První dálniční PPP projekt v České republice je blíže realizaci. Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu se sdružením společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomohou s přípravou projektu a výběrem koncesionáře. Cílem je dostavět chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Soukromá společnost by pak měla na starost i provoz a dlouhodobou údržbu nové dálnice.
„Ve smlouvě máme jasný harmonogram, jak se krok po kroku dostat k výběru koncesionáře. Na začátku příštího roku PPP projekt představíme všem potenciálním zájemcům na trhu, následovat bude kvalifikace a samotný soutěžní dialog s vybraným okruhem uchazečů. Poradce, který má zkušenost s podobnými dálničními projekty, je důležitý pro to, aby stát při jednání se soukromým investorem získal co nejlepší podmínky a nastavil vše správně,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Samotná stavba chybějícího úseku D4 formou PPP by mohla začít do dvou až tří let. Záležet bude na tom, zda ji nezdrží například spory u antimonopolního úřadu či komplikace při získání stavebního povolení. Celý zbývající úsek D4 už má platná územní rozhodnutí. V příštím roce se bude vyřizovat nové stanovisko posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Pokračují také výkupy pozemků v celé délce zbývající trasy.
Ministerstvo dopravy ukončilo výběr poradce pro PPP projekt v srpnu. Do konce listopadu pak probíhalo řízení k námitkám, které bylo úspěšně završeno. Nyní je tendr na poradce úspěšně uzavřen podpisem smlouvy. Vybraný uchazeč se významnou měrou podílel i na přípravě koncesionářské smlouvy pro projekt PPP obchvatu Bratislavy, který byl uzavřen v loňském roce.
Oproti předpokládané ceně zakázky v úrovni 79 milionů korun stát díky veřejné soutěži na poradenství pro PPP projekt výrazně ušetří. Vítězné sdružení požadované služby poskytne za 26 milionů korun bez DPH. „Proti původním předpokladům se nám díky soutěži podařilo ušetřit více než 50 milionů korun,“ zdůraznil ministr Ťok.
V České republice se zatím do této fáze příprav žádný dálniční PPP projekt nedostal. „V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravit na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 km a získáme platné územní rozhodnutí. V úvahu přichází například D7, případně i D6 nebo D35,“ uzavřel Ťok.
Zdroj: www.mdcr.cz