Ministerstvo dopravy··3 min

Ministr dopravy Dan Ťok: Prověřování Kapschem napadaného mýtného tendru postupuje nestandardně

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Ministerstvo dopravy opakovaně kritizuje firmu Kapsch za obstrukční jednání, jehož cílem je shodit tendr na mýto dřív, než uchazeči stačí přijít s nabídkami, které ukáží, nakolik je současná cena konkurenceschopná. Postup ÚOHS při prověřování zakázky na dodávku a provoz mýtného systému považuje ministerstvo dopravy za značně extenzivní a vzbuzující otázky, jaký je skutečný důvod.

Ministr dopravy Dan Ťok: Prověřování Kapschem napadaného mýtného tendru postupuje nestandardně

„Postup ze strany antimonopolního úřadu při prověřování podnětů firmy Kapsch jsme doposud považovali za korektní. Je to jedna z největších zakázek v historii, nechť je řádně a nestranně překontrolována. V poslední době však došlo ze strany ÚOHS k několika krokům, které musíme označit přinejmenším za nestandardní,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Koncem října antimonopolní úřad vyzval Ministerstvo dopravy k doplnění dokumentů od uchazečů o zakázku. Současně požadoval, aby ministerstvo v těchto dokumentech označilo, co je obchodní tajemství a do pěti dnů předalo ÚOHS. „Jedná se o více než tři tisíce stran a Ministerstvo dopravy na to dostalo pět dní i se sobotou a nedělí, fakticky tedy tři dny. Takový požadavek nebylo reálné splnit, a to nejen z časových důvodů,“ říká ministr.

Ochrana obchodního tajemství uchazečů tendru je zákonnou povinností ÚOHS a Ministerstvo dopravy nemůže určovat, co jím je a není. Ministerstvo tak může označit pouze ty skutečnosti, které identifikoval samotný uchazeč, což z jeho pohledu nemusí být dostatečné. „Ministerstvo dopravy proto v žádném případě nemůže suplovat roli ÚOHS při ochraně obchodního tajemství,“ doplňuje Ťok.

Zákon podle ministra Ťoka ani nestanoví další požadavek ÚOHS, který Ministerstvo dopravy obdrželo minulý týden. I tentokrát v pátek a s termínem splnění do pěti dnů. „Úřadu máme předložit mimo jiné i protokoly z posouzení kvalifikace uchazečů, které se podle zákona nemusí vyhotovovat a které mohou účastníkovi řízení při nahlédnutí do spisu poskytnout cenné informace o konkurenci a obchodním tajemství jiných uchazečů. To bohužel vytváří dojem, že cílem už není tendr řádně prověřit, ale dostat nás do časové tísně a nalézt záminku k jeho zrušení či pozastavení, jak požaduje Kapsch,“ dodává ministr.

Ministerstvo dopravy se rozhodlo podrobit všem uvedeným požadavkům antimonopolního úřadu. Ve své odpovědi antimonopolnímu úřadu mimo jiné píše: „Zadavatel se tímto svým dopisem opakovanému, nepřiměřenému nátlaku podrobuje, přestože tento postup Úřadu ze zákona nevyplývá. Zadavatel tak činí zejména proto, že České republice by v případě naplnění hrozeb Úřadu při jeho excesívním postupu vznikly škody v nebývalém rozsahu, neboť zrušené zadávací řízení by zcela zásadně promluvilo do dalšího vývoje v aktuálně soutěžené věci. Zadavatel však má za to, že tento způsob vedení řízení nemůže požívat ochrany,“ uvádí Ministerstvo dopravy ve své odpovědi.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Silnice mezi Ostravou a Opavou je průjezdná, autobusy nahrazují některé vlaky

Ustupující voda umožnila zprovoznit další úseky dálnice D1 na Ostravu, mezi Ostravou a Opavou je silnice I/56 již průjezdná pro osobní auta a autobusy.
| Ministerstvo dopravy
Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Tři úseky moravské části sítě rychlých spojení se hodí pro financování metodou PPP

Vláda projednala výstupy studie proveditelnosti k projektu Rychlých spojení Morava, která doporučuje využít budování metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) tří částí sítě kolejí pro rychlé vlaky na střední, jižní a severní Moravě. Na řadě je výběr transakčního poradce.
| Ministerstvo dopravy
Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Další stanice měření emisí dostala stopku, technici v Olomouci přiznali podvody

Státní odborný dozor odhalil v minulém týdnu další emisní stanici, která měla podle analýzy dat z informačního systému technických prohlídek podezřelé naměřené hodnoty. Kontrola na místě obavy potvrdila, stanice měření emisí proto dostala okamžitý zákaz činnosti. Provozovateli i technikům nyní hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

ŘSD zkontroluje statiku 21 mostů, Správa železnic odčerpává vodu z podchodů ve Svinově

Dálnice jsou průjezdné, omezení trvá na D1 směrem na Polsko na exitu 354. Provoz na železniční trati České Budějovice - České Velenice a České Budějovice - Horní Dvořiště byl obnoven a je bez omezení.
| Ministerstvo dopravy
Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Nejvíce vlaků je omezeno v Moravskoslezském kraji, tunel Klimkovice na D1 už je v provozu

Omezení provozu se týká přibližně 15 % pravidelně vypravovaných vlaků Českých drah. Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo tunel Klimkovice a přilehlé úseky D1.
| Ministerstvo dopravy
Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

Po povodních uzavřeno téměř 60 úseků, hasiči Správy železnic pomáhali s evakuacemi

V důsledku rozsáhlých povodní je zastavený provoz na téměř šesti desítkách traťových úseků po celém Česku, včetně hlavního koridoru. Nejkritičtější situace panuje v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Hasiči Správy železnic od pátku řešili okolo 280 událostí souvisejících s povodněmi a budou se podílet na co nejrychlejším obnovení provozu. Předběžné odhady škod na infrastruktuře dosahují stovek milionů korun.
| Ministerstvo dopravy
Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Věnujte zvýšenou pozornost dopravním informacím

Záplavy nejvíc postihly Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Nejvíce jsou zasaženy velkou vodou oblasti Ostravska a Opavska a dále oblast Jeseníku a Opavska.
| Ministerstvo dopravy
Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Zařízení ovlivňující emise, nefunkční tažné zařízení. Kontroloři zavřeli jednu stanici

Ministerstvo dopravy odhalilo nedostatky při měření emisí automobilů a posuzování technického stavu vozidel při třech provedených kontrolách. Na základě toho kontrolující zastavil okamžitě činnost stanice měření emisí v Lipníku nad Bečvou, stanici v Plzni hrozí pokuty.
| Ministerstvo dopravy
Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Upozornění na možné komplikace v dopravě kvůli silným dešťům

Varování před extrémně silnými srážkami vydal Český hydrometeorologický ústav, podle kterého by v dalších čtyřech dnech mohlo dojít k rozvodnění některých toků.
| Ministerstvo dopravy
První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

První česká výhybka pro vysokorychlostní tratě vznikla v Prostějově

V areálu společnosti DT – Výhybkárna a strojírna v Prostějově se uskutečnila prezentace výhybky, která najde uplatnění na budoucí české vysokorychlostní železnici. Výrobek, který je výsledkem vlastního vývoje firmy, umožní v přímém směru jízdu vlaků rychlostí 350 km/h, při přejíždění na jinou kolej pak 230 km/h.
| Ministerstvo dopravy