Ministerstvo dopravy··5 min

Na investice do budoucnosti ČR v kosmickém průmyslu půjde o bezmála 300 milionů Kč více než letos

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy chce přispět k tomu, aby se ČR i díky kosmickým aktivitám zbavila image nízkonákladové ekonomiky a nálepky montovny. Iniciovalo vládní schválení investic do kosmických aktivit ve výši 1,205 mld. Kč ročně, což je o 275 mil. Kč více než dosud. Od příštího roku se tak do oblasti, která má stále větší vliv na rozvoj hospodářství a přímo ovlivňuje život lidí, investují finanční prostředky navíc. ČR je průmyslová země a má co nabídnout.

Na investice do budoucnosti ČR v kosmickém průmyslu půjde o bezmála 300 milionů Kč více než letos

Tyto investice plynou do programů Evropské kosmické agentury (ESA) blízkých průmyslovým cílům. Celkem tak ČR do kosmických aktivit prostřednictvím ESA dává 1,53 mld. Kč ročně, pokud započítáme i příspěvek ČR na fungování ESA a evropského kosmodromu v Kourou či Vědecký program ESA programy blízké vědeckým cílům, který platí MŠMT.

Proč jsou kosmické aktivity pro ČR tak důležité?

Díky těmto investicím se již nyní české firmy úspěšně zapojují do dodavatelských řetězců velkých firem, podílí se i na výrobě nosných raket, družic pozorování Země, družicové telekomunikaci a navigaci či připravují pozemní řídicí infrastrukturu. „Češi již prokázali svou kvalitu a schopnosti, a proto jsou vyhledávaným partnerem v mezinárodní spolupráci, toho je třeba využít,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Mnohé z technologií připravovaných pro kosmické programy ESA pak nacházejí využití i v automobilovém či leteckém průmyslu, které patří k profilovým segmentům české ekonomiky.

Postupné navýšení příspěvků do ESA tak znamená stále větší příležitost pracovat se špičkami ve svých oborech, učit se od nich, přispívat k řešení a výsledky pak zúročit v české ekonomice.

Na kosmických projektech ESA se dnes přímo podílí na 50 českých firem a 22 výzkumných ústavů a vysokých škol. Další desítky firem se účastní jako subdodavatelé.

Kosmické aktivity v ČR

V ČR se nyní pracuje na systémech, jako jsou flexibilní (rolovací) solární panely pro stovky družic (kunovická firma 5M), adaptér pro vypouštění desítek malých družic z nosné rakety Vega, špičkové optické systémy, nový systém pro řízení letového provozu nad Evropou, řídící software družic, ATC Space v Klatovech připravuje výrobu hliníkových a titanových částí nosné rakety Ariane 6 a mnoho dalších. Podle analýz Ministerstva dopravy se zmíněné investice navrací do ekonomiky více než osmkrát.

Díky podnikatelskému inkubátoru ESA BIC v ČR se navíc rozvíjí více, než 20 dalších firem, které zpravidla využívají kosmické technologie zde na Zemi. Za 3 roky fungování programu získaly začínající firmy soukromé investice ve výši 210 mil. Kč, zatímco náklady na celý projekt ESA BIC do roku 2021 jsou 70 mil. Kč. Tyto firmy zároveň generují zisk z prodeje svých produktů na trhu a mají tedy další přínosy.

Dopad kosmických aktivit pro každodenní život:

  • Služby družicových systémů jsou součásti našich každodenních životů. Družicové snímky jsou základem pro předpověď počasí, uplatňují se i v zemědělství, sledování nežádoucích pohybů staveb, rozvoje území, nakládání s přírodními zdroji, čistota a kvalita vody a ovzduší. Nezastupitelnou roli hrají při řešení mimořádných situací a ochraně majetku a životů lidí při předpovědi a řešení živelných katastrof.
  • Družicová komunikace je jedním ze základů propojeného světa – přímých přenosů ve zpravodajství, mezikontinentálních hovorech či leteckém spojení.
  • Rychle rostoucího významu kosmických aktivit si je vědoma i EU, která navrhuje navýšení rozpočtu Kosmického programu EU v nadcházejícím 7 letém rozpočtovém období EU o 30% na 16 mld. EUR. Klíčovou roli v Kosmickém programu EU bude hrát nová Agentura EU pro Kosmický program (EUSPA), která bude od roku 2021 sídlit v Praze. Z České republiky se tak kromě rozvoje trhu a provozu Galilea, o který se stará stávající agentura v GSA sídlící v pražských Holešovicích od roku 2012, bude řídit také využití družicového systému pozorování Země Copernicus, připravovat program družicové telekomunikace Govsatcom či koncentrovat kapacity EU sledování blízkého okolí Země.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy