České dráhy··3 min

Lokomotivy Českých drah jsou v čele vlaků od Dunaje po Balt a Severní moře

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Nový jízdní řád od 15. prosince 2024 znamená velkou změnu v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a zavedením nových spojů Baltic express rozsáhlejší než v uplynulých letech.

„Také v jízdním řádu 2025 zůstáváme významným partnerem pro mezistátní dopravu a naše lokomotivy obslouží vlaky EuroCity od Budapešti a Lince na jihu po Varšavu, Hamburk, Kiel nebo Flensburg na severu Evropy. Denní běh našich Vectronů na mezistátních linkách bude v novém jízdním řádu dosahovat desítek tisíc kilometrů. Mezi rekordní výkony budou patřit jednodenní oběh na EC Berliner Praha – Hamburk – Praha s 1 340 kilometry nebo na EC Košičan Praha – Košice – Praha s 1 360 kilometry,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Vectron s ComfortJetem

Lokomotivy Siemens Vectron obsazují skoro všechny mezistátní výkony Českých drah. Budou v čele vlaků Berliner do Berlína, Hamburku, Kielu a Flensburgu, Metropolitan do Budapešti, Košičan do Košic a vybraných spojů do polské Varšavy. Se změnou jízdního řádu končí provoz lokomotiv řady 151 na vlacích Ostravan z Prahy do Žiliny a řady 380 na spojích Metropolitan z Prahy do Budapešti. Zatímco první typ se přesunul už jen na trať z Prahy do Děčína, kde jsou denně nasazeny už jen dvě turnusové lokomotivy (doplňuje je tam ještě dosluhující řada 371), řada 380 v počtu 12 kusů obsluhuje linky Ex7 a R17 Jižní expres, Vltava, Lužnice a Silva Nortica z Prahy do Veselí nad Lužnicí, Českých Budějovic a do Lince. Řada 1216 ČD stále zajišťuje provoz mezistátních vlaků z Bohumína do Vídně.

Do Prahy přijedou polské, slovenské a rakouské lokomotivy

V jízdním řádu 2025 bude pokračovat spolupráce na provozu mezistátních vlaků se zahraničními dopravci, kteří dodají část lokomotiv pro tyto spoje. Nadále zůstávají v provozu lokomotivy řady 1216 Taurus na vlacích Railjet z Rakouska do Prahy / Berlína a EuroCity do Bohumína. Jejich provoz se rozšíří také o pár vlaků rj 284/285 Brněnský drak Bratislava – Praha – Bratislava. Slovenské dráhy ZSSK nasazují lokomotivy Vectron a řadu 361.1 na vlaky Slovakia, Ostravan a hlavně Valašský expres. Taurusy řady 1116 ÖBB budou nadále zajišťovat provoz spěšných vlaků Vltava Dunaj mezi Lincem a Českými Budějovicemi. Tradiční je provoz motorových lokomotiv řady 223 společnosti Die Länderbahn na spojích Bavorský expres z bavorského Schwandorfu až do Plzně.

Novinkou je návrat polských lokomotiv do Prahy. Společnost PKP Intercity zajistí vozbu všech nových vlaků Baltic express z Wrocławi přes Lichkov až do Prahy. Plánované je nasazení lokomotiv Vectron. Zahraniční vozidla na našem území provozovaná ve službách Českých drah patří také dalším partnerům. Vedle zmíněných společností jsou to také DB Regio, Koleje Śląskie, Die Länderbahn a Agilis.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy převzaly všechny elektrické RegioPantery druhé generace. Na řadě jsou bateriové vlaky

České dráhy mají ve své regionální vlakové flotile již všechny RegioPantery nejnovější generace! Dopravce od výrobce Škoda Group před Vánocemi převzal poslední čistě elektrický RegioPanter, čímž byly úspěšně dovršeny kontrakty na dodání celkem 110 těchto dvouvozových a třívozových jednotek tuzemské výroby. K již dodaným vlakům se v dalších letech přidají zbrusu nové bateriové jednotky stejného jména, na které se mohou těšit cestující v Moravskoslezském kraji.
| České dráhy
Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Silvestrovské oslavy tradičně omezí dopravu, na Nový rok jsou připraveny posily

Oslava příchodu nového roku znamená tradiční menší zájem o cestování. Provoz na železnici se proto utlumí už ve večerních hodinách. Sváteční klid na železnici se však během Nového roku rychle změní a odpoledne se již očekává ve vlacích rušno. České dráhy jsou připraveny posílit vlaky na nejvíce vytížených dálkových linkách a doporučují zákazníkům rezervaci míst. Předpokládanou obsazenost vlaků ukáže při on-line nákupu na webu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak semafor.
| České dráhy
České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

České dráhy znovu vypraví zvláštní noční vlaky pro poutníky na Svatý Hostýn

Také v letošním roce vypraví České dráhy zvláštní noční vlaky pro poutníky na Novoroční bohoslužbu na Svatém Hostýně. Zvláštností těchto vlaků je, že jedou pouze jedinkrát za celý rok.
| České dráhy
Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Silvestrovské jízdy s Bardotkou na střechu české železnice

Nemáte ještě plány na poslední den letošního roku? Pojeďte si užít Silvestra na střechu české železnice – na Kubovu Huť. V úterý 31. prosince se můžete svézt s dobrou náladou na tuto nejvýše položenou železniční stanici u nás Silvestrovskými expresy. České dráhy poslední den letošního roku vypraví tři páry speciálních historických vlaků mezi Vimperkem a Kubovou Hutí. Z Kubovy Hutě se pak můžete vydat i na tradiční silvestrovský pochod na Boubín.
| České dráhy
Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

Na ohňostroj v Protivíně vypraví České dráhy posilový vlak

První lednový den nového roku bude v Protivíně na Písecku tradičně patřit jednomu z největších novoročních ohňostrojů v České republice. Návštěvníci se mohou těšit i na bohatý kulturní program. Nejlépe se na místo dostanou ti, kteří nechají auto doma a vyrazí vlakem. Z důvodu očekávaného zvýšeného zájmu cestujících České dráhy kromě pravidelných spojů z Českých Budějovic, Strakonic nebo Písku vypraví z jihočeské metropole do Protivína i posilový vlak.
| České dráhy
Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Provoz vlaků Českých drah o vánočních svátcích

Také o letošních Vánocích budou jezdit vlaky Českých drah podle svátečních jízdních řádů. Dopravce žádá cestující, aby věnovali zvýšenou pozornost informacím o omezení provozu vlaků v tomto období.
| České dráhy
Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Za 20 let přepravila Pendolina už 20 milionů spokojených cestujících

Byl 23. prosinec 2004 krátce po 10. hodině a na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Čekaly příjezd expresní jednotky Pendolino z depa na Spořilově. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících. Stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h.
| České dráhy
Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji mají na kontě už deset tisíc kilometrů

Celkem čtyři elektrické jednotky RegioPanter doplněné o baterie začaly jezdit v Moravskoslezském kraji v neděli 15. prosince, tedy od začátku platnosti nového jízdního řádu. Každý den vlaky, které kombinují elektrický a bateriový pohon, najedou v regionu téměř dva tisíce kilometrů.
| České dráhy
V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

V apce Můj vlak si nově můžete koupit i jízdenky integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje

České dráhy ve spolupráci s Ústeckým krajem zavádějí další funkci do populární mobilní aplikace Českých drah Můj vlak. V nové verzi aplikace je možné si od 18. prosince 2024 zakoupit vybrané jízdenky integrovaného dopravního systému Doprava Ústeckého kraje (DÚK). Pro vyhledaná spojení jsou nově nabízeny i všechny autobusové spoje včetně MHD zahrnutých do systému DÚK. Snadno si tak koupíte jízdenku pro cestu autobusem a návazným vlakem, nejen po Ústeckém kraji, ale třeba i na druhý konec ČR.
| České dráhy
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

Správa železnic a ČD - Telematika dnes podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD - Telematika, čímž se završilo čtyřleté jednání mezi oběma subjekty. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která má za cíl zefektivnit správu a údržbu telekomunikační infrastruktury klíčové pro provoz železniční dopravy v České republice. Celková částka, kterou Správa železnic zaplatí za převáděnou část závodu, činí 280,1 milionu korun.
| České dráhy