Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr Kupka jednal v Pardubicích o železniční dopravě i problémech regionu

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Nový stavební zákon, financování výstavby vysokorychlostních tratí nebo otevřená diskuze se samosprávami a občany o vedení důležitých železničních staveb. O tom všem mluvil ministr dopravy Martin Kupka na Železniční konferenci Pardubice. Kromě ní navštívil také pardubický železniční uzel, který momentálně prochází rekonstrukcí, a místní letiště.

Ministr Kupka jednal v Pardubicích o železniční dopravě i problémech regionu

„Do Pardubic a celého Pardubického kraje teď plyne rekordní částka ze státního rozpočtu pro stavby na železnici, tam se jedná o kompletní rekonstrukci železničního uzlu Pardubice včetně navazujících staveb a včetně rekonstrukce nádraží za celkem deset miliard korun, a další miliardy plynou do stavby dálnice D35 a uvědomujeme si, že to přináší další zátěž pro okolní komunikace,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dopad na stávající silniční síť chce řešit s Ředitelstvím silnic a dálnic a také Státním fondem dopravní infrastruktury a hledat zdroje pro jejich opravu.

Po železniční konferenci se byl ministr Kupka podívat na přestavbu pardubického železničního uzlu a rekonstrukci výpravní budovy nádraží. Cestující se zde dočkají nových nástupišť, pohodlnějšího přístupu k vlakům i nové lávky pro pěší, která spojí části Pardubic nyní oddělené kolejištěm. Cílem je přistoupit k rekonstrukci velmi citlivě v souladu s památkáři a maximálně zachovat místní genius loci.

Debata o stavu silnic či opravě mostu

Na programu bylo i rokování, na kterém se řešila celá řada zásadních témat z dopravy v celém regionu. Hostilo ho pardubické letiště, které je pro leteckou obsluhu východních Čech velmi důležité. Pardubice se díky němu tak stávají nejen železniční, lodní, ale i leteckou křižovatkou.

Jednání se týkalo například stavu silnic, po kterých jezdila těžká technika při stavbě dálnice D35 nejen v okolí krajského města. Dalším tématem byla oprava mostu v Řečanech nad Labem, který je v havarijním stavu. Pardubický kraj ho chtěl dočasně nahradit mostním provizoriem, kvůli vysokým nákladům na pronájem od tohoto plánu zatím upustil.

„Most je pro nás velkým tématem kvůli jeho stavu. Nový most ale musí zároveň splňovat určité podmínky. Vzhledem k blízkosti památky UNESCO – hřebčína Kladruby nad Labem – by měl mít určité estetické kvality. Zároveň by měl být postaven tak, aby vyhovoval plánům na splavnění Labe. Součástí by měla být také lávka pro cyklisty a pěší,“ míní první náměstek hejtmana a radní zodpovědný za dopravu Michal Kortyš.

Mezi dalšími tématy byly také finanční prostředky pro pardubické letiště, stavba okružní křižovatky v Rybitví nebo vybudování západní tangenty Pardubic.

V letošním roce stát uvolnil na opravu silnic ve správě krajů čtyři miliardy korun, v příštím roce by tato částka měla vzrůst na šest miliard. „Toto zvýšení by Pardubickému kraji mělo přinést téměř sto milionů navíc. To by měla být významná pomoc pro opravy silnic druhé a třetí třídy,“ dodává Kupka.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy