Ministerstvo dopravy··3 min

Ministr Kupka: Demonstraci proti emisní normě EURO 7 vnímám jako podporu aktivity české vlády

V otázce emisní normy EURO 7 se ministr dopravy Martin Kupka shoduje s pohledem zaměstnanců i zaměstnavatelů automobilového průmyslu. Snaha o čistší životní prostředí nesmí znamenat nerealistické podmínky pro výrobce automobilů. Od odborů by ministr očekával větší zapojení jejich evropských partnerů.

Ministr Kupka: Demonstraci proti emisní normě EURO 7 vnímám jako podporu aktivity české vlády

„Česká vláda se jako první pustila do boje proti nerealistickému návrhu normy EURO 7. Rozběhli jsme hned také jednání na úrovni ministrů podobně smýšlejících evropských států. Dnešní demonstraci beru z části i jako podporu naší aktivity a věřím, že se odborům podaří postupně získat i podporu jejich evropských partnerů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Přijetí emisní normy EURO 7 by v současné podobě podle ministra Kupky ohrozilo výrobu menších a středních aut s dopadem na tisíce pracovních míst. Česká vláda proto prosazuje posunutí termínu účinnosti normy a zároveň zmírnění některých, ne zcela reálných požadavků.

Cílem České republiky a podobně smýšlejících států jako jsou Německo, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko je změnit podobu EURO 7 tak, aby byla pro evropský automobilový průmysl splnitelná, a nepoškozovala jej vůči světové a zejména pak asijské konkurenci. Česká republika navrhuje lhůtu 4 let mezi přijetím posledního prováděcího dokumentu a datem, kdy norma vejde v účinnost, aby měl automobilový průmysl dostatek času se připravit. Některé z navrhovaných technických podmínek je pak namístě zcela vyřadit.

Česká vláda je v tématu emisní normy aktivní

Své připomínky k návrhu normy EURO 7 říká Česká republika dlouhodobě. Již v prosinci loňského roku přijala vůči EURO 7 odmítavou národní pozici, kterou ministr dopravy Martin Kupka tlumočil eurokomisaři pro vnitřní trh Bretonovi. O konkrétních výhradách s ním pak znovu jednal v Bruselu 10. února.

Řadu bilaterálních jednání vedl ministr Kupka i během společného zasedání evropských ministrů dopravy ve Stockholmu na konci února letošního roku, kde se setkal mimo jiné s italským ministrem infrastruktury Matteo Salvinim, se španělskou ministryní infrastruktury Raquel Jimenéz, francouzským ministrem dopravy Clémentem Beaune, portugalským ministrem infrastruktury Joãoem Galamba i polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem.

V pondělí 13. března se zástupci států dohodli ve Štrasburku na schůzce svolané ministrem Kupkou na koordinovaném postupu při přípravě společného dokumentu, který by měl shrnout hlavní požadavky zemí na změnu normy EURO 7 směrem k Evropské komisi.

Česká republika spolu s dalšími zeměmi mají výhrady k současné podobě návrhu nové emisní normy a budou požadovat odložení její účinnosti a některé země i zmírnění jejich parametrů. Pozitivním signálem v současnosti také je, že švédské předsednictví zvolnilo v harmonogramu projednávání emisní normy, což znamená více prostoru pro diskusi nad úpravou navrhovaných pravidel.

Foto: ESTAV.cz

Zdroj: www.mdcr.cz

Zadavatel
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Další články od Ministerstvo dopravy

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu
Ministerstvo dopravy

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi
Ministerstvo dopravy

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím
Ministerstvo dopravy

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici
Ministerstvo dopravy

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům
Ministerstvo dopravy

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově
Ministerstvo dopravy

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo obchvat Jaroměře na I/33
Ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo obchvat Jaroměře na I/33

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo 9. září obchvat Jaroměře na silnici I/33 v Královéhradeckém kraji. Práce na 6,5 kilometru dlouhé stavbě stály 689 milionů Kč bez DPH, trvaly dva roky. Obchvat navazující na část dálnice D11 Smiřice – Jaroměř odvede tranzitní dopravu z Jaroměře, Čáslavky, Dolan i Svinišťan. Na silnici I/33 plánuje ŘSD ještě letos začít stavět také obchvat Náchoda.
Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče
Ministerstvo dopravy

Ministr Kupka: Kontroly technických a emisních stanic nemíří na řidiče

Vyjádření ministra dopravy Martina Kupky k aktuálnímu tématu kontrol stanic technické kontroly a emisí.
První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů
Ministerstvo dopravy

První PPP projekt české železnice přitahuje pozornost investorů

Správa železnic a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) za účasti ministra dopravy a konsorcia poradenských firem představily klíčové parametry prvního PPP projektu na české železnici. Prezentace v pražské Fantově budově přilákala více než 200 zástupců investorů, stavebních firem a financujících institucí, dalších 80 se připojilo online.
Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi
Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy zpřísní státní odborný dozor nad STK a SME, nová Inspekce posílí dozor nad vozi

Ministerstvo dopravy zintenzivní státní odborný dohled nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí. Automaticky se budou také kontrolovat data z informačního systému technických prohlídek. Ministr dopravy Martin Kupka zároveň vyzval příslušné úřady k častějším kontrolám STK a SME.