny sjednotí. „V klipu záměrně přeháníme. Nevraživost i lásku. Chceme, aby se lidé zamysleli. Protože na silnicích by stačilo víc ohleduplnosti. Naše motto je jednoduché – nemusíme se milovat, stačí se respektovat,“ říká Roman Kreuziger.

Ve spotu vedle slavného českého závodníka účinkují také Ondřej Vrána a Lucie Vopatová jako novomanželé a Vladimír Adamczyk a Petr Kocourek v rolích klanových vůdců. Reklamu produkovaly Lucky Man Films Davida Ondříčka a umělecká skupina Blue Hour Cult.

Spot se inspiroval výsledky nedávného sociologického výzkumu od společnosti KANTAR, který zadaly iniciativa Dám respekt a BESIP a podle kterého každý druhý Čech hodnotí vztah mezi oběma tábory jako nepřátelský. „Což je paradox, vždyť většina lidí se považuje za cyklisty i řidiče zároveň. Myslíme si, že je důležité začít u sebe, nevychovávat druhého, dodržovat pravidla a respektovat se. A je jedno, zda jsem v sedle nebo za volantem,“ dodává Kreuziger.

„V letošním spotu jsme vsadili více na nadsázku a laskavý tón než na odstrašující pohled na dopravní nehody. Věříme, že k bezpečnějšímu prostředí na silnicích přispěje, když si uvědomíme vlastní odpovědnost vůči druhým a ubereme na aroganci a agresivitě. Vedle samotného spotu se ale společně zaměřujeme i na edukativní rovinu kampaně. Motoristům i cyklistům opakujeme důležitá pravidla, upozorňujeme je na nejrizikovější situace, které mohou skončit střetem mezi autem a kolem, připomínáme význam cykloznačení a podobně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Za loňský rok Policie ČR evidovala 3 994 nehod cyklistů, při kterých zemřelo 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. Zároveň prudce vzrostl cykloprovoz na silnicích i ve městech. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ zdůraznil Neřold.

Spot má i rozhlasovou variantu, kterou již mohou posluchači slyšet v Českém rozhlase i na regionálních stanicích. Informace včetně kvízu k ověření znalostí najdou lidé na webu www.besip.cz a www.damrespekt.cz.

Dám respekt - spot

O iniciativě Dám respekt, Fondu zábrany škod a BESIP

Iniciativa „Dám respekt“ vznikla v roce 2019, tehdy pod názvem „1,5 metru“. Založil ji Roman Kreuziger a další osobnosti. Dlouhodobým cílem projektu je snížit počet nehod cyklistů na českých silnicích. Iniciativa je financována z Fondu zábrany škod. Roman Kreuziger vystupuje v reklamě bez nároku na honorář.

Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy je hlavní koordinátor preventivních aktivit ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v ČR a plnění vládní Strategie BESIP 2021–2030.

Fond zábrany škod je zřízen zákonem č. 168/1999 Sb. a věcně ho spravuje Česká kancelář pojistitelů, profesní organizace pojišťoven, které jsou oprávněny na území České republiky provozovat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (povinné ručení). Tyto pojišťovny do fondu zábrany škod odvádí ročně tři procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Prostředky z fondu jsou rozdělovány mezi základní složky IZS, tedy hasiče, policisty a záchranáře, ostatní složky IZS a projekty směřující ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a programy prevence v oblasti škod z provozu vozidel.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy