Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr: Prioritou je spolupráce s obcemi a městy na finální podobě Pražského okruhu

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V návaznosti na souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí (tzv. EIA) pro severní úseky Pražského okruhu svolal ministr dopravy Martin Kupka setkání se zástupci stavbou dotčených středočeských obcí a městských částí Prahy. Diskuse nad případnou změnou trasy už podle ministra není možná; teď je čas na spolupráci a řešení potřeb jednotlivých obcí a městských částí.

Ministr: Prioritou je spolupráce s obcemi a městy na finální podobě Pražského okruhu

Kladné posouzení vlivu na životní prostředí pro úseky 518 Ruzyně–Suchdol a 519 Suchdol–Březiněves umožňuje ministerstvu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračovat v projektové přípravě a následné dostavbě okruhu. Příprava stavby bude nyní pokračovat zpracováním Dokumentace pro povolení záměru.

„Dostavba severních částí je nezbytná pro propojení dálničních tahů, severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi a zároveň umožní odlehčení přetížených komunikací v centru města a výrazně zlepší plynulost dopravy v celé metropoli. Bez okruhu už to zkrátka nejde,“ shrnul situaci na setkání se starosty Kupka.

Stanovisko EIA zohlednilo velmi detailně podmínky a potřeby jednotlivých obcí a městských částí. Ty podávaly řadu podnětů na zlepšení či úpravu budoucí realizace okruhu. Ve většině případů byly tyto návrhy akceptovány a některé návrhy se budou nadále prověřovat v rámci zpracování dalšího stupně projektové dokumentace.

„Se zástupci obcí a městských částí proběhla a probíhá řada schůzek. Drtivá většina byla velmi konstruktivní, a pokud je to jen trochu možné, snažíme se vycházet vstříc tomu, co potřebují,“ doplnil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Jedním z příkladů úprav na základě požadavku městské části je prodloužení tunelu Rybářka či návrh na realizaci nové komunitní zahrady Suchdol. Mezi další pak nové tunely na trase úseku 519.

„Jsem osobně velmi rád, že pan ministr Kupka má okruh jako svoji prioritu a bojuje za něj. Pro nás na Šestce je to klíčová věc. Přetíženým komunikacím jako je Jugoslávských partyzánů, Evropská a Svatovítská se výrazně uleví, naši obyvatelé budou mít snazší cestování do Bohnic, Čimic a dalších městských částí, kam bylo v dopravní špičce velmi náročné se dostat,“ vysvětlil starosta Prahy 6 Jakub Stárek.

Okruh neřeší jen osobní nebo nákladní automobily; zohledňuje rovněž cyklodopravu, a to v návaznosti na celoměstský systémem cyklotras Prahy a Středočeského kraje. Cyklistům i chodcům bude stejně jako autům sloužit nový most přes Vltavu, jehož finální podoba vzejde z mezinárodní architektonické soutěže.

V rámci protihlukových opatření budou realizovány na vybraných místech protihlukové stěny či valy, tzv. tichý asfalt, na mostních konstrukcích budou použity závěry se sníženou hlučností pro maximální omezení hluku při přejezdu vozidel přes dilatační spáry. Řada opatření se týká i hydrologie a vodohospodářství, zachycená dešťová voda se bude využívat například pro zálivku přilehlé vegetace.

Stavba úseku 518 mezi Ruzyní a Suchdolem bude dlouhá 8,26 km. Celkem zahrnuje tři tunely o celkové délce 3,45 km, čtyři mimoúrovňové křižovatky a tři mosty. Tento úsek propojí strategická místa a zlepší plynulost dopravy v severozápadní části města. Úsek 519 měří 6,85 km a navazuje na úsek 518. Povede ze Suchdola přes most přes Vltavu až k Březiněvsi. Zahrnuje tři tunely, které byly doplněny na základě požadavků dotčených obcí, tři mosty a tři mimoúrovňové křižovatky. Stavba obou úseků by měla začít v roce 2027.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy