Ministerstvo dopravy··4 min

Na letních cestách čeká řidiče řada omezení, je lepší na ně být připraven

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Prázdninové cesty mají celou řadu úskalí. Nezvyklou délku trasy, neznámé silnice, které mohou být neúměrně přeplněné, odlišnosti v dopravních předpisech, proměnlivou náladu posádky, velké riziko dopravních kolon, snahu být v cíli co nejrychleji, i nahromadění únavy a stresu z návalu práce před dovolenou. Právě pro období, kdy se nejvíce lidí vydává za vidinou odpočinku u moře, jsou typické především tragické nehody z únavy a drobnější při zmatkování. Další příčinou bývá i přecenění vlastních sil a schopností. Stává se, že řidič, který po celý rok vyráží jen na svou „dobře známou“ víkendovou trasu, se vydá nonstop na tisícikilometrový maraton s tím, že on to přeci lehce zvládne. Zapomíná pak třeba i na pravidelné přestávky a snaží se vše odjet „na jeden zátah“ za každou cenu a následky mohou být opravdu tragické.

Na letních cestách čeká řidiče řada omezení, je lepší na ně být připraven

Abyste si mohli svoji cestu dopředu řádně naplánovat a mohli se co nejbezpečněji a v relativním klidu dostat do cíle vaší prázdninové destinace, připravili jsme pro vás aktualizovanou mapu, která vám dopředu ukáže nejdůležitější omezení, která vás mohou na trase potkat.

„Doporučujeme, aby si člověk, který jede na dovolenou, cestu naplánoval, podíval se, kde mohou být problémy, čemu se vyhnout a zbytečně neimprovizoval. K tomu může pomoci interaktivní mapa na našem webu. Cesta na dovolenou nejsou dostihy,“ řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok.

Neúprosné statistiky

Statistiky bohužel hovoří jasně. Nejvíce osob v důsledku dopravních nehod je usmrceno v červenci a srpnu. V období letních prázdnin je usmrcena a těžce zraněna pětina osob. I přesto, že se v posledních letech projevuje snižující se trend fatálních nehod, je toto období značně rizikové a v roce 2017 v průběhu prázdnin zemřelo na silnicích 101 lidí. A nejohroženější jsou v tomto období především nejzranitelnější skupiny v silničním provozu. Jedná se hlavně o děti, cyklisty a motocyklisty.

Nepozornost jako jedna z příčin častých nehod

Intenzita dopravy, dopravní omezení a stres, který si neseme ze zaměstnání bohužel negativně ovlivňují situaci na silnici. Jsou ale i věci, které můžeme ovlivnit sami. Podle statistik a sociologického průzkumu v rámci kampaně „Nepozornostzabiji“ České asociace pojišťoven (na níž BESIP a Policie ČR spolupracují) patří mezi nejčastější příčiny dopravních nehod nepozornost při řízení, kde se ve velkém počtu situací jedná o manipulaci s telefonem, případně nějakým dalším komunikačním zařízením, či navigací apod. Také podle bodového hodnocení řidičů je držení telefonu třetí nejčastější přestupek. Loni jich bylo zhruba 50 000 (a to jsou jen případy, které policie řešila jako přestupek, kolik je ale asi dalších…). „Opravdovým varováním je i fakt, že až třetina řidičů sama přiznává, že za volantem posílá SMS či chatuje,“ uzavřel Tomáš Neřold.

V souvislosti s letními cestami stojí za připomenutí, že za nehody z nepozornosti může i již výše zmiňovaná únava (u mužů to je až 6,8 procenta případů) a neznalost trasy (6 procent).

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy