Nový stavební zákon, financování výstavby vysokorychlostních tratí nebo otevřená diskuze se samosprávami a občany o vedení důležitých železničních staveb. O tom všem mluvil ministr dopravy Martin Kupka na Železniční konferenci Pardubice. Kromě ní navštívil také pardubický železniční uzel, který momentálně prochází rekonstrukcí, a místní letiště.
„Do Pardubic a celého Pardubického kraje teď plyne rekordní částka ze státního rozpočtu pro stavby na železnici, tam se jedná o kompletní rekonstrukci železničního uzlu Pardubice včetně navazujících staveb a včetně rekonstrukce nádraží za celkem deset miliard korun, a další miliardy plynou do stavby dálnice D35 a uvědomujeme si, že to přináší další zátěž pro okolní komunikace,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Dopad na stávající silniční síť chce řešit s Ředitelstvím silnic a dálnic a také Státním fondem dopravní infrastruktury a hledat zdroje pro jejich opravu.
Po železniční konferenci se byl ministr Kupka podívat na přestavbu pardubického železničního uzlu a rekonstrukci výpravní budovy nádraží. Cestující se zde dočkají nových nástupišť, pohodlnějšího přístupu k vlakům i nové lávky pro pěší, která spojí části Pardubic nyní oddělené kolejištěm. Cílem je přistoupit k rekonstrukci velmi citlivě v souladu s památkáři a maximálně zachovat místní genius loci.
Debata o stavu silnic či opravě mostu
Na programu bylo i rokování, na kterém se řešila celá řada zásadních témat z dopravy v celém regionu. Hostilo ho pardubické letiště, které je pro leteckou obsluhu východních Čech velmi důležité. Pardubice se díky němu tak stávají nejen železniční, lodní, ale i leteckou křižovatkou.
Jednání se týkalo například stavu silnic, po kterých jezdila těžká technika při stavbě dálnice D35 nejen v okolí krajského města. Dalším tématem byla oprava mostu v Řečanech nad Labem, který je v havarijním stavu. Pardubický kraj ho chtěl dočasně nahradit mostním provizoriem, kvůli vysokým nákladům na pronájem od tohoto plánu zatím upustil.
„Most je pro nás velkým tématem kvůli jeho stavu. Nový most ale musí zároveň splňovat určité podmínky. Vzhledem k blízkosti památky UNESCO – hřebčína Kladruby nad Labem – by měl mít určité estetické kvality. Zároveň by měl být postaven tak, aby vyhovoval plánům na splavnění Labe. Součástí by měla být také lávka pro cyklisty a pěší,“ míní první náměstek hejtmana a radní zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.
Mezi dalšími tématy byly také finanční prostředky pro pardubické letiště, stavba okružní křižovatky v Rybitví nebo vybudování západní tangenty Pardubic.
V letošním roce stát uvolnil na opravu silnic ve správě krajů čtyři miliardy korun, v příštím roce by tato částka měla vzrůst na šest miliard. „Toto zvýšení by Pardubickému kraji mělo přinést téměř sto milionů navíc. To by měla být významná pomoc pro opravy silnic druhé a třetí třídy,“ dodává Kupka.
Zdroj: www.mdcr.cz