Ministerstvo dopravy může ze zůstatku loňského rozpočtu poskytnout přes dvě miliardy korun krajům na financování silnic II. a III. tříd. Informoval o tom dnes ministr dopravy Dan Ťok hejtmany při jednání s Asociací krajů v Čeladné. Vláda bude o poskytnutí mimořádných peněz na krajských silnicích teprve jednat.
„Do vlády předložíme v následujících dnech materiál o čerpání rozpočtu resortu dopravy za loňský rok. Podle aktuálních čísel jsme nejen plně dočerpali schválenou výši rozpočtu, ale i většinu dodatečných zdrojů. Celkově jsme tak z 80 miliard korun vyčerpali skoro vše, a máme tak historicky nejlepší využití rozpočtu SFDI. Ale i přesto můžeme dát krajům přes dvě miliardy korun na zanedbané silnice. Konečné slovo nicméně bude mít vláda,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo dopravy poskytlo v uplynulých dvou letech na krajské silnice II. a III. tříd mimořádné peníze ze státního rozpočtu, v roce 2015 to bylo 4,4 miliardy korun, v roce 2016 to byly 3 miliardy. Tyto peníze kraje použily na opravy stovek kilometrů silnic nižších tříd.
„Zároveň je zde ale program Ministerstva pro místní rozvoj ze zdrojů evropských peněz, kde mohou kraje čerpat na modernizace silnic II. a III. tříd peníze ve výši zhruba 25 miliard korun do roku 2020,“ upozornil ministr dopravy.
Stejně jako loni budou muset kraje při čerpání peněz muset se Státním fondem dopravní infrastruktury a Ředitelstvím silnic a dálnic opravy koordinovat. K tomu slouží speciální geoportál, kam musejí jednotlivé kraje vkládat informace o plánovaných rekonstrukcích. Předchází se tak dopravním komplikacím a souběhům s opravami na dálnicích a silnicích I. tříd. Nově pak bude povinné i doložení koordinace s výlukami na železnici.
Ministerstvo a SFDI budou rovněž po krajích vyžadovat doložení fungujících krajských systémů hospodaření s vozovkou, které zajistí, že prostředky budou vydávány efektivně.
Kromě peněz pro krajské silnice navrhuje Ministerstvo dopravy poskytnout prostředky i hlavnímu městu Praze. Na území Prahy silnice II. a III. tříd sice nejsou, ale některé komunikace nahrazují funkci nevybudovaného pražského okruhu. Tyto silnice jsou dopravně velmi zatíženy a jejich údržba je finančně velmi náročná.
Zdroj: www.mdcr.cz