Ministerstvo dopravy··4 min

Ministerstvo dopravy podalo rozklad k předsedovi ÚOHS, rozporuje údajné pochybnosti v mýtném tendru

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Použití flash disků pro rozsáhlou dokumentaci stávajícího mýtného systému je zákonné, antimonopolní úřad neřešil podstatu změn anonymizované verze datových nosičů, zároveň ministerstvo uchazečům dostatečně vysvětlilo předpokládaný rozsah zpoplatnění dálnic a silnic I. tříd k podání nabídky. To jsou základní argumenty sedmdesátistránkového rozkladu, který ministerstvo podalo předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k přehodnocení prvoinstančního rozhodnutí, kterým byl nepravomocně zrušen mýtný tendr.

Ministerstvo dopravy podalo rozklad k předsedovi ÚOHS, rozporuje údajné pochybnosti v mýtném tendru

„Zákon použití flash disků pro rozsáhlou dokumentaci čítající 95 tisíc dokumentů nezakazuje. V obdobné soutěži v Německu je přepisovatelné médium použito a nikdo to nerozporuje. Antimonopolní úřad tvrdí, že jsou na datových nosičích s anonymizovanými dokumenty rozdíly oproti flash diskům s nezačerněnými údaji. Porovnávat ovšem neměl pouze tyto dva datové nosiče, které se logicky budou lišit, ale zvlášť skupinu flash disků anonymizovaných a zvlášť druhou skupinu neanonymizovaných. Nutno dodat, že začernit údaje v dokumentaci po nás chtěl právě Kapsch, který následně rozdílnost disků sám napadl,“ říká k podanému rozkladu ministr dopravy Dan Ťok.

ÚOHS se vůbec nezabýval podstatu a charakterem změn v důsledku anonymizace, podle ministerstva by totiž úřad zjistil, že nešlo o věcné změny, ale o nepodstatnosti typu vypuštění záhlaví dokumentu, které nemohly mít vliv na předložené nabídky. Úřad pouze stručně uvedl, že již sama skutečnost, že disky nejsou identické, byla způsobilá ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, což považuje ministerstvo za zcela nesprávný právní závěr.

„Antimonopolní úřad nám vůbec neumožnil se vyjádřit k porovnání datových nosičů, protože svoje výsledky vůbec neuvedl v podkladech pro rozhodnutí. Nemohli jsme ani položit dotazy najatému znalci. Procesní pochybení také vidíme v tom, že sám úřad dohledu po dobu tří měsíců neevidoval, kde se disky nacházejí a kdo má k nim přístup. Zároveň nám nechce datové nosiče vrátit, což jsme již napadli u soudu,“ dodává Ťok.

ÚOHS zároveň podle ministerstva mylně tvrdí ve svém rozhodnutí, že zadavatel nestanovil rozsah zpoplatnění od roku 2020 a zároveň chybně usuzuje, že pouze „předpokládá“ rozšíření mýtného o 900 kilometrů na silnicích I. třídy.

„Rozšíření zpoplatnění na silnicích I. třídy je v zadávací dokumentaci pevně dané, naopak objektivně stejně jako v předchozím mýtném tendru v roce 2006 nelze na kilometr přesně určit počet všech nově zprovozněných dálnic, na kterém bude vybíráno mýtné. U nich jde tedy o předpokládaný odhad zpoplatněných úseků. To jsme již ale řešili s uchazeči při jejich dotazování se k zadávací dokumentaci. Tento fakt antimonopolní úřad při svém rozhodování ale nezohlednil,“ říká ministr dopravy.

Ministerstvo zároveň obsáhle namítá podjatost předsedy orgánu dohledu, a to pro jeho zavádějící a pravdě neodpovídající mediální sdělení, kdy komentoval nepravomocné prvostupňové rozhodnutí Úřadu ve věci; ministerstvo tak činí pro účely případného přezkumu správními soudy.

Ministerstvo dopravy již připravuje pro vládu rozbor dalších alternativ řešení, které zabezpečí pokračování výběru mýtného po roce 2019 v případě pravomocného zrušení tendru. Cílem je dál zajistit výběr mýtného, který ročně přináší 10 miliard korun, a to za nižší náklady, než byly doposud.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy