Ministerstvo dopravy··7 min

Ministerstvo dopravy naplní zákon, který od září zakazuje billboardy v ochranném pásmu dálnic

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

V pátek 1. září skončí lhůta, do kdy mají provozovatelé reklamy od dálnic a silnic I. třídy odstranit billboardy. Naplňuje se tak termín stanovený zákonem schváleným už před více než pěti lety. Ministerstvo dopravy k tomuto datu zahájí kroky vedoucí k odstranění reklamních poutačů podle stanovených podmínek. Ministerstvo bude jednat v souladu se zákonem a nebude ustupovat jakékoliv snaze billboardové lobby.

Ministerstvo dopravy naplní zákon, který od září zakazuje billboardy v ochranném pásmu dálnic

„Očekávám, že majitelé většiny billboardů svoje poutače odstraní, jak jim nařizuje zákon. Pokud to neudělají, vyzveme je postupně k odstranění, případně následně reklamu zakryjeme a pak je na náklady majitele dáme pryč. Odstraňování reklamních poutačů může trvat řádově měsíce, než zmizí úplně poslední,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Snahy na poslední chvíli zvrátit znění zákona o pozemních komunikacích považuje ministr dopravy za úsměvné. „Na dálnicích se nyní jeden z vlastníků dobrovolně přihlásil k billboardům, přelepil je vyobrazením státní vlajky a může tak naopak pomoct rychleji identifikovat, které z poutačů je potřeba rovněž odstraňovat. Zákony přece platí pro všechny i pro firmy provozující billboardy. Když respektují symboly, měly by respektovat i zákon. My se jím rozhodně řídit budeme“, komentuje ministr dopravy Ťok.

Stejně tak je podle ministra zarážející načasování ústavní stížnosti skupiny senátorů v této věci. „Čtyři dny předtím, než termín vyprší, ohlásit ústavní stížnost mi připadá spíše jako poslední snaha zvrátit naplnění zákona. Proč stížnost nedali před třemi nebo pěti lety, když věděli, že je to protiústavní?“ řekl Ťok.

Hlavní otázky a odpovědi týkající se odstraňování billboardů naleznete níže.

Jak bude probíhat odstraňování billboardů kolem dálnic od září 2017?

  • Provozovatelé reklamy věděli pět let dopředu, že mají k 1. září 2017 billboardy odstranit. Měli tedy dlouhou dobu na to, aby se na odstranění billboardu připravit a měli tak učinit sami. Pokud ale požadavky zákona budou ignorovat, příslušný silniční správní úřad (u dálnic MD) vyzve vlastníka billboardu, ať ho neprodleně (podle zákona o pozemních komunikacích do pěti dnů) odstraní. Pokud jej neodstraní, příslušný silniční správní úřad reklamu do 15 dnů zakryje a následně ji zlikviduje. K nákladům vlastníka billboardu. Pokud nebude možné provozovatele reklamy zjistit, ponese tyto náklady vlastník nemovitosti, na které bylo reklamní zařízení umístěno.
  • Vlastník nemovitosti, na které je reklamní zařízení bez povolení, je povinen umožnit vstup na svoji nemovitost za účelem zakrytí reklamy a následné likvidace reklamního zařízení.

Jak dlouho bude proces odstraňování billboardů trvat?

  • Některé billboardy už byly odstraněny, protože od roku 2012 ŘSD sleduje, kde byly billboardy se smlouvou na dobu určitou a tyto kontrakty už se dále neprodlužují. Pro provozovatele s povolením na dobu neurčitou bude platit termín 1. září.
  • Jedná se o zhruba 1000 billboardů u dálnic a další stovky na silnicích I. třídy. Povolení vydávaly úřady už od 90. let, často hromadně na větší počet billboardů. U každého je potřeba prověřit, zda je pořád v provozu, kdo je vlastník atp.
  • Firmy mnohdy změnily vlastníky nebo mají své sídlo mimo ČR. Na silnice I. třídy navíc vydávaly povolení krajské úřady. Všem provozovatelům je třeba adresovat výzvy. Billboardy tedy budou mizet postupně v následujících měsících.

Které billboardy by konkrétně měly zmizet (pravidla, vzdálenosti)?

  • Povinnost odstranit billboard se vztahuje na reklamní zařízení na dálnicích a silnicích I. třídy mimo souvisle zastavěné území obcí.
  • Obecně zmizí všechny billboardy, které jsou v silničním ochranném pásmu. Hranice silničního ochranného pásma dálnice, definovaná v § 30 odst. 2 písm. a) zákona o pozemních komunikacích, je pro případ povolování zřizování a provozování reklamních zařízení, které by byly viditelné uživateli dotčené pozemní komunikace, posunuta ze 100 metrů na 250 metrů. U silnic I. třídy je silniční ochranné pásmo 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice I. třídy.
  • Zmizet má i reklama umístěná na mostech. I ta je v ochranném silničním pásmu dálnice

Kolik celkem billboardů má zmizet?

  • Týká se to ještě pořád více než tisícovky billboardů jenom na dálnicích, další stovky billboardů pak zůstávají na státních silnicích I. třídy.
  • Některé billboardy už byly odstraněny, protože od roku 2012 ŘSD sleduje, kde byly billboardy se smlouvou na dobu určitou a tyto kontrakty už se dále neprodlužují. Pro provozovatele s povolením na dobu neurčitou platí termín 1. září.

Jaké budou sankce, pokud nezmizí?

  • Hlavní sankcí je, že billboard musí být odstraněn, a to na náklady jeho provozovatele. Zákon schválený před 5ti lety nestanoví specifickou pokutu za neodstranění billboardu.

Jak je ŘSD připraveno na odstraňování billboardů?

  • ŘSD má připravenou kapacitu na svých Střediscích správ a údržby dálnic, aby pracovníci zmonitorovali billboardy v ochranném pásmu a zároveň, aby pak mohli reklamní poutače zakrýt a postupně odstraňovat.

Bude ŘSD odstraňovat všechny billboardy?

  • ŘSD spolu se silničně správním úřadem, kterým je v případě dálnic Ministerstvo dopravy řeší pouze a jenom billboardy u dálnic. Na silnicích I. tříd jsou příslušné krajské úřady, resp. silničně správní úřady, které jsou na krajích. Kraje pak mají povinnost billboardy odstraňovat, jinými slovy, na silnicích I. tříd budou řešit reklamní poutače v ochranném pásmu 50 metrů kraje, které k tomu mohou využívat svoje Správy a údržby silnic.

Postup pro odstraňování reklamních zařízení

  • Majitelé reklamních zařízení mají od 1. září podle zákona o pozemních komunikacích 5 pracovních dnů na jejich odstranění. Tato lhůta uplyne 7. září 2017.
  • Po tomto termínu budou jednotlivá Střediska správy a údržby dálnic ŘSD monitorovat, kde jsou billboardy na dálnicích v ochranném pásmu 250 metrů a na silnicích I. třídy v ochranném pásmu 50 metrů. Podklady bude postupně předávat silničně správnímu úřadu, což je Ministerstvo dopravy, resp. krajskému úřadu za účelem vydání výzvy.
  • Úřad následně musí do 7 dnů vyzvat majitele k odstranění nelegálního reklamního poutače, ten pak musí nejpozději do 5 dnů billboard odstranit. Pokud tak neučiní, silniční správní úřad reklamu do 15 pracovních dnů zakryje a následně zajistí odstranění a likvidaci reklamního zařízení na náklady vlastníka.
  • Znamená to tedy, že první výzvy odejdou cca v polovině měsíce a na přelomu září a října bude možné začít zakrývat a pak postupně demontovat nezákonné reklamní poutače. Jen na dálnicích je jich kolem tisícovky, takže to potrvá další měsíce.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy