Konsolidační balíček podpoří pokračování rekordní výstavby dálnic

|

Více peněz z pokut pro obce z vysokorychlostního vážení a pokračování rekordní výstavby silnic a dálnic díky úpravě ceny dálniční známky a nové složce mýta. To jsou změny, které v příštím roce má přinést poslanci schválený konsolidační balíček. Změny ještě posoudí senátoři a prezident.

Konsolidační balíček podpoří pokračování rekordní výstavby dálnic

„Stavíme rekordních 254 kilometrů nových dálnic a silnic I. třídy, z čehož jen v příštím roce otevřeme k užívání 118 kilometrů dálnic a 28 kilometrů obchvatů měst. Vyšší náklady na údržbu, ale také pokračující dostavba páteřní dálniční sítě se projeví i v navýšení cen dálniční známky a sazeb mýtného. Zároveň musíme efektivnější dohlížet a pokutovat přetížené kamiony, které dopravní infrastrukturu ničí,“ říká ke změnám ministr dopravy Martin Kupka.

Obce budou mít vyšší příjem z vysokorychlostního vážení

Od března 2024 dojde ke spravedlivějšímu rozdělení příjmů z pokut uložených za přetížená vozidla. Obcím se zvýší podíl z vybraných sankcí na dvojnásobek ze současných 15 na 30 %. Administrovat přestupky za přetížené kamiony tak bude pro obce výhodnější. Stejný podíl pak má mít kraj, který je odvolacím orgánem proti rozhodnutí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností (dnes má 45 %). Největší podíl, a to 40 %, zůstane příjmem vlastníka pozemní komunikace, ať už je jím kraj nebo stát.

Vysokorychlostní vážení má za cíl pokutovat přetížené kamiony, které způsobují rychlejší opotřebování vozovky. Na konci roku 2024 by mělo být na dálnicích a silnicích I. tříd v provozu celkem 13 vah. Celý systém Ministerstvo dopravy ladí s příslušnými obcemi s rozšířenou působností k bezchybnému fungování.

Čtvrtá složka mýta pro kamiony

V mýtném pro nákladní vozy bude sazba mýta nově povinně zohledňovat emisní třídu CO2 vozidla v souladu s pravidly směrnice Euroviněta. Ekologičtější vozidla budou mít nižší, resp. v případě bezemisních vozidel na elektřinu nebo vodík nulovou, sazbu za tzv. čtvrtou složku mýta, která představuje náhradu nákladů vyvolaných produkcí CO2 při provozu těchto vozidel.

Cena mýtného se tím změní o deset až 15 procent. Roční příjem státu z mýtného je kolem 14 miliard korun. Zvýšení mýtného by mohlo přinést až dvě miliardy korun navíc do státního rozpočtu.

Úprava cen dálničních známek

Od března 2024 se změní cena dálničních známek, zároveň bude možné zaplatit jednodenní dálniční poplatek. Cena ročních kuponů stoupne na 2 300 korun, což odpovídá navýšení o inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil. Stejně jako v dalších evropských zemích, kde se platí za dálnice, bude k dispozici jednodenní dálniční známka.

Výše poplatku vychází z evropské směrnice podle povinných stropovaných poměrů na 200 korun. Desetidenní poplatek klesne o čtyřicet korun na 270, ten měsíční se sníží o deset korun na 430. Veškeré peníze z dálničních známek poputují do výstavby a údržby dálnic.

V současnosti je rozestavěno 253,8 kilometrů nových dálnic a silnic první třídy. Nyní probíhá dostavba písecké dálnice D4, jihočeské D3, ale také dálnice D35, která pomůže odlehčit přetížené D1, nebo dálnice D55.

Zdroj: www.mdcr.cz

Ministerstvo dopravy

Železniční spojení mezi Českem a Německem se zlepší. Ministři podepsali společné memorandum

Ministr dopravy Martin Kupka a německý spolkový ministr digitálních záležitostí a dopravy Volker Wissing dnes podepsali společné prohlášení o dalších plánech rozvoje železničního spojení mezi Českou republikou a Německem. Obě ministerstva se chtějí soustředit na vybudování vysokorychlostního spojení na ose Praha – Drážďany – Berlín, modernizaci a elektrizaci trati Praha – Plzeň – Domažlice – Norimberk/ Mnichov a na zlepšení parametrů spojení Norimberk – Marktredwitz – Cheb – Praha. Ministři také chtějí postupovat koordinovaně při jednáních o získání finančních prostředků na železniční infrastrukturu na úrovni Evropské unie.

Ministerstvo dopravy

ŘSD dokončilo průzkumy pro zadání stavby Pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice

V rámci nezbytných průzkumů, které jsou součástí přípravných prací, se na území budoucí stavby Pražského okruhu v úseku D1 – Běchovice postupně vystřídali pyrotechnici, archeologové a specialisté na archeogeofyziku. Za pomocí speciálních přístrojů opakovaně prozkoumali plochu o rozloze více než 239 hektarů. Nalezli mimo jiné velké množství magnetů, které mají na měřících přístrojích stejně silný signál jako například letecká bomba. Přípravné práce budou v nadcházejícím období vegetačního klidu pokračovat kácením stromů. Tyto plochy následně pyrotechnici ještě prověří. ŘSD ČR zároveň vybírá zhotovitele záchranného archeologického průzkumu, který by měl začít příští rok po získání stavebního povolení pro dostavbu tohoto úseku Pražského okruhu. Jeho vydání je očekáváno v prosinci letošního roku.

Ministerstvo dopravy

Autoškoly z celé republiky se v Praze na jednom místě seznámí s novinkami pro rok 2024

20. října proběhne v pražském O2 universu unikátní konference Budoucnost vzdělávání řidičů. Největší akce v oblasti budoucnosti vzdělávání řidičů od roku 1989 chce seznámit odbornou veřejnost s novinkami, které budou platné od 1. ledna 2024. Jde mj. o Řidičák na zkoušku či systém řízení od 17 let pod dohledem mentora (L17). Součástí programu je série vystoupení, prezentací či diskusí k tématu vzdělávání řidičů, autoškol a zkušebních komisařů. Účast potvrdilo již více než 550 zájemců z celé ČR.