Ministerstvo dopravy··4 min

Kauce při odvolání nebo povolení stavby v jednom řízení, to jsou další návrhy urychlující výstavbu

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Rychlejší přípravu a povolování dopravních staveb má za cíl novela zákona, kterou Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Dopravní stavby by nově mohly být umístěny a povoleny v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, než je potřebná dnes. Zároveň se novelou navrhuje zavést kauce zabraňující prodlužování povolování staveb.

Kauce při odvolání nebo povolení stavby v jednom řízení, to jsou další návrhy urychlující výstavbu

„Novela urychlující výstavbu umožní povolení stavby v jediném řízení s méně podrobnou dokumentací. Závazných stanovisek a souhlasů bude méně, do vyvlastnění a správního řádu se zavádí lhůty, zpřísní se požadavky na odvolání, včetně složení kauce,“ popisuje navrhované změny ministr dopravy Dan Ťok.

Každé odvolání proti rozhodnutí o umístění nebo povolení stavby má být podle návrhu ministerstva nově zpoplatněno. Kauce bude vratná v tom případě, když odvolání bude úspěšné. Výše kauce bude závislá na počtu závazných stanovisek, která jsou daným odvoláním zpochybňována a mají být přezkoumána. V případě, že v návaznosti na podané odvolání bude původní rozhodnutí změněno či zrušeno, bude kauce vrácena odvolateli. V opačném případě, pokud bylo odvolání podáno zcela nedůvodně, propadne kauce státu.

„Touto úpravou zamezíme zneužívání tohoto institutu, které v některých případech vede k nesmyslnému oddalování zahájení staveb i o více než rok. Kauci za odvolání navrhujeme ve výši 25 tisíc korun a za každé napadené závazné stanovisko odvolatelé zaplatí dalších 10 tisíc korun,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Méně stanovisek, rozhodnutí a souhlasů k povolení stavby

Návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury dále snižuje množství závazných stanovisek, rozhodnutí, povolení a souhlasů, která jsou potřebná pro uskutečnění stavby. „Pokud bylo u záměru provedeno posouzení vlivů na životní prostředí, je nadbytečné a neefektivní tento záměr znovu posuzovat a vydávat další závazná stanoviska, povolení či souhlasy podle zákona o ochraně přírody a krajiny,“ dodává Ťok.

Nově pak bude stanovena povinnost vydat závazné stanovisko bezodkladně, stanovuje se maximálně 30 denní lhůta pro vydání závazného stanoviska, respektive 60 denní lhůta ve zvlášť složitých případech. Pro případ nevydání závazného stanoviska v této lhůtě se stanoví fikce souhlasu.

Dále se navrhuje zavést nový nástroj územního plánování – územní rozvojový plán, který bude schvalovat vláda a bude podrobnější a využitelnější než stávající politika územního rozvoje. Vzniknout by nově měl rovněž národního geoportál územního plánování, jehož součástí bude též evidence územně plánovací činnosti, kde budou zveřejňovány výstupy z územně plánovací činnosti Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva obrany, krajů a obcí. V oblasti výstavby energetické infrastruktury se také navrhuje rozšířit možnost využití institutu mezitímního rozhodnutí při vyvlastnění i na energetické stavby.

Poslední schválená novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, kterou spoluinicioval ministr dopravy a poslanec Dan Ťok, je účinná od září tohoto roku. Hlavním nástrojem pro zrychlení výstavby je institut mezitímního rozhodnutí při vyvlastnění, což u vybraných prioritních staveb umožňuje začít stavět ještě před samotným určením výše náhrady za vyvlastnění všech pozemků v trase budoucí dálnice nebo železnice. Už touto předchozí novelou tak odpadla možnost odvolání se proti mezitímnímu rozhodnutí při vyvlastnění, což dosud o měsíce až roky zdržovalo výstavbu.

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy