České dráhy··5 min

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

České dráhy

České dráhy

České dráhy, a.s. (VKM: ČD) jsou česká železniční společnost, která podniká jako železniční dopravce v osobní dopravě. Má formu akciové společnosti, jejímž jediným akcionářem je Česká republika. Zakladatelem společnosti je Ministerstvo dopravy České republiky. Akciová společnost České dráhy má množství dceřiných společností, včetně železničního nákladní dopravce ČD Cargo, které dohromady vytváří Skupinu České dráhy.

Tisková zpráva

Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.

„Na základě poptávky objednatelů veřejné dopravy v regionech máme aktuálně zasmluvněno dodání celkem 106 RegioFoxů z dílen polské společnosti PESA. Celkem 56 jsme jich na koleje uvedli už v loňském roce, letos budeme pokračovat dodávkou 21 jednotek, což znamená dalších skoro 2,5 tisíce sedaček v moderním interiéru s klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami a dalšími službami, které jsou standardem moderního cestování po železnici,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Během letošního roku národní dopravce uvede na tratě na severovýchodě Čech celkem 11 dalších RegioFoxů, čímž počet těchto moderních jednotek v Královehradeckém kraji na konci letošního roku dosáhne 26 kusů. Dalších 7 Lišek pak bude dodáno v průběhu roku 2026. Dle smlouvy by všechny letošní královéhradecké RegioFoxy měly být dodány během podzimu a budou připraveny na tradiční prosincovou změnu jízdních řádů. České dráhy počítají s jejich nasazením na spěšných a osobních vlacích Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí (Rokytnice v Orlických horách) – Letohrad, kde nahradí často desítky let staré motoráky. Pro tuto linku bude použit na odjezdu / příjezdu z / do Hradce Králové model spojování dvou souprav, podobně jako u spěšných vlaků do Trutnova a Svobody nad Úpou / resp. Náchoda a Broumova.

V Praze a Středočeském kraji se na tratě letos vydá dalších osm Lišek, místní regionální flotila tak naroste na celkem 18 RegioFoxů. Jejich domovem bude depo v Rakovníku. Dokončení dodávek pak proběhne v Plzeňském kraji, kam dorazí dvě poslední Lišky.

Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.

RegioFox

Dorazí i modernizované RegioSpidery

V letošním roce plánují České dráhy postupně nasadit do provozu i další moderní motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1, které nesou v barvách ČD obchodní jméno RegioSpider. Do konce roku by mělo sedm vozů zamířit do Středočeského kraje a dva vozy na sever Čech do Ústeckého kraje. V rámci modernizace došlo u vozů původem z Německa k úpravě interiérů, u některých vozů a k dosazení klimatizace. Všechny jednotky dostanou palubní Wi-Fi síť a elektrické zásuvky 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky. RegioShuttly RS1 budou ve Středočeském kraji zajišťovat provoz na provozním souboru Benešovsko. Tam budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora a nahradí jedny z posledních motorových vozů řady 810 a motorové jednotky řady 814. Deponovány budou v táborském depu. Sedm letos dodaných RegioShuttlů by pak hned v lednu roku 2026 měly doplnit další dva. V Ústeckém kraji pak doplní nové vlaky již provozované vozy stejného typu a obslouží linky U21 Roudnice nad Labem – Bříza obec a U22 Vraňany – Straškov (– Bříza obec).

Motorové vozy RegioShuttle RS1 mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Díky tomu mají vozy ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení, v současnosti tak představují prakticky jedinou moderní náhradu zbývajících motorových vozů řady 810.

Regio-Shuttle RS1

Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
  • 8 jízdních kol,
  • 3 kočárky,
  • 2 invalidní vozíky,
  • 1 bezbariérová toaleta,
  • klimatizace,
  • Wi-Fi síť,
  • zásuvky 230V + USB,
  • audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
  • délka 44,4 metrů,
  • hmotnost 83 tun,
  • max. rychlost 120 km/h,
  • výkon 750 kW,
  • počet motorů – 2,
  • počet hnaných náprav – 4,
  • přenos výkonu hydrodynamický,
  • počet podvozků – 3,
  • počet dveří – 4.

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České dráhy

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Další nové Lišky letos dorazí do Královéhradeckého a Středočeského kraje

Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
| České dráhy
Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Loni jelo včas více vlaků, bylo jich přes 2 miliony

Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Načas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Bylo to celkem 2 154 326 vlaků z více než 2,4 milionu sledovaných spojů. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá jen s odjezdem z výchozí a příjezdem do cílové stanice, ale zpracovává i časy příjezdů a odjezdů ve většině stanic a zastávek na cestě. Za loňský rok statistici zpracovali přes 46,5 milionů údajů, což je v průměru skoro 20 časových údajů na jeden vlak.
| České dráhy
Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Modernizace tratě změní jízdní řády vlaků mezi Prahou a Berounem

Na hlavní trati Praha – Beroun modernizuje Správa železnic úsek z Karlštejna do Berouna a vlaky Českých drah v tomto úseku jezdí s omezeními podle výlukových jízdních řádů. V následujících týdnech budou jízdní řády upravené, a to mj. v souvislosti se souběžnými pracemi ve stanici Praha-Smíchov a v úseku Praha-Radotín – Dobřichovice. Vzhledem k poměrně velkým odchylkám od pravidelného jízdního řádu cestujícím doporučujeme, aby si před plánovanou cestou dopředu ověřili aktuální jízdní řád ve vyhledávačích spojení např. na stránkách www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České dráhy
Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

Loni více cestujících s handicapem i bezbariérových vlaků

V roce 2024 přibylo bezbariérových spojů a vozidel Českých drah a cestovalo také více lidí s handicapem. Dopravce loni zajistil asistenci při 9 348 přepravách. Do provozu uvedl více než 110 dalších bezbariérových jednotek, z toho je víc jak 100 jednotek regionálních a přímo nízkopodlažních. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na 7 131. Symbolem bezbariérovosti je v jízdních řádech označeno už 8 z 10 vlaků Českých drah.
| České dráhy
Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní pauze znovu startuje fotbalová liga. Na stadiony se nejpohodlněji dostanete vlakem

Po zimní přestávce znovu vyběhnou o víkendu fotbalisté na prvoligové trávníky. Fanoušci, kteří se chystají své oblíbené týmy podpořit přímo na stadionech, mohou pro pohodlnou a rychlou cestu na zápas i ze zápasu zpět domů využít vlaky Českých drah.
| České dráhy
Fanshop Českých drah hlásí přes milion zákazníků za loňský rok. Nabídka zboží se dále rozšiřuje

Fanshop Českých drah hlásí přes milion zákazníků za loňský rok. Nabídka zboží se dále rozšiřuje

Psací potřeby, 3D magnetky, dřevěné modely vlaků nebo 3D USB disky. To patřilo mezi nejprodávanější zboží, které si zákazníci v loňském roce pořizovali na oficiálním Fanshopu Českých drah. Sortiment Fanshopu se průběžně rozšiřuje, novinkou jsou například osušky s drážní tématikou a funkční sportovní trička.
| České dráhy
Minibary Českých drah v roce 2024 obsloužily přes 1,1 milionů cestujících. Nejoblíbenější položkou je tradičně káva

Minibary Českých drah v roce 2024 obsloužily přes 1,1 milionů cestujících. Nejoblíbenější položkou je tradičně káva

Více než 74 tisíc litrů kávy si objednaly v uplynulém roce cestující Českých drah z minibarů ČD. Káva patřila, společně s pivem, balenou vodou a čajem mezi nejprodávanější položky. Cestující si také pochutnávají na croissantech, bagetách nebo rozpékaném pečivu. Celkově stevardky a stevardi minibarů obsloužili přes 1,1 milionů zákazníků, což potvrzuje setrvalý vysoký zájem o tuto službu.
| České dráhy
Na palubách vlaků Českých drah bylo v roce 2024 nalezeno více než 19 tisíc zapomenutých předmětů

Na palubách vlaků Českých drah bylo v roce 2024 nalezeno více než 19 tisíc zapomenutých předmětů

Vysavač, velký nástěnný obraz nebo snowboard. I takové předměty cestující zapomněli v průběhu uplynulého roku ve vlacích Českých drah. Za celý rok 2024 bylo evidováno 19 090 nalezených předmětů. Celkem 9 378 věcí se podařilo vrátit majitelům, dalších více než 4 400 nalezených předmětů bylo dle zákona odevzdáno na úřad příslušné obce. České dráhy evidují všechny ztráty a nálezy na webu eztraty.cz.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy
První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

První bateriové vlaky v Česku mají za sebou měsíc provozu

Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivní ohlasy na nové vlaky přicházejí jak od cestujících, tak od objednatele, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli na trase mezi Ostravou a Veřovicemi také cestující.
| České dráhy