Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr dopravy Ťok v Bruselu jednal o vysílání pracovníků v silniční dopravě

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V úterý 5. prosince 2017 se v Bruselu uskutečnilo zasedání Rady EU ve formaci ministrů dopravy, kterého se za Českou republiku zúčastnil ministr dopravy Dan Ťok. Ministr na Radě EU varoval před tím, že směrnice o vysílání pracovníků je velmi těžko možné použít v silniční dopravě. ČR je nicméně připravena přispět k nalezení kompromisů, které zvýší sociální podmínky řidičů a zároveň neohrozí konkurenceschopnost českých dopravců. V zájmu ČR je hledání evropského řešení a nikoliv přijímání jednostranných národních opatření.

Ministr dopravy Ťok v Bruselu jednal o vysílání pracovníků v silniční dopravě

Ministři se ve svých vystoupeních věnovali především problematice vysílání pracovníků v silniční dopravě, pravidlům kabotáže či otázce přespávání řidičů v kabinách. Ministr Ťok uvedl, že směrnice o vysílání pracovníků je velmi těžko aplikovatelná na silniční dopravu. ČR je nicméně připravena přispět k nalezení kompromisů, které zvýší sociální podmínky řidičů a zároveň neohrozí konkurenceschopnost českých dopravců. V zájmu ČR je hledání evropského řešení a nikoliv přijímání jednostranných národních opatření.

„Upřesnili jsme naši pozici. Chceme, aby řidičům bylo povoleno dělat týdenní odpočinek v kabině řidiče. Jsme ochotní se dohodnout na kompromisu, že odpočinek bude probíhat na takovém parkovišti, které bude vybaveno i ostatní infrastrukturou, tzn. se sprchami a možností se najíst za stolem a koupit si slušné jídlo. Jsme ochotní také souhlasit s tím, že se řidič jednou za čtyři týdny musí dostat domů. Trváme ale na tom, že tranzit by měl být minimálně desetidenní a vedli jsme diskuzi o tom, že kabotáž by mohla skončit na limitu pěti dnů. Jednání byla stále vášnivá, ale blížíme se už k možnému kompromisu, který bychom měli nalézt během půl roku až roku,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dále informoval o kontrolní akci uskutečněné v září tohoto roku Ministerstvem dopravy ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí, která byla zaměřena na plnění administrativních povinností pro vysílané pracovníky v sektoru dopravy. Provedené kontroly ukázaly, že západoevropští řidiči ani jejich zaměstnavatelé většinou netuší, jaké doklady mají dle platných evropských předpisů předkládat. V rámci mimořádné preventivní akce bylo zkontrolováno celkem 58 řidičů, z toho 31 na hraničním přechodu v Rozvadově a 27 řidičů na hraničním přechodu v Hatích. Největší zastoupení měli z celkového počtu 58 kontrolovaných šoférů řidiči a také zaměstnavatelé z Německa a Polska. Zkontrolováno bylo také 7 řidičů státní příslušnosti mimo Evropskou unii. „ČR nikoho za nedodržení nepokutovala, ba naopak naši kontrolní pracovníci trpělivě vysvětlovali povinnosti, které by měli plnit všichni, bez rozdílu země původu," dodal ministr Ťok.

Ministři diskutovali také o problematice zpoplatnění pozemních komunikací. Česká republika považuje rozšíření oblasti působnosti směrnice o zpoplatnění na všechna vozidla za způsob, jak sjednotit pravidla v této oblasti v rámci celé Evropské unie. Pro zavedení těchto změn je však zapotřebí stanovit dostatečnou lhůtu pro přijetí nových pravidel. ČR se také domnívá, že by členské státy měly mít dostatečnou volnost při rozhodování, zda u osobních vozidel zvolí výkonové či časové zpoplatnění.

K dalším tématům Rady patřilo např. přijetí zprávy o pokroku k nařízení o ochraně hospodářské soutěže v letecké dopravě, přijetí závěrů Rady v oblasti TEN-T a CEF, závěrů Rady o digitalizace dopravy a závěrů Rady o střednědobém hodnocení evropských satelitních programů GALILEO a EGNOS a agentury GSA pro jejich řízení, která sídlí v Praze. U tohoto tématu vystupující ministři ocenili dosavadní fungování této agentury a podpořili její další rozvoj.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy