Ministerstvo dopravy··6 min

Mimořádná opatření sníží dopravní komplikace při spuštění nového mýtného systému

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

CzechToll spustila realizaci mimořádných opatření, jejichž cílem je snížit na možné minimum dopravní komplikace způsobené malými dopravci ze zahraničí, kteří se nedostatečně registrují do nového mýtného systému v České republice. Prioritou všech opatření je zajistit volný průjezd pro řidiče osobních automobilů a odpovědné řidiče nákladních vozidel, která budou vybavena novou palubní jednotkou. Opatření přinesou také snížení čekací doby na palubní jednotky na hraničních přechodech.

Mimořádná opatření sníží dopravní komplikace při spuštění nového mýtného systému

Do nového mýtného systému bylo k 20. listopadu 2019 registrováno 251 tisíc vozidel, přibližně 55 % z celkového očekávaného počtu 458 tisíc automobilů. Za poslední týden expedoval CzechToll 60 tisíc nových palubních jednotek, celkem je jich u dopravců 141 tisíc. Bohužel dopravci přes hrozbu rozsáhlých kolon nadále podceňují povinnost registrace a obchodní místa nemají zdaleka vytíženou kapacitu.

„Naše společnost připravila maximum možných opatření, kterými lze snížit délku čekací doby a omezit dopravní komplikace při spuštění mýtného systému. Do opatření jsme investovali nad rámec smluvních povinností více než 50 milionů korun bez DPH,“ uvedl Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Kromě rozsáhlých organizačních a informačních opatření bude na maximum posílena kapacita obchodních míst na hranicích. Na obchodních místech jsou již nyní zřizována nová pracoviště, která po dočasnou dobu zvýší kapacitu pro registraci a výdej nových palubních jednotek. Nová registrační místa budou zřízena na dočasnou dobu také při výjezdu ze Slovenské republiky.

„S ohledem na kapacity odstavných ploch, ale i prostorové možnosti obchodních míst nelze dosáhnout stavu, kdy odbavíme tisíce přijíždějících automobilů ze zahraničí bez jednotky bez čekání. Dopravní komplikace budou, ale věříme, že v podstatně menším rozsahu, než by nastala bez realizovaných opatření,“ doplnil Matej Okáli.

Opatření přinesou zásadní zlepšení očekávané dopravní situace na kritických hraničních přechodech. Na přechodu Lanžhot zkrátí kolonu z očekávaných 44 km na 12 km, v Bohumíně ze 40 km na 11 km, v Českém Těšíně z 22 km na 5 km. Riziko hrozí i na dalších přechodech, nárazově se mohou tvořit kolony čekajících nákladních automobilů i ve vnitrozemí u obchodních míst na čerpacích stanicích.

Výběr opatření přijatých ke zmírnění očekávaných dopravních komplikací v souvislosti s nízkou aktivitou malých dopravců ze zahraničí při registracích do nového systému elektronického mýtného v ČR:

  •  Bylo vytvořeno 41 dočasných pracovních míst, jejichž odpovědností je komunikovat s vydavateli tankovacích karet a zajistit v maximální možné míře kompletaci dokladů k tomu, aby mohly být dopravcům registrovaným přes vydavatele tankovacích karet odeslány palubní jednotky.
  •  Byla rozšířena možnost bezplatného zaslání palubní jednotky poštou do Maďarska, Bulharska, Litvy, Rumunska a Estonska.
  •  Bylo zřízeno 11 dodatečných registračních pracovišť na vybraných hraničních přechodech s nepřetržitým provozem, některá na území Slovenské republiky.
  •  Bylo vytvořeno 15 mobilních registračních míst, která se budou pohybovat na hraničních přechodech, také s nepřetržitým provozem. Mobilní registrační vozidla dislokovaná na odstavných parkovacích plochách se mohou přemístit mezi parkovišti v případě tvorby kolon.
  •  Bude probíhat detailní koordinace procesu registrace na vybraných hraničních přechodech:
  •  na šesti hraničních přechodech budou nepřetržitě přítomni koordinátoři, jejichž úkolem bude zajistit co nejhladší odbavení zahraničních dopravců při registraci a instalaci nové palubní jednotky;
  •  koordinátoři budou primárně na hraničních přechodech Bohumín, Český Těšín, Lanžhot, Mosty u Jablunkova, Náchod a Krásný les – v případě potřeby mohou být relokováni na jiná místa;
  •  koordinátoři budou viditelně označeni reflexní vestou s logem MYTOCZ;
  •  do řízení dopravy budou zapojeny drony.
  •  Na čerpacích stanicích, odpočívkách a parkovištích, kde je obchodní místo pro registraci, vyzývají proškolené týmy promotérů osobně řidiče, aby se registrovali (5 vozidel s posádkou).
  •  Na místech s vysokým výskytem nákladních vozidel se pohybuje 7 mobilních registračních míst s posádkou.
  •  Byla masivně posílena komunikační kampaň: z „informační kampaně“ je bohužel „přesvědčovací kampaň“.
  •  Na rizikovou situaci budou upozornění správci zpoplatněných komunikací v Polsku (GDDKIA), Německu (BAG), Rakousku (ASFINAG) a na Slovensku (NDS).
  •  Probíhá koordinace krizové komunikace mezi Ministerstvem dopravy, ŘSD ČR, Celní správou ČR, Policií ČR a společností Czechtoll.
  •  Budou přijata opatření pro koordinaci krizového řízení dopravy mezi ŘSD ČR, Celní správou ČR, Policií ČR/PL/SR a společností Czechtoll.

Dopravci se mohou nejsnadněji registrovat na stránce www.mytocz.eu, po úhradě vratné kauce jim palubní jednotka přijde poštou. Registrace je možná také prostřednictvím vydavatelů tankovacích karet, na vice než 200 obchodních místech a na 15 vybraných pobočkách Hospodářské komory.

Kompletní Informace o novém mýtném systému získají dopravci na webu www.mytocz.eu nebo na non-stop zákaznické lince +420 243 243 243.

Kontakt pro další informace:

Miroslav Beneš, mluvčí CzechToll s.r.o.

+420 603 174 347 | [email protected]

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy