Invaze Lišek na tuzemské koleje bude pokračovat i v letošním roce. K loni dodaným 56 motorovým jednotkám řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, letos přibude dalších 21 jednotek, na které se mohou těšit především cestující v Královéhradeckém kraji a také v Praze a středních Čechách. Tam dorazí i další moderní motorové vozy RegioShuttle RS1 původem z Německa, které znají cestující pod názvem RegioSpider.
„Na základě poptávky objednatelů veřejné dopravy v regionech máme aktuálně zasmluvněno dodání celkem 106 RegioFoxů z dílen polské společnosti PESA. Celkem 56 jsme jich na koleje uvedli už v loňském roce, letos budeme pokračovat dodávkou 21 jednotek, což znamená dalších skoro 2,5 tisíce sedaček v moderním interiéru s klimatizací, Wi-Fi, zásuvkami a dalšími službami, které jsou standardem moderního cestování po železnici,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Během letošního roku národní dopravce uvede na tratě na severovýchodě Čech celkem 11 dalších RegioFoxů, čímž počet těchto moderních jednotek v Královehradeckém kraji na konci letošního roku dosáhne 26 kusů. Dalších 7 Lišek pak bude dodáno v průběhu roku 2026. Dle smlouvy by všechny letošní královéhradecké RegioFoxy měly být dodány během podzimu a budou připraveny na tradiční prosincovou změnu jízdních řádů. České dráhy počítají s jejich nasazením na spěšných a osobních vlacích Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí (Rokytnice v Orlických horách) – Letohrad, kde nahradí často desítky let staré motoráky. Pro tuto linku bude použit na odjezdu / příjezdu z / do Hradce Králové model spojování dvou souprav, podobně jako u spěšných vlaků do Trutnova a Svobody nad Úpou / resp. Náchoda a Broumova.
V Praze a Středočeském kraji se na tratě letos vydá dalších osm Lišek, místní regionální flotila tak naroste na celkem 18 RegioFoxů. Jejich domovem bude depo v Rakovníku. Dokončení dodávek pak proběhne v Plzeňském kraji, kam dorazí dvě poslední Lišky.
Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.
Dorazí i modernizované RegioSpidery
V letošním roce plánují České dráhy postupně nasadit do provozu i další moderní motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1, které nesou v barvách ČD obchodní jméno RegioSpider. Do konce roku by mělo sedm vozů zamířit do Středočeského kraje a dva vozy na sever Čech do Ústeckého kraje. V rámci modernizace došlo u vozů původem z Německa k úpravě interiérů, u některých vozů a k dosazení klimatizace. Všechny jednotky dostanou palubní Wi-Fi síť a elektrické zásuvky 230 V a USB pro dobíjení cestovní elektroniky. RegioShuttly RS1 budou ve Středočeském kraji zajišťovat provoz na provozním souboru Benešovsko. Tam budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora a nahradí jedny z posledních motorových vozů řady 810 a motorové jednotky řady 814. Deponovány budou v táborském depu. Sedm letos dodaných RegioShuttlů by pak hned v lednu roku 2026 měly doplnit další dva. V Ústeckém kraji pak doplní nové vlaky již provozované vozy stejného typu a obslouží linky U21 Roudnice nad Labem – Bříza obec a U22 Vraňany – Straškov (– Bříza obec).
Motorové vozy RegioShuttle RS1 mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Díky tomu mají vozy ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení, v současnosti tak představují prakticky jedinou moderní náhradu zbývajících motorových vozů řady 810.
Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“
- kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
- 8 jízdních kol,
- 3 kočárky,
- 2 invalidní vozíky,
- 1 bezbariérová toaleta,
- klimatizace,
- Wi-Fi síť,
- zásuvky 230V + USB,
- audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
- délka 44,4 metrů,
- hmotnost 83 tun,
- max. rychlost 120 km/h,
- výkon 750 kW,
- počet motorů – 2,
- počet hnaných náprav – 4,
- přenos výkonu hydrodynamický,
- počet podvozků – 3,
- počet dveří – 4.
Zdroj: www.ceskedrahy.cz