Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce nesmí rozdělovat „staré“ a „nové“ státy EU

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministr dopravy Dan Ťok dnes v Bruselu jednal s eurokomisařkou pro dopravu Violetou Bulc o podobě chystaného silničního balíčku, který má nově upravit pravidla pro dopravce v rámci EU. Ministr představil eurokomisařce český návrh, který konstruktivně řeší problémy západoevropských států, ale odmítá ochranářská opatření poškozující dopravce z jiných zemí.

Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce nesmí rozdělovat „staré“ a „nové“ státy EU

„Chceme pomoci nalézt kompromis. Unie by neměla vytvářet nové bariéry mezi členskými státy, ale přijít s racionálními opatřeními. Černobílé dělení na západ a východ nikam nevede. Paní eurokomisařce jsem proto nabídl, že budeme při přípravě nové legislativy hrát aktivně roli prostředníka mezi různými tábory, “ řekl Ťok.

Německo, Francie, Rakousko, Itálie a Nizozemí zavedly v poslední době řadu ochranářských administrativních opatření včetně vyplácení minimálních mezd na svém území, což narušilo fungování evropského vnitřního trhu a poškodilo dopravce z České republiky a řady dalších zemí. Západoevropské státy se tak brání tzv. „sociálnímu dumpingu“ a snaží se chránit před využíváním institutu tzv. letterboxů (schránkových společností).Západoevropské firmy si při této nekalé praxi zřizují ve státech střední a východní Evropy P.O.Box a najímají místní síly, které pak posílají do svých zemí za minimální mzdu.

„Praxe takzvaných letterboxů je nepřijatelná a všechny členské státy by měly spolupracovat na tom, jak tento typ firem účinně kontrolovat a dostat je pryč z trhu. Navrhujeme proto nastavit jednotné provádění kontrol v rámci EU. Podnět na prošetření letterboxu musí přijít ze zahraničí, ale zároveň musí být jasně daná povinnost osloveného státu reagovat, provést kontrolu a případně zabránit dalšímu působení takové firmy,“ řekl Ťok.

ČR je rovněž připravena bojovat proti zneužívání kabotáže, její úpravy podle ministra ale musí být rozumné. „Je možné věc řešit zjednodušením kontroly, a nikoliv zkrácením povoleného období kabotáže,“ řekl Ťok. Provádění kabotáže by mělo být vázáno na předchozí (navazující) počet mezinárodních přeprav (např. další kabotáž v daném státě možná až po 3 předchozích mezinárodních přepravách). Pro jednoznačnou kontrolu je možné využít fungující systém záznamového sešitu (logbooku) využívaného u povolení CEMT pod ITF (Mezinárodní dopravní fórum).

„Souhlasíme s tím, že všichni mají mít rovné podmínky. Trváme ale na tom, že tranzitní přepravy by měly být z podmínek silničního balíčku vyjmuty, protože se netýkají přímo země, přes kterou náklad putuje. Zároveň by měl mít dopravce, který například vyloží zboží v přístavu, možnost využít kabotáže při návratu zpět, aby nemusel jet s prázdným kamionem. Uplatňovat požadavky minimální mzdy na tranzit a návrat z něj nedává smysl,“ zdůraznil Ťok.

Ministr Ťok na téma sociálních aspektů v dopravě s eurokomisařkou Bulc jedná opakovaně. V polovině loňského roku jí předal společný dopis jedenácti států, jehož obsahem byl právě nesouhlas se zaváděním ochranářských opatření především Francie a Německa, která mají negativní dopad na dopravce a mohou narušit fungování jednotného evropského trhu v dopravě.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy