Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen jsou po Středoevropské rallye znovu mistři světa s Toyotou

|

Třiadvacetiletý Kalle Rovanperä, jenž si v roce 2022 vysloužil uznání coby historicky nejmladší držitel mistrovského titulu ve WRC, se nyní s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID stal teprve šestým jezdcem v historii WRC, který se dokázal stát mistrem světa dva roky po sobě.

Tým TGR-WRT současně již popáté v řadě slaví zisk mistrovských titulů v kategorii závodních jezdců a navigátorů. Dalším úspěchem je hattrick v soutěži značek – titul v tomto šampionátu si již potřetí za sebou Toyota pojistila během posledního rallye v Chile.

Do premiérové Středoevropské rallye napříč třemi státy tým nastupoval s vědomím, že letošní titul mistra světa v kategorii závodních jezdců může získat již jen Rovanperä, nebo jeho stájový kolega Elfyn Evans. Vzhledem k 31bodovému náskoku si Rovanperä musel pouze pohlídat, aby jej v předposledním kole sezóny Evans nepřekonal. Do prvního celého závodního dne tohoto podniku se proto Rovanperä vrhl s maximální vervou. Na náročných asfaltových cestách v Česku vyhrál hned čtyři ze šesti rychlostních zkoušek, a v závěru dne tak evidoval náskok plných 36,4 sekundy.

Náročné podmínky jezdce doprovázely i po sobotním přesunu rallye do Rakouska, kde Rovanperä s vozem dostal smyk, což snížilo jeho náskok, ale mohl bezpečně pokračovat dál. Evans na celkovém třetím místě takové štěstí neměl, během zkoušky SS11 opustil trať a kvůli poškození vozu nemohl společně s navigátorem Scottem Martinem v jízdě pokračovat.

Evans se v neděli do závodu vrátil s možností získat body v závěrečné Power Stage, nicméně Rovanperovi v této chvíli k zisku titulu stačilo dojet do cíle se standardním bodovým přídělem. Vzhledem k situaci a zrádným podmínkám se Fin po rychlostní zkoušce SS11 rozhodl pro opatrnější jízdu, a tak pozici na čele rallye postoupil Thierrymu Neuvillovi (Hyundai) a dále se stabilně držel na pohodlném druhém místě, a to až do samotného závěru závodu.

Kalle Rovanperä tak ve výsledku vybojoval sedmé pódiové umístění v rámci sezóny, v níž zatím třikrát zvítězil, ale především ve všech 12 dosavadních podnicích – s jednou výjimkou – vždy dojel mezi čtyřmi nejlepšími.

Sébastien Ogier dorazil do cíle celkově čtvrtý, neboť se po pátečním úvodním neúspěchu dokázal vrátit do boje se čtyřmi etapovými vítězstvími. Elfyn Evans si tento víkend po jízdě na plný plyn v závěrečné Power Stage připsal na konto celkem čtyři vítězné rychlostní zkoušky.

Takamoto Katsuta, nasazený jako čtvrtý jezdec v rámci programu WRC Challenge Program, díky svému stále lepšímu tempu nakonec obsadil celkové páté místo.

Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„Kalle, Jonne, blahopřeji k opětovnému zisku mistrovských titulů mezi závodními jezdci a navigátory! Kalle v roli nejmladšího obhájce světového šampiona se s výsledky v první polovině sezóny trochu pral. Postupně ale dokázal sbírat body a od poloviny sezóny se zabydlel na čele žebříčku jezdců, a tak nám ukázal, v čem spočívá síla pravého šampiona. Jedna věc se jim ale ještě nepodařila. Postavit se na stupně vítězů společně se mnou. Těším se tedy, až to uděláme v Japonsku.

Rád bych také moc poděkoval Elfynovi za jeho dravou jízdu a za to, že se do poslední chvíle nevzdával. Jeho jízda s touhou po vítězství byla jednoduše pozoruhodná. Sezóna 2023 ještě neskončila. Elfyn se Scottem vloni v Japonsku něco ztratili. Věřím, že letos to najdou a nechají mne postavit se příští týden na stupně vítězů.

Jedna věc vlastně utekla i našemu týmu. Seb s Vincentem vloni během Rallye Japonsko předvedli dobrý výkon, bohužel to ale nevedlo k vytouženému výsledku. Věřím, že letos budou mít více štěstí. A samozřejmě bych rád v Japonsku v návaznosti na loňský rok rád viděl Takamotu a Aarona na stupních vítězů, pokud možno tak, aby na mne shlíželi z ještě větší výšky. Bohužel není možné, aby se na stupně vítězů postavily všechny naše čtyři posádky, protože se tam vejde jen šest lidí, a tak upřímně doufám, že budu moci slavit společně s kteroukoli z našich tří posádek. Jsem si jist, že Jari-Matti a jeho tým to dokáží!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Mám ohromnou radost a na Kalleho s Jonnem jsem opravdu hrdý: tento druhý mistrovský titul si opravdu zaslouží. Kalle po celou sezónu dosahoval úžasně konzistentních výsledků. Získat tento titulu pro něj bylo těžší než vloni, protože Elfyn s velkým úspěchem tlačil na pilu, ale Kalle to dokázal dotáhnout do konce. Řekl bych, že jeho přístup připomíná Juhu Kankkunena, kdy počítáte a přemýšlíte o bodech, které potřebujete, namísto snahy urvat každé vítězství. Pěknou sezónu má na kontě i Elfyn. Aby si udržel naději na titul, musel by zde získat více bodů než Kalle. Bohužel mu to zde nevyšlo, ale vzhledem k situaci dělal vše, co jen bylo možné. Nyní s jistotou všech tří titulů mistra světa se můžeme vrátit do Japonska bez jakéhokoli tlaku kvůli šampionátu, pouze s přáním, aby se zde naši jezdci snažili zvítězit.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„V této chvíli je to opravdu dobrý pocit. Je to velká úleva, protože když bojujete o titul, nesete vždy na bedrech ohromné břímě. Myslím, že letos to pro mne bylo těžší a náročnější než vloni. Soutěž byla vyrovnanější, ale odvedli jsme opravdu dobrou práci. Jsem skutečně hrdý na zvládnutou sezónu a myslím si, že z ní budu mít i větší radost než z té první. Tento podnik byl těžký a už dlouho jsme nezažili tak složité podmínky, ale podařilo se nám zachovat chladnou hlavu a držet se plánu. Bylo třeba využít naší startovní pozice v pátek, což jsme také udělali, ale když Elfyn vypadl, bylo zřejmé, že již nemusíme bojovat o vítězství, protože jsme sledovali vyšší cíl. Velké díky Jonnemu a celému týmu, stejně tak jako všem, kdo nás podporují. Nyní se již těším na Rallye Japonsko.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Chtěl bych moc pogratulovat Kallemu s Jonnem – a celému týmu – k zisku těchto titulů. Věnovali tomu spoustu úsilí, odvedli neuvěřitelnou práci, a titul si tak zaslouží. Na naší straně je samozřejmě zklamání, ale věděli jsme, že tento víkend to bude riskantní podnik, tak jsme to museli alespoň zkusit. Je férové říci, že Kalle byl v pátek hodně dobrý, a my neměli tempo, abychom s ním udrželi krok. Zkoušeli jsme to i pak, tentokrát nám to nevyšlo, ale někdy to tak prostě chodí, a tudíž to opět zkusíme v příštím roce. Podařilo se nám získat pár bodů za Power Stage, a nyní se tak již můžeme těšit na Rallye Japonsko.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

„Tato rallye nepatřila k mým nejlepším a myslím, že vzhledem k naší startovní pozici za těchto podmínek s tím nešlo moc víc dělat, ani kdyby nenastal ten problém v pátek ráno. Ale postupně se během víkendu začaly podmínky zlepšovat a vyskytlo se i pár suchých úseků, kde jsme mohli trochu zatlačit a jízdu si více užít. Takže si za tento víkend můžeme připsal alespoň pár pěkných časů. Blahopřejeme Kallemu a Jonnemu: mají za sebou další pozoruhodnou sezónu a jsem si jist, že nebude poslední. Současně je mi líto Elfyna, protože s Kallem v této sezóně dokázal držet krok. Nyní se budeme snažit tento rok završit v dobré náladě na Rallye Japonsko.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, STŘEDOEVROPSKÁ RALLYE

1 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2 hod 52 min 39,9 s

2 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +57,6 s

3 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 min 52,8 s

4 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 8,6 s

5 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 48,3 s

6 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3 min 6,3 s

7 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4 min 22,3 s

8 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +11 min 35,8 s

9 Nicolas Ciamin/Yannick Roche (Škoda Fabia RS Rally2) +11 min 53,1 s

10 Pierre-Louis Loubet/Benjamin Veillas (Ford Puma Rally1 HYBRID) +12 min 4,3 s

31 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +39 min 58,2 s

A co bude následovat?

Sezónu 2023 zakončí 16.–19. listopadu Rallye Japonsko, podnik pořádaný na domácí půdě týmu TGR. Rallye Japonsko, která se do závodního kalendáře WRC vrátila v loňském roce, se pořádá na náročných cestách s asfaltovým povrchem v kopcích prefektur Aiči a Gifu; servisní park bude ležet v Toyota City poblíž města Nagoja.

Zdroj: www.toyotanews.eu

Toyota

Nová Toyota C-HR se bude poprvé vyrábět na jednom místě včetně baterií

Toyota Motor Europe (TME) ve svém tureckém závodu Sakarya zahájila výrobu nové Toyoty C-HR včetně první vlastní montážní linky na baterie v Evropě. Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) bude díky investici do výrobních zařízení jako první evropský závod automobilky Toyota vyrábět plug-in hybridní vozidla.