Komentář ministra dopravy Martina Kupky ke častým nepravdám, které obklopují chystanou změnu ceny dálničních známek od 1. března 2024.
Zdražení dálniční známky, které proběhne v příštím roce, se setkává s kritikou. Je jasné, že navýšení ceny nikdo nevítá. Zaznamenal jsem srovnání s Rakouskem a jeho rozsáhlejší dálniční sítí. Právě tam se ale cena každý rok zvyšuje s inflací, zatímco u nás se 10 let nezměnila. Kdybychom postupovali stejně jako naši jižní sousedé, vycházela by roční známka už letos kvůli inflaci na 2 300 korun. Navíc jsou v Rakousku některé úseky zpoplatněny úsekovým mýtem, kde za průjezd řidič zaplatí až 17 eur (400 Kč). K ceně roční známky tak mohou rychle naskakovat další částky.
Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Žádné placení nebývá populární a zdražování už vůbec ne. Pro zvýšení popularity rozhodně cenu dálniční známky nezvyšujeme. Důvod je jiný: Slíbili jsme pohnout s dobudováním základní dálniční sítě, a to bez peněz, včetně těch z dálničních známek, nejde. Máme rozestavěno 178 kilometrů dálnic a musíme stavět dál. Náklady jdou z kapes všech daňových poplatníků a je spravedlivé, když se uživatelé dálnic budou na výrazně větším objemu investic podílet více.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Zdroj: www.mdcr.cz