České Dráhy··4 min

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.

„Kraj Vysočina dlouhodobě usiluje o zlepšení veřejné dopravy. V tomto směru jsme velice aktivní v oblastech konstrukce jízdních řádů, zavedení tarifu IDS VDV a neposlední řadě i v potřebě nasazovat nová vozidla, která zajišťují jednotlivé spoje. Proto jsem velmi rád, že cestující už mohou naplno využívat 15 nových jednotek, které na základě smlouvy s dopravcem ČD kraj objednal. Samozřejmě nechceme a nebudeme v rozvoji veřejné dopravy polevovat. Už nyní připravujeme podmínky pro zajištění drážní dopravy v Kraji Vysočina od roku 2030, kdy plánujeme nově nasadit na železniční síti v Kraji Vysočina jak nová elektrická vozidla, tak i vozidla elektrobateriová,“ říká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.

„Letos dodané RegioFoxy doplňují naši již fungující zvířecí rodinu v podobě elektrických jednotek RegioPanter a menších motoráků RegioSpider původem z Německa. Když k tomu doplníme ještě vozy řady 814, tedy RegioNovy, znamená to, že už prakticky každý regionální vlak na tratích v objednávce kraje poskytuje důstojný přístup pro cestující na vozíku nebo osoby se sníženou pohyblivostí, což pokládám za opravdu důležitou pozitivní zprávu, protože moderní železnice má být přístupná všem bez rozdílu,“ uvádí Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Motorová jednotka RegioFox. Zdroj: Archiv ČD.

RegioFox

„Vysočina se stala jedním z průkopníků v dodávkách RegioFoxů, kdy jsme všech devět nových vlaků na tratě uvedli během jedenácti dnů v první polovině června. Lišky, jak RegioFoxům u nás říkáme, nabízejí vše, co lze očekávat od moderního cestování vlakem. Mají klimatizované prostory, elektrické zásuvky a USB pro dobíjení cestovní elektroniky, palubní Wi-Fi síť, která usnadní připojení na internet, ale také prostory pro kočárky, jízdní kola a další vybavení. I regionální vlak je tak možné proměnit v místo pro odpočinek nebo v pojízdnou kancelář,“ popisuje nové motorové jednotky od polského výrobce Pesa Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.

České dráhy v roce 2023 uvedly na koleje v kraji 6 dvouvozových elektrických jednotek RegioPanter, které jezdí na elektrifikovaných páteřních tratích mezi největšími městy regionu. Cestující se s nimi od loňského podzimu svezou na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město a také na trati č. 230 z Havlíčkova Brodu přes Čáslav a Kutnou Horu do Kolína, čímž vznikla kapacitní linka propojující Vysočinu se Středočeským krajem.

Elektrická jednotka RegioPanter. Zdroj: Archiv ČD.

Jednotka RegioPanter

Motorové RegioFoxy poskytují cestujícím své služby na trati z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou a dál do Pardubic a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic.

Foxy a Pantery na lokálních tratích doplňuje 13 jednotek RegioSpider, které také nabízejí klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky, navíc díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809 / 810 nebo jednotky RegioNova. Tyto jednotky zakoupily České dráhy v Německu a využívají je na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích.

Moderní vlaky na Vysočině v číslech

Dvouvozový RegioPanter řady 650.2

  • kapacita 140 míst k sezení
  • délka 52,9 metrů
  • hmotnost 105 tun
  • max. rychlost 160 km/h
  • výkon 1 360 kW
  • napájecí systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC
  • počet motorů – 4
  • počet podvozků – 4
  • počet dveří – 8
  • počet jednotek v kraji - 6

RegioFox řady 847

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček)
  • délka 44,4 metrů
  • hmotnost 83 tun
  • max. rychlost 120 km/h
  • výkon 750 kW
  • počet motorů – 2
  • přenos výkonu hydrodynamický
  • počet podvozků – 3
  • počet dveří – 4
  • počet jednotek v kraji – 9

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Zadavatel
České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Další články od České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024
České Dráhy

České dráhy odkládají Národní den železnice 2024

Z důvodu současných ničivých povodní v některých regionech naší republiky se České dráhy rozhodly zrušit Národní den železnice, který měl proběhnout ve dnech 21. a 22. září v České Třebové. Nový termín konání akce prozatím není stanoven, bude oznámen s předstihem.
Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují
České Dráhy

Povodeň omezuje fungování Střediska údržby ČD v Bohumíně. Zaměstnanci se evakuují

Z důvodu vážné povodňové situace v Bohumíně aktuálně dochází k vyklízení místního Střediska údržby. Zaměstnanci střediska nyní zajišťují přenesení věcí, u kterých je to možné, do vyšších pater budov. Kvůli hrozbě zatopení ulic v Bohumíně následně dojde k evakuaci zaměstnanců střediska. Vzhledem k omezení možností údržby vlaků Českých drah lze i v následujících dnech čekat dopady do provozu vlaků a kvality poskytovaných služeb.
ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty
České Dráhy

ČD zavádějí mimořádné opatření v souvislosti s očekáváným extrémním počasím. Jízdenky ČD je možné beze srážky vrátit i v den cesty

V souvislosti s očekávanými extrémními srážkami v následujících dnech, které mohou mít negativní dopad na železniční dopravu, zavádí České dráhy mimořádné opatření. V případě, že se cestující rozhodne svou plánovanou cestu neuskutečnit z důvodu výstrahy před nepříznivým počasím a jeho jízdenka by již byla v den plánované cesty nevratná, bude mu jízdné přesto vráceno v plné výši. Toto opatření platí u vnitrostátních i mezinárodních jízdenek ČD zakoupených na pokladnách, v e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak. Opatření je platné pro cesty od 13. 9. do 15. 9. a platí výhradně na jízdní doklady zakoupené v tarifu Českých drah.
Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu
České Dráhy

Údržbové práce přeruší železniční dopravu mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy zajistí náhradní autobusovou dopravu

Z důvodu plánované údržbové činnosti Správy železnic proběhne ve dnech 17. – 19. září a 24. – 26. září, vždy od 07:20 do 15:30 hod., výluka na trati mezi Trutnovem a Červeným Kostelcem. České dráhy proto zajistí pro své cestující náhradní autobusovou dopravu. Opatření se dotkne především rychlíků Krakonoš a vlaků na lince Svoboda nad Úpou – Hradec Králové.
Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu
České Dráhy

Česko zasáhnou mimořádně silné srážky. České dráhy posílí kapacity pro řešení mimořádností v provozu

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) vydal varování před extrémně silnými srážkami, které by v následujících čtyřech dnech měly zasáhnout skoro celé území Čech, Moravy a Slezska. V souvislosti s tím se očekává i rozvodnění některých toků a další návazné jevy, které mohou mít i dopad na plynulost železniční dopravy. České dráhy v souvislosti s výstrahou posilují personální i materiální kapacity v provozu a žádají cestující, aby v příštích dnech sledovali aktuální informace o provozu na železnici.
České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu
České Dráhy

České dráhy upraví ve více než 200 vozech okna pro snazší průchod mobilního signálu

České dráhy pokračují v opatřeních na zlepšení dostupnosti mobilního signálu ve svých vlacích. Po nedávno vypsané zakázce na vybavení vybraných jednotek technologií 5G opakovačů mobilního signálu nyní vypsaly další veřejnou zakázku na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla.
Počet cestujících Českých drah trvale roste
České Dráhy

Počet cestujících Českých drah trvale roste

Také v 1. pololetí roku 2024 rostl počet cestujících největšího českého železničního dopravce. České dráhy za prvních šest měsíců přepravily 82 milionů cestujících, kteří ujeli 3 914 milionů kilometrů.
Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami
České Dráhy

Modernizace regionální vlakové flotily na Vysočině je dokončena. Všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v kraji je zajištěno moderními soupravami

Z větší části už jen moderní bezbariérové vlaky brázdí regionální tratě na Vysočině. České dráhy dokončily dva roky trvající obnovu vlaků v regionu. V uplynulém roce byly na elektrifikované tratě dodány moderní elektrické jednotky RegioPanter, v tomto roce k nim přibyly motorové jednotky RegioFox v celkovém počtu 9 kusů. Jednotku RegioFox si dnes mohla široká veřejnost podrobně prohlédnout při Dnu dopravy, který se dnes konal v Havlíčkově Brodě.
České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě
České Dráhy

České dráhy podepsaly smlouvu na výstavbu nové opravárenské haly v Havlíčkově Brodě

České dráhy podepsaly s firmami Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a TSS Group, a. s., smlouvu o výstavbě nové opravárenské haly v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě za smluvní cenu více než 235 milionů korun bez DPH. Nová hala bude sloužit především pro zajištění kvalitního servisu nových ucelených jednotek RegioPanter a RegioFox. Jedná se o další krok ve strategii modernizace opravárenského zázemí národního dopravce, která se zaměřuje na modernizaci servisního zázemí a zvýšení kvality servisu kolejových vozidel.
Historickým vlakem z Olomouce do Lednice
České Dráhy

Historickým vlakem z Olomouce do Lednice

V sobotu 7. září se milovníci železnice mohou svézt historickým vlakem z Olomouce až do Lednice. V úseku Olomouc – Břeclav pojede v čele vlaku dieselová lokomotiva Bardotka, v úseku Břeclav – Lednice ji pak nahradí parní lokomotiva Skaličák. Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy, tzv. Rybáky, a historický restaurační vůz.