Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr Kupka: Jednání o podobě nové emisní normy EURO 7 vstupují do rozhodující fáze

Navrhovaná podoba nové emisní normy EURO 7 se musí změnit, jinak ohrozí konkurenceschopnost evropského automobilového trhu vůči zbytku světa. Na tom se shodl ministr dopravy Martin Kupka se šéfy automobilek Renault, Hyundai, Iveco a DAF, se kterými debatoval dnes v Mnichově v rámci kulatého stolu o aktuálních výzvách, kterým čelí automobilový průmysl. Jednání se účastnil i německý spolkový ministr dopravy Volker Wissing. Česká republika je v čele států, které prosazují racionálnější podobu emisní normy, kterou navrhla Evropská komise. Další kolo důležitých jednání o její konečné podobě se uskuteční ještě v průběhu září.

Ministr Kupka: Jednání o podobě nové emisní normy EURO 7 vstupují do rozhodující fáze

„Jednání o nové podobě emisní normy EURO 7 vstupují do své horké fáze. Česká republika je aktivní a bojujeme za to, aby se do kompromisního návrhu dostalo maximum našich požadavků. Už se nám podařilo například dosáhnout toho, že EURO 7 by se nemělo vztahovat na autobusy. Stále je však nutné vyřešit celou řadu sporných bodů, termíny účinnosti počínaje a emisními limity konče. Budeme v těchto oblastech navrhovat další změny znění normy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Úřadující španělské předsednictví by do konce tohoto týdne mělo členským státům představit v pořadí již pátý kompromisní text návrhu emisní normy. Ambicí španělského předsednictví je přijetí obecného přístupu, tzv. pozice Rady, na zasedání Rady pro konkurenceschopnost COMPET 25. září. Ještě předtím bude vyjednávání probíhat na úrovni velvyslanců v Coreperu I.

Zástupci automobilek na dnešním jednání připomněli, že celý automobilový sektor se zavázal ke snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí. Přísná emisní norma EURO 7 by mohla mít v konečném důsledku negativní vliv na toto úsilí, protože by odvedla velké množství financí, které chtějí automobilky investovat do vývoje technologií pro nízkoemisní mobilitu.

„Zástupci předních světových automobilek vidí v návrhu stejné problémy, jako my. EURO 7 v navržené podobě znamená více škody než užitku. Je důležité, aby byl evropský automobilový trh konkurenceschopný, protože v České republice, Německu a dalších evropských státech na něm závisí stovky tisíc pracovních míst, které může špatně připravená emisní norma ohrozit. Navíc osobní automobil je pro spoustu Evropanů nutností, nesmí se stát nedostižným luxusem. To by vedlo pouze k sociálním otřesům,“ zdůrazňuje Kupka.

Česká vláda od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy bojuje za její zmírnění. Pod vedením ministra Kupky byla vytvořena koalice názorově blízkých zemí. Česká republika, Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko na počátku června představily společný poziční dokument, ve kterém požadují změnu návrhu EURO 7. Pozice České republiky k zásadním otázkám zůstává beze změny. Nadále je nejdůležitějším požadavkem prodloužení dat vstupů v platnost a jejich navázání na prováděcí akty. Česká republika také usiluje o jasnější specifikaci a diskuzi nad dalšími částmi návrhu. Jako problematické se jeví aktuální podoba On-Board-Monitoring, tj. systému měření emisí přímo na palubě vozidla, nebo takzvané okrajové podmínky měření.

Jednání se zástupci automobilek, které ministr Kupka inicioval, se uskutečnilo na okraj mezinárodního automobilového veletrhu IAA Mobility, jehož slavnostního zahájení se ministr Kupka také zúčastnil.

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice
Ministerstvo dopravy

Bezpečnostní komise MD: Dotazník spokojenosti strojvůdců již pomáhá ve zlepšování české železnice

Na dalším jednání železniční bezpečnostní komise svolané ministrem dopravy Martinem Kupkou byly mj. představeny konkrétní příklady zlepšení práce a zvýšení bezpečnosti plynoucí z využití dotazníku spokojenosti strojvůdců z roku 2022. Účastníci se též seznámili se změnou vyhlášky zpřesňující průběh školení strojvůdců a těch, kteří kontrolují technická zařízení. V souvislosti s dalším zvyšováním bezpečnosti české železnice je potřeba ještě zmínit, že 1. srpna 2024 se dopravci začnou řídit bezpečnostním opatřením DÚ, které ukládá proškoleným strojvůdcům na vybavených lokomotivách a tratích jezdit pod zapnutým evropským zabezpečovačem ETCS.
První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati
Ministerstvo dopravy

První chytrá tramvaj v Plzni úspěšně jezdí na testovací trati

Západočeská metropole je díky výzkumnému projektu Technologické agentury ČR financovanému z programu Ministerstva dopravy DOPRAVA 2020+ zase o něco blíže ideálu chytrého města. Města, ve kterém bude doprava bezpečnější, efektivnější a ekologicky přívětivější. Součástí této modernizace mají být i chytré tramvaje, které dokážou komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati. V červenci 2024 začíná první taková pokusná tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni.
Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště
Ministerstvo dopravy

Stanice Jihlava město v roce 2026: nová budova i moderní nástupiště

Přestavba městského nádraží v Jihlavě může začít, Správa železnic vybrala zhotovitele prací. Stavbu provede společnost Skanska, která podala nejvýhodnější nabídku ve výši 1 266 866 061 korun. Stanice, která se nachází blízko centra krajského města, zcela změní podobu. Vzniknou nová nástupiště, na která bude přístup podchodem. Dosluhující nádražní budovu nahradí nový objekt, který bude zároveň sloužit jako zázemí nově vybudovaného dopravního terminálu. Zahájení prací se plánuje už v srpnu, dokončení pak v polovině roku 2026.
Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu
Ministerstvo dopravy

Všechna ústecká Desira již vyrazila do pravidelného provozu

České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku. Jednotky prošly schvalovacím procesem u evropského drážního úřadu ERA a mohou jezdit v Česku i v Německu.
ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení
Ministerstvo dopravy

ŘVC ČR předalo Policii ČR v Nymburce nové plovoucí garáže pro služební plavidla poříčního oddělení

Ředitelství vodních cest ČR dnes oficiálně předalo Policii ČR v Nymburce do užívání modernizovaná stání pro služební plavidla. Nové plovoucí garáže budou sloužit Poříčnímu oddělení Labe, které má svou základnu v těsné blízkosti centra Nymburka.
Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod
Ministerstvo dopravy

Do Velké Chuchle se pojede bezpečně nadjezdem, pro chodce vznikne podchod

Častá čekání před staženými závorami ve Velké Chuchli budou už brzy minulostí, Správa železnic vybrala zhotovitele výstavby nadjezdu. Ve výběrovém řízení uspěly společnosti Váhostav a Colas, které podaly nejlepší nabídku ve výši 474,6 milionu korun. Podle smlouvy nejprve vypracují projektovou dokumentaci, příští rok na jaře pak dojde k zahájení samotných stavebních prací.
Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám
Ministerstvo dopravy

Raketa Ariane 6 odstartovala i díky českým firmám

V úterý 9. července večer ve 21:00 středoevropského letního času poprvé odstartovala nosná raketa Ariane 6 Evropské kosmické agentury (ESA). Na zajištění tohoto startu se významně podílely i české firmy díky ESA programu Ariane and Vega Development.
Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky
Ministerstvo dopravy

Nové RegioFoxy přijíždějí do Jihočeského kraje. České dráhy nasadily první jihočeské jednotky

České dráhy nasadily do pravidelného provozu s cestujícími v Jihočeském kraji první moderní regionální vlaky RegioFox. Lišky, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám lidově říká, začaly jezdit dočasně na osobních vlacích na trati mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci letošního roku bude cestující na jihu Čech vozit hned 7 RegioFoxů, které propojí důležitá jihočeská města Tábor, Písek a Strakonice. České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60.
Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět úsek D6 Petrohrad – Lubenec

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dnes stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku dálnice D6 Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. Práce vyjdou na 3,47 miliardy Kč bez DPH. Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027 a po dva kilometry dlouhém úseku navazujícím na obchvat Lubence již na přelomu let 2025 a 2026. ŘSD aktuálně buduje dalších 21 kilometrů D6 i odpočívku u Kolešova, kde budou po obou stranách dálnice parkovací místa a čerpací stanice.
Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky
Ministerstvo dopravy

Už šest let můžete žádat o nový řidičák na kterémkoli větším úřadě a bez papírové fotky

Už přes tři roky mohou řidiči žádat o řidičský průkaz online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Jedná se o průlomový krok v digitalizaci dopravních agend, který s sebou nese řadu výhod, jako například možnost žádat kdykoli z pohodlí domova a ušetřit část správního poplatku. Ještě podstatně déle, konkrétně šest let, řidičům usnadňuje životy digitalizace fotek a rozvolnění místní příslušnosti.