Ministerstvo dopravy··3 min

Ministr Ťok: Uber je taxislužba a musí mít licenci, máme návrh upravující nové aplikace v přepravě

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Soudní dvůr EU v dnešním rozsudku rozhodl, že Uber je dopravní služba, kterou je za současného znění unijního práva možno členskými státy upravit. Z rozhodnutí rovněž vyplývá, že dopravci působící pod platformou Uber musí mít příslušné živnostenské oprávnění a splnit další zákonné podmínky. Potvrdil se tak dlouhodobý názor Ministerstva dopravy. Pro taxislužbu zprostředkovanou přes moderní aplikace musí platit pravidla daná zákonem o silniční dopravě. Ministerstvo už má návrh, jak umožnit těmto novým službám fungovat legálně.

Ministr Ťok: Uber je taxislužba a musí mít licenci, máme návrh upravující nové aplikace v přepravě

„Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musejí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace,“ říká k rozhodnutí soudního dvora ministr dopravy Dan Ťok.

Podle ministra dopravy není cílem návrhu zrušit taxametry. Taxikáři, kteří nabízejí svou službu na ulici a budou chtít využívat výhody, jako jsou štafly, či přednostní pruhy ve městech, budou nadále mít označení TAXI a cenu bude počítat taxametr. Při použití aplikací postačí označit si auto pro komerční přepravu pouze nálepkou, jako v některých evropských zemích.

„Cenu půjde stanovit před jízdou prostřednictvím mobilní aplikace, kde si zákazník službu sám vybere a odsouhlasí sjednanou konečnou cenu. Při registraci by cestující zadal do aplikace své identifikační údaje a e-mailovou adresu, na kterou dostane doklad o přepravě,“ vysvětluje ministr.

Mobilní aplikace tedy nebude počítat najeté kilometry, má to být způsob, jak elektronicky předem schválit podmínky dopravy. Vyžadovat místopis už v době navigací není podle Ťoka nezbytně nutné.

Dopravce využívající aplikace typu Uber by podle názoru ministra měl mít stejné povinnosti jako každý jiný dopravce v taxislužbě. Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. A vozidlo pro komerční přepravu bude označeno například nálepkou.

Dle rozsudku Soudního dvora EU bude možné stanovit společnosti Uber a dalším zprostředkovatelům taxislužby povinnosti, a to vnitrostátní právní úpravou. V rámci novely zákona o silniční dopravě bude možné upravit postavení zprostředkovatele, který bude mít povinnost zprostředkovat legální taxislužbu a uchovávat a poskytovat data o zprostředkovaných přepravách. Další podrobnosti bude možné zveřejnit až po seznámení se s úplným zněním rozsudku.

Na přípravě základních principů nové legislativy ministerstvo pracuje od začátku roku se zástupci dotčených resortů a s provozovateli klasických i alternativních taxislužeb. Členové pracovní skupiny v listopadu předložili své připomínky k návrhu ministerstva. Nyní úřad připravuje podrobné znění novely zákona, kterou chce předložit v příštím roce.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy