Ministerstvo dopravy··4 min

Ministři dopravy v Lucemburku diskutovali o budoucích dopravních prioritách v EU

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministři dopravy dnes v Lucemburku diskutovali o aktuálních legislativních návrzích v oblasti dopravy a rovněž o tom, jaké potřeby dopravního sektoru by měla prioritně řešit příští Evropská komise a jak tyto potřeby financovat. Shodli se mimo jiné na společném znění návrhů předpisů zaměřených na efektivnější přidělování kapacity železniční infrastruktury a rozvoj říčních informačních služeb.

Ministři dopravy v Lucemburku diskutovali o budoucích dopravních prioritách v EU

V legislativní části jednání ministři schválili text obecného přístupu k návrhu nařízení, které má zajistit efektivnější přidělování kapacity železniční infrastruktury a tím umožnit větší objem dopravy na železniční síti v EU. Zakotvení dlouhodobého plánování ve formě strategického řízení kapacity přispěje k ochraně investic i k předvídatelnosti při nabízení služeb zákazníkům, a zároveň umožní krátkodobé přizpůsobení řízení kapacity, což je přínosné hlavně pro nákladní dopravu.

Ministři se také shodli na obecném přístupu u návrhu novely směrnice o říčních informačních službách v EU. Proces modernizace říčních informačních služeb, zejména ve vazbě na technologický vývoj, ke kterému došlo od přijetí stávající legislativy v r. 2005, ČR podporuje. Texty, které ministři na svém jednání přijali, budou základem pro další vyjednávání s Evropským parlamentem, ze kterého vzejde konečná podoba těchto předpisů.

U dalších návrhů týkající se legislativního balíčku k ekologizaci nákladní dopravy vzali ministři na vědomí pokrok v přípravě. Jednalo se o směrnice zaměřené na kombinovanou dopravu a na regulaci hmotnosti a rozměrů některých silničních vozidel. Rozvoj kombinované dopravy považuje ČR za zásadní pro přesun nákladu ze silnic a pro snižování emisí z nákladní dopravy. Současné právní ukotvení je zastaralé a příprava nového předpisu velmi komplikovaná. V dalším projednávání návrhů se zaměříme mj. na to, jak udělat kombinovanou dopravu pro zákazníky přitažlivější.

V oblasti bezpečnosti silniční dopravy přijali ministři závěry ke Zvláštní zprávě Evropského účetního dvora, zaměřenou na oblast BESIP v EU, a zabývali i stavem přípravy směrnice o celounijním účinku některých zákazů řízení. Ten by měl postihovat závažné dopravních delikty, zejména ty s následky na zdraví účastníků silničního provozu, a jakékoliv protiprávní jednání v silničním provozu, které má za následek těžkou újmu na zdraví či smrt.

Důležitým tématem diskuse ministrů bylo i další směřování dopravní politiky EU a možnosti zajištění finančních zdrojů pro dopravní projekty v příštích letech. V tomto kontextu prezentovala ČR deklaraci o strategickém rozvoji a financování dopravní infrastruktury, kterou vydala 14. června v Praze skupina států V4 společně s Estonskem, Lotyšskem, Litvou.

V rámci oběda pak ministři diskutovali o budoucích evropských dopravních prioritách pro příští pětileté období Evropské komise a Evropského parlamentu. V diskuzi zejména rezonovalo financování dopravní infrastruktury, konkurenceschopnost železniční dopravy či další kroky v oblasti udržitelnosti silniční dopravy.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy