Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce nesmí rozdělovat „staré“ a „nové“ státy EU

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministr dopravy Dan Ťok dnes v Bruselu jednal s eurokomisařkou pro dopravu Violetou Bulc o podobě chystaného silničního balíčku, který má nově upravit pravidla pro dopravce v rámci EU. Ministr představil eurokomisařce český návrh, který konstruktivně řeší problémy západoevropských států, ale odmítá ochranářská opatření poškozující dopravce z jiných zemí.

Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce nesmí rozdělovat „staré“ a „nové“ státy EU

„Chceme pomoci nalézt kompromis. Unie by neměla vytvářet nové bariéry mezi členskými státy, ale přijít s racionálními opatřeními. Černobílé dělení na západ a východ nikam nevede. Paní eurokomisařce jsem proto nabídl, že budeme při přípravě nové legislativy hrát aktivně roli prostředníka mezi různými tábory, “ řekl Ťok.

Německo, Francie, Rakousko, Itálie a Nizozemí zavedly v poslední době řadu ochranářských administrativních opatření včetně vyplácení minimálních mezd na svém území, což narušilo fungování evropského vnitřního trhu a poškodilo dopravce z České republiky a řady dalších zemí. Západoevropské státy se tak brání tzv. „sociálnímu dumpingu“ a snaží se chránit před využíváním institutu tzv. letterboxů (schránkových společností).Západoevropské firmy si při této nekalé praxi zřizují ve státech střední a východní Evropy P.O.Box a najímají místní síly, které pak posílají do svých zemí za minimální mzdu.

„Praxe takzvaných letterboxů je nepřijatelná a všechny členské státy by měly spolupracovat na tom, jak tento typ firem účinně kontrolovat a dostat je pryč z trhu. Navrhujeme proto nastavit jednotné provádění kontrol v rámci EU. Podnět na prošetření letterboxu musí přijít ze zahraničí, ale zároveň musí být jasně daná povinnost osloveného státu reagovat, provést kontrolu a případně zabránit dalšímu působení takové firmy,“ řekl Ťok.

ČR je rovněž připravena bojovat proti zneužívání kabotáže, její úpravy podle ministra ale musí být rozumné. „Je možné věc řešit zjednodušením kontroly, a nikoliv zkrácením povoleného období kabotáže,“ řekl Ťok. Provádění kabotáže by mělo být vázáno na předchozí (navazující) počet mezinárodních přeprav (např. další kabotáž v daném státě možná až po 3 předchozích mezinárodních přepravách). Pro jednoznačnou kontrolu je možné využít fungující systém záznamového sešitu (logbooku) využívaného u povolení CEMT pod ITF (Mezinárodní dopravní fórum).

„Souhlasíme s tím, že všichni mají mít rovné podmínky. Trváme ale na tom, že tranzitní přepravy by měly být z podmínek silničního balíčku vyjmuty, protože se netýkají přímo země, přes kterou náklad putuje. Zároveň by měl mít dopravce, který například vyloží zboží v přístavu, možnost využít kabotáže při návratu zpět, aby nemusel jet s prázdným kamionem. Uplatňovat požadavky minimální mzdy na tranzit a návrat z něj nedává smysl,“ zdůraznil Ťok.

Ministr Ťok na téma sociálních aspektů v dopravě s eurokomisařkou Bulc jedná opakovaně. V polovině loňského roku jí předal společný dopis jedenácti států, jehož obsahem byl právě nesouhlas se zaváděním ochranářských opatření především Francie a Německa, která mají negativní dopad na dopravce a mohou narušit fungování jednotného evropského trhu v dopravě.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy