Ministerstvo dopravy··4 min

Ministr dopravy Ťok v Bruselu jednal o vysílání pracovníků v silniční dopravě

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V úterý 5. prosince 2017 se v Bruselu uskutečnilo zasedání Rady EU ve formaci ministrů dopravy, kterého se za Českou republiku zúčastnil ministr dopravy Dan Ťok. Ministr na Radě EU varoval před tím, že směrnice o vysílání pracovníků je velmi těžko možné použít v silniční dopravě. ČR je nicméně připravena přispět k nalezení kompromisů, které zvýší sociální podmínky řidičů a zároveň neohrozí konkurenceschopnost českých dopravců. V zájmu ČR je hledání evropského řešení a nikoliv přijímání jednostranných národních opatření.

Ministr dopravy Ťok v Bruselu jednal o vysílání pracovníků v silniční dopravě

Ministři se ve svých vystoupeních věnovali především problematice vysílání pracovníků v silniční dopravě, pravidlům kabotáže či otázce přespávání řidičů v kabinách. Ministr Ťok uvedl, že směrnice o vysílání pracovníků je velmi těžko aplikovatelná na silniční dopravu. ČR je nicméně připravena přispět k nalezení kompromisů, které zvýší sociální podmínky řidičů a zároveň neohrozí konkurenceschopnost českých dopravců. V zájmu ČR je hledání evropského řešení a nikoliv přijímání jednostranných národních opatření.

„Upřesnili jsme naši pozici. Chceme, aby řidičům bylo povoleno dělat týdenní odpočinek v kabině řidiče. Jsme ochotní se dohodnout na kompromisu, že odpočinek bude probíhat na takovém parkovišti, které bude vybaveno i ostatní infrastrukturou, tzn. se sprchami a možností se najíst za stolem a koupit si slušné jídlo. Jsme ochotní také souhlasit s tím, že se řidič jednou za čtyři týdny musí dostat domů. Trváme ale na tom, že tranzit by měl být minimálně desetidenní a vedli jsme diskuzi o tom, že kabotáž by mohla skončit na limitu pěti dnů. Jednání byla stále vášnivá, ale blížíme se už k možnému kompromisu, který bychom měli nalézt během půl roku až roku,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dále informoval o kontrolní akci uskutečněné v září tohoto roku Ministerstvem dopravy ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí, která byla zaměřena na plnění administrativních povinností pro vysílané pracovníky v sektoru dopravy. Provedené kontroly ukázaly, že západoevropští řidiči ani jejich zaměstnavatelé většinou netuší, jaké doklady mají dle platných evropských předpisů předkládat. V rámci mimořádné preventivní akce bylo zkontrolováno celkem 58 řidičů, z toho 31 na hraničním přechodu v Rozvadově a 27 řidičů na hraničním přechodu v Hatích. Největší zastoupení měli z celkového počtu 58 kontrolovaných šoférů řidiči a také zaměstnavatelé z Německa a Polska. Zkontrolováno bylo také 7 řidičů státní příslušnosti mimo Evropskou unii. „ČR nikoho za nedodržení nepokutovala, ba naopak naši kontrolní pracovníci trpělivě vysvětlovali povinnosti, které by měli plnit všichni, bez rozdílu země původu," dodal ministr Ťok.

Ministři diskutovali také o problematice zpoplatnění pozemních komunikací. Česká republika považuje rozšíření oblasti působnosti směrnice o zpoplatnění na všechna vozidla za způsob, jak sjednotit pravidla v této oblasti v rámci celé Evropské unie. Pro zavedení těchto změn je však zapotřebí stanovit dostatečnou lhůtu pro přijetí nových pravidel. ČR se také domnívá, že by členské státy měly mít dostatečnou volnost při rozhodování, zda u osobních vozidel zvolí výkonové či časové zpoplatnění.

K dalším tématům Rady patřilo např. přijetí zprávy o pokroku k nařízení o ochraně hospodářské soutěže v letecké dopravě, přijetí závěrů Rady v oblasti TEN-T a CEF, závěrů Rady o digitalizace dopravy a závěrů Rady o střednědobém hodnocení evropských satelitních programů GALILEO a EGNOS a agentury GSA pro jejich řízení, která sídlí v Praze. U tohoto tématu vystupující ministři ocenili dosavadní fungování této agentury a podpořili její další rozvoj.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy