České Dráhy··6 min

Legendární Albatros se vrátí do provozu, o jeho obnovu se postará Steam Story Agency

České Dráhy

České Dráhy

České dráhy provozují více než 600 bezbariérových vozů a jednotek. V současné době probíhá výroba 110 nových elektrických vlaků RegioPanter, 76 motorových jednotek PESA a 20 expresních souprav ComfortJet, které rozšíří počty bezbariérových souprav národního dopravce. Moderní vozidla jsou vybavena nejen pro pohodlné cestování osob na vozíku, ale díky haptickým prvkům, nápisům v Braillově písmu nebo ovládání dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček také pro osoby nevidomé nebo slabozraké. Do roku 2025 se rozšíří nabídka bezbariérového cestování o další stovky spojů Českých drah.

Tisková zpráva

Legendární modrá rychlíková lokomotiva Československých státních drah z roku 1947 se vrátí do provozu. České dráhy využily nabídku společnosti Steam Story Agency, že zajistí opravu lokomotivy a vdechne jí znovu život. Za to získá soukromá firma lokomotivu na 30 let do nájmu.

„Jsem rád, že se našel soukromý investor, který má možnost vložit několik desítek milionů korun do oživení československé parní legendy, která už 12 let stojí bez hnutí v depu. České dráhy každoročně vkládají do záchrany národního technického dědictví řádově desítky milionů korun, ale ani tyto prostředky nestačí na obnovu všech historických vozidel. V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v této nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život do jedné z největší legend československého železničního průmyslu. V rámci spolupráce s investorem máme nastavené detailní podmínky pro záchranu a provoz lokomotivy tak, aby nedošlo k žádnému ohrožení této technické památky,“ vysvětluje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Steam Story Agency se v rámci nájmu lokomotivy 498.022 zavazuje uskutečnit do 5 let její kompletní opravu a uvedení do provozuschopného stavu. Tato investice se odhaduje ve výši desítek milionů korun. Pokud nedojde k dokončení opravy a zprovoznění lokomotivy do konce roku 2028, mohou České dráhy tuto smlouvu vypovědět.

Po obnově lokomotivy získá investor možnost stroj provozovat za přiměřený nájem odpovídající vysoké investici do jeho opravy. Celková doba nájmu včetně času na opravu je sjednána na 30 let. V rámci nájmu a provozu se počítá s využitím Albatrosu i na akcích Českých drah, jako jsou například Dny železnice, a to pouze za náklady spojené s jejím provozem.

České dráhy budou mít i v době pronájmu o lokomotivě potřebný přehled. Investor může zajistit opravu pouze u vlastníkem schválených dodavatelů a České dráhy si zajistí odborný dozor během opravy i následného provozu. Také deponie lokomotivy po opravě je plánovaná v prostorech Českých drah. Vlastník tak zajistil ve smlouvě vše potřebné pro ochranu této památky, správný postup opravy i zajištění bezpečného provozu.

Lokomotiva 498.022 pak bude největší z provozních muzejních parních strojů v majetku Českých drah. Vyrobená byla v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Jen samotná lokomotiva bez tendru má 15,5 metru na délku a hmotnost kolem 100 tun. Hmotnost na nápravu je 18 tun, výkon téměř 1 900 kW a maximální rychlost je 120 km/h. Hnací kola mají průměr 1 830 mm. Kvůli těmto obřím rozměrům bude náročná nejen vlastní oprava, ale také následující provoz a údržba. Do jejího tendru se při přípravě na jízdu vejde 32 kubíků vody a zhruba 12 tun uhlí.

Albatrosy, tuto přezdívku dostaly lokomotivy díky modrému laku kotle, tahaly důležité expresy a rychlíky z Prahy do Brna a Bratislavy, z Prahy do Přerova a Bohumína, z Brna do Bohumína nebo z Bratislavy do Žiliny. Stály v čele legendárních vlaků, jako byly Balt-Orient-Expres nebo Pannonia. V pozdějších letech tahaly i Západní expres. Během své krátké 30 let trvající služby dopravovaly také osobní vlaky. Z provozu byly vyřazeny v roce 1976. Lokomotiva 498.022 byla zachována pro muzejní účely a do prosince 2011 byla provozuschopná. Od té doby stojí jako neprovozní exponát v depu.

České dráhy se starají o několik set historických vozidel. Desítky z nich udržují v provozním stavu. Každoročně tak musí vynaložit desítky milionů korun na opravy a revize, přitom nejde jen o hnací vozidla, ale také o vozy, bez kterých nelze nostalgické jízdy organizovat. Značné náklady si vyžadují také samotné nostalgické jízdy. České dráhy nyní opravují např. rychlíkovou tendrovku 464.008 přezdívanou „Bulík“ a malou lokálkovou tendrovku 313.432 „Matyldu“. Velkou opravou prochází motorový vůz M 262.0 přezdívaný „Kredenc“, větší opravy se uskutečnily na motorových lokomotivách 749.250 a 721.091. Vyvazovací opravou prošlo i několik osobních vozů. Ani to však není kompletní výčet aktivit Centra historických vozidel Českých drah při záchraně a zprovoznění národního technického dědictví České republiky.

České dráhy nabízejí i dalším zájemcům z řad soukromých investorů a fyzických osob možnost poskytnout sponzorský dar nebo pronajmout vhodné typy historických vozidel za účelem jejich opravy do vystavovatelného, nebo provozuschopného stavu. Případní zájemci o spolupráci se mohou obracet např. na Centrum historických vozidel v Lužné u Prahy (kontakty na www.cdnostalgie.cz).

Jedna zajímavost z nostalgického provozu Albatrosu 498.022

Albatros byl v minulosti využíván při nostalgických jízdách také pro zahraniční přátele železniční nostalgie. Zcela ojedinělou akcí pak byla v roce 2007 jeho účast na oslavách 125 let Gotthardské dráhy ve Švýcarsku, legendární horské železnice přes Alpy s 15 kilometrů dlouhým tunelem. Společnost SSA uskutečnila společně s Albatrosem 498.022 a se Šlechtičnou 475.179 jízdu parního expresu z Prahy do Švýcarska do Erstfeldu na oslavy 125 let Gotthardské dráhy. Díky tomu se staly jedinými dvěma traťovými parními lokomotivy z České republiky (z Československa), které kdy jezdily po švýcarských kolejích svou vlastní silou.

Legendární modrá rychlíková lokomotiva Československých státních drah Albatros 498.022

Albatrosu 498.022Albatrosu 498.022

Zdroj: www.ceskedrahy.cz

Další články

Další články od České Dráhy

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

Novinky v aplikaci a e-shopu Českých drah. Jízdenku si nově můžete uložit do elektronické peněženky a na pár kliknutí vyřídíte i cestovní pojištění

České dráhy pokračují v rozvoji služeb v on-line nákupu jízdních dokladů a odbavení. Nově je možné si jízdenku, kterou si pořídí cestující v e-shopu www.cd.cz jednoduše uložit do mobilních aplikací Apple Wallet a Google Wallet a z nich ji předkládat ke kontrole průvodčímu. Další novinkou je možnost si při nákupu mezinárodních jízdních dokladů v e-shopu nebo v mobilní aplikaci Můj vlak na několik kliknutí v rámci doplňkových služeb vyřídit i cestovní pojištění do zahraničí od AXA.
| České Dráhy
Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Přibude více než 400 bezbariérových spojů, druhá generace bezbariérových vlaků nahrazuje starší vlaky

Už 8 z 10 spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových vlaků nabízí lidem s handicapem více pohodlí a větší mobilitu. Jsou klimatizované a disponují elektrickým napájením pro elektrické vozíky. Mobilita osob na vozíku se podstatně rozšiřuje.
| České Dráhy
Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

Vyjádření Českých drah k Závěrečné zprávě Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné událost pádu vozu lanové dráhy „Liberec-Horní Hanychov – Ještěd“

České dráhy se musí s kompletním zněním závěrečné zprávy Drážní inspekce o příčinách tragického pádu lanové dráhy Liberec-Horní Hanychov – Ještěd detailně seznámit. Nicméně na základě dosavadních poznatků je možné již nyní konstatovat následující:
| České Dráhy
Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

Deset Lišek na severovýchodě Čech. České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji

České dráhy pokračují v dodávkách moderních regionálních vlaků pro cestující v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v regionu převzaly už jednu celou desítku motorových jednotek RegioFox. S Liškami, jak se dvoučlánkovým motorovým jednotkám přezdívá, se cestující setkají na tratích Trutnov – Martinice v Krkonoších, Trutnov – Svoboda nad Úpou nebo Trutnov – Kolín.
| České Dráhy
Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

Vzhůru k Baltu! Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků denně. Cestou k pobřeží Baltského moře budou vlaky zastavovat i v Kladsku, Vratislavi, Poznani, Bydhošti nebo Gdaňsku. Jízdenky a rezervace míst pořídíte na osobních pokladnách Českých drah, v e-shopu na www.cd.cz nebo v mobilní aplikaci Můj vlak.
| České Dráhy
Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak dostane nový terminál, na půl roku se však musí „odmlčet“

Autovlak z Prahy do Popradu a Košic přeruší zhruba na půl roku svůj provoz. Jeho pražský terminál se bude stěhovat z hlavního nádraží do provozní jednotky Českých drah Praha jih. Po otevření nového terminálu bude provoz autovlaku obnoven.
| České Dráhy
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi. České dráhy jich převzaly už 50

Cestující Českých drah od letošního jara poznávají novou šelmu českých kolejí. Moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se na železnici neřekne jinak než Liška, převzaly České dráhy od polského výrobce PESA Bydgoszcz už 50 kusů. Jubilejní 50. jednotkou se stala ta s číslem 847.043 určená pro provoz v Královéhradeckém kraji.
| České Dráhy
V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
| České Dráhy
Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Žáci oboru Mechanik opravář kolejových vozidel mají ve vršovickém depu ČD novou dílnu pro praktickou výuku

Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa tak žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik opravář kolejových vozidel v září otevřely České dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha – Střední školou technickou. Je určen pro žáky, kteří se chtějí specializovat na údržbu a opravy kolejových vozidel a stát se odborníky v železničním sektoru.
| České Dráhy
Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

Začíná předprodej jízdenek na jízdní řád 2025, nabídne nové soupravy a moderní služby ve více vlacích

České dráhy v těchto dnech zahajují předprodej jízdenek a rezervací na spoje v novém jízdním řádu 2025, který začne platit 15. prosince letošního roku. Nabídka vlaků je stabilní. Největší český dopravce vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. V provozu budou desítky nových jednotek dodaných během roku, které jsou vybaveny moderní technikou a nabízejí např. palubní Wi-Fi síť, bezbariérové cestování nebo klimatizované prostory. Tento komfort nabídnou nově stovky vlaků.
| České Dráhy