Toyota··12 min

Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka

Toyota

Toyota

Toyota je japonská automobilka, kterou založil v roce 1937 Kičiro Tojoda. Je největším výrobcem automobilů na světě a vyrábí jak osobní automobily, tak dodávky, nákladní auta, motory, autobusy, roboty a jiné. Je to zároveň osmá největší společnost světa. Firma sídlí ve městě Tojota v prefektuře Aiči. Pod křídla společnosti spadají i poměrně mladé automobilky Lexus a Scion

Tisková zpráva
Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka

Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.

V březnu 1994 se na ženevském autosalonu poprvé představil nový typ tehdy neobvyklého vozu: kompaktní SUV s pohonem všech kol a samonosnou karoserií. Toyota RAV4 byla ryzím originálem, jenž se rozhodl prošlapat novou cestu v podobě živého a všestranného vozidla, navrženého v souladu s nároky moderního života.

Samotný pojem „SUV“ byl v době svého vzniku nezvyklý, ale již od zahájení prodeje v květnu 1994 se tento vůz setkával s bezvýhradně pozitivním přijetím ze strany médií i zákazníků.

Návrháři pověření vývojem první Toyoty RAV4 se drželi konkrétních cílů, aby zůstali věrni původní vizi, poprvé zhmotněné konceptem RAV-FOUR, představeným v roce 1989 na autosalonu v Tokiu.

Velký prostor ve sportovním hávu

Nový model měl nabídnout velkorysý prostor v kompaktním, sportovním a výrazném hávu. V novém typu vozidla se řidič mohl usadit o něco výše, což znamenalo lepší výhled na vozovku, a tedy i vyšší jistotu za volantem po větší požitek z jízdy.

Vedle robustních terénních schopností měl vůz nabídnout i odpovídající jízdní schopnosti a cestovní pohodlí, resp. splňovat nejvyšší standardy bezpečnosti a provozní hospodárnosti. V souladu s těmito zásadami procházela RAV4 postupnou proměnou zahrnující doposud pět generací, jejichž vývoj byl založen na očekávání měnícího se vkusu zákazníků; neméně významný byl i vliv uvedeného modelu na automobilový segment SUV pro volný čas.

Středobodem více než tři dekády dlouhého vývoje tohoto modelu jsou tradičně inovace, o čemž svědčí i brzké nasazení hospodárných technologií pohonu. Zasazení Toyoty zkoumat nové technologie ke snižování ekologických dopadů demonstrovala RAV4 již v roce 1997, kdy se na vybraných trzích začala prodávat elektrifikovaná verze RAV4 na baterie (BEV).

Toyota prostřednictvím RAV4 postupně do segmentu SUV uvedla špičkovou technologii hybridního pohonu (HEV) (v rámci třetí generace v roce 2016), která doplnila stávající nabídku hospodárných benzínových a naftových motorů. V roce 2020 nabídku rozšířila verze Plug-in Hybrid (PHEV) v souladu s multi-technologickým přístupem Toyoty k uhlíkové neutralitě – spočívajícím v odhodlání značky poskytovat nejrůznější druhy pohonu podle konkrétních potřeb zákazníků, podmínek trhu i možností místní infrastruktury.

Uvedené elektrifikované verze přispěly k ještě vyššímu požitku z jízdy s RAV4, a to nejen díky tichému chodu hybridního ústrojí, ale i vylepšené dynamice stále výkonnějších elektromotorů pro ještě agilnější zrychlování. Toyota mezitím novátorsky využívala nové platformy i modernizované podvozkové technologie, aby s každou novou generací ještě posílila suverénní jízdní charakter, stabilitu a neocenitelný požitek za volantem.

Vylepšování vozu se během posledních 30 let zaměřilo nejen na jízdní schopnosti a provozní hospodárnost, ale i praktickou využitelnost. RAV4 je schopným parťákem s velkorysou nabídkou místa pro zavazadla – i s nesklopenými zadními sedadly – zatímco stále prostornější přívětivý interiér s každou novou generací nabízí nejmodernější multimediální systémy.

Prioritou RAV4 je tradičně bezpečnost posádky i ostatních účastníků silničního provozu. V souladu se strategií Toyoty zpřístupňovat moderní bezpečnostní výbavu všem zákazníkům bez rozdílu se v modelech RAV4 v průběhu let představily nejnovější systémy Toyota Safety Sense, pomáhající řidičům vyhnout se nejrůznějším druhům rizik v silničním provozu.

Toyota RAV4 již přes 30 let zůstává věrna své smělé originální filozofii a předvídá měnící se potřeby zákazníků, čímž si vysloužila postavení automobilové ikony a dosáhla mimořádných prodejních úspěchů napříč celým světem. V letech 2018 a 2019 byla nejprodávanějším modelem SUV světa; koncem roku 2023 Toyota evidovala 14 milionů prodaných vozů RAV4, z toho více než 2,5 milionu v Evropě. Hybridní elektrické a plug-in hybridní pohony nyní v Evropě volí dokonce 91 % zájemců o novou Toyotu RAV4, přičemž k největším zdejším trhům patří Francie, Itálie, Polsko, Španělsko a Velká Británie.

Na českém trhu se pro RAV4 rozhodlo již bezmála 22 000 zákazníků.

Počátky

Nápady stojící za modelem RAV4 (zkr. „Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive“) automobilka poprvé zhmotnila v konceptu RAV-FOUR v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kdy vyjádřila záměr vytvořit kompaktní vůz s pohonem všech kol. Tehdy se jednalo pouze o návrhářskou studii bez potřebných detailů, které by se jinak objevily u modelu ve fázi vývoje, avšak ze strany veřejnosti se setkala s nadšeným přijetím. V roce 1991 získal projekt zelenou a vývoj mohl začít.

Toyota RAV4: 30 let kultovního průkopníka

První generace, 1994–2000

Původní Toyotě RAV4 návrháři propůjčili smělý, originální a zajímavý vzhled s nekonvenčními poutavými křivkami a jedinečnými linkami. Na zádi upevněné rezervní kolo poukazovalo na terénní schopnosti RAV4, zatímco nový svěží styl stejně dobře zapadl do prostředí města i venkovské krajiny. Původní Toyota RAV4 byla dvou- nebo třídveřovým modelem s kompaktními proporcemi o délce jen 369 cm. Výkon obstarával napříč uložený benzínový motor 2,0 litru o výkonu 129 koní; převodovka zajišťovala stálý pohon všech kol. Z inovací tohoto vozu, které se postupně staly normou, jmenujme lehkou samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení zadních kol. Zvýšená poloha za volantem RAV4 přinesla lepší výhled na vozovku, zatímco kompaktní rozměry usnadnily manévrování. Svojí mrštností a nabídkou cestovního pohodlí pak vůz více připomínal hatchback než vozy s pohonem všech kol. V roce 1996 se modelová řada rozšířila o pětidveřové provedení (o délce 410 cm) a variantu s pohonem samotných předních kol; následovala třídveřová verze se stahovací látkovou střechou. V roce 1997 se na vybraných trzích nabízel bateriový elektromobil s poháněnou přední nápravou. Disponoval skromným výkonem 45 kW (63 k) a bateriemi typu NiMH zabudovanými pod podlahou; dojezd činil přibližně 200 km.

Druhá generace, 2000–2006

S nástupem milénia přišla i druhá generace RAV4, vyvinutá na základě zkušeností, které Toyota získala v rámci výroby svého průkopnického modelu. Nová platforma, nový systém zavěšení kol a stálý pohon všech kol AWD přinesly dynamickou, ale současně i pohodlnou jízdu na cestách i necestách; k pohodlí v interiéru přispělo luxusnější provedení kabiny. K užitným vlastnostem a komfortu na palubě napomohl nový způsob obestavění prostoru, větší rozsah posouvání sedadel a vyšší variabilita uspořádání zadních sedadel. Přínosem k trvalé udržitelnosti bylo široké využití snadno recyklovatelného materiálu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) a součástí zvukové izolace z recyklovaných materiálů. Tří- i pětidveřové provedení se zároveň o něco zvětšilo, konkrétně o 5,5 cm, resp. 4 cm. V nabídce se objevily dva zážehové motory: jednotka 1,8 litru o výkonu 123 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 150 koní. Stálý pohon všech kol byl spojen s centrálním samosvorným diferenciálem; zákazníci mohli variantně zvolit zadní diferenciál Torsen montovaný z výroby. V roce 2001 se poprvé objevila Toyota RAV4 s naftovým motorem 2,0 litru D-4D s přímým vstřikováním paliva a výkonem 116 koní.

Třetí generace, 2006–2012

Ve třetí generaci Toyota RAV4 opět o něco narostla a prodělala změny, které přinesly i nový rafinovanějších vzhled. V souladu s potřebami a preferencemi zákazníků se nová Toyota RAV4 začala nabízet výhradně v pětidveřovém provedení. Nový model, ve třetí generaci postavený na zcela nové podvozkové platformě, narostl do délky o 19 cm; pro Spojené státy a další trhy se vyráběla i verze s prodlouženým rozvorem. S novou generací se poprvé představil nový systém pohonu všech kol od Toyoty s elektronicky řízenou spojkou, ovládanou automaticky podle rychlosti vozidla, polohy škrticí klapky, úhlu natočení kol a sil příčného zrychlení. K dalšímu zlepšení jízdních schopností RAV4 přispěl premiérově uváděný asistent pro sjíždění příkrých svahů a asistent rozjezdu do kopce. Rozšířila se i nabídka motorů s benzínovými jednotkami 2,0, 2,4, 2,5 a 3,5 litru, resp. novým naftovým agregátem 2,2 litru.

Čtvrtá generace, 2013–2018

Toyota RAV4 čtvrté generace nasadila standardizovaný rozvor pro všechny světové trhy a opět vyrostla do délky, tentokrát o 23,5 cm – díky tomu se zavazadlový prostor mezigeneračně zvětšil o plných 47 procent. Zcela nový systém zavěšení kol napomohl zvýšit jízdní pohodlí a přinesl lepší zpětnou vazbu pro řidiče, a to bez negativních dopadů na stabilitu. Představila se vyspělejší technologie pohonu AWD s novým inteligentním systémem dynamického řízení točivého momentu (DTC) a dvojicí nových funkcí: systémem Cornering Control (pro ovladatelnost vozu v zatáčkách) a jízdním režimem Sport. Nabídka pohonů původně zahrnovala benzínové jednotky 2,0 litru a 2,5 litru, resp. naftové motory 2,0 a 2,2 litru, avšak v roce 2016 se Toyota RAV4 dočkala vůbec nejvýznamnější změny. Poprvé se představilo plně hybridní elektrické provedení, tedy první kompaktní SUV s hybridním pohonem od Toyoty, nabízející celkový systémový výkon 197 koní a elektronicky řízený pohon všech kol „E-FOUR“. Hybridní pohon přinesl nejen výkon, jaký zákazníci od doposud nejvýkonnějšího evropského provedeni RAV4 očekávali, ale též v dané třídě rekordně nízkou spotřebu paliva a emise CO2 – za přispění špičkové aerodynamiky tohoto vozu.

Pátá generace, 2018 – doposud

Počátkem roku 2019 byla v Evropě uvedena pátá generace, která o rok později pomohla Toyotě RAV4 překonat milník 10 milionů vozů prodaných po celém světě. Úkolem robustního stylu bylo vyjádřit typickou odolnost a jízdní schopnosti nejprodávanějšího SUV světa, jakož i připravenost tohoto vozu vydat se do jakýchkoli podmínek v duchu zábavy a dobrodružství. Jednalo se o první SUV postavené na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), přinášející nízké těžiště, nízkou hmotnost a robustní podvozek na podporu příkladného ovládání a stability. Čistě hybridní modelová řada na trzích západní Evropy používala čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force, přinášející výrazná vylepšení po stránkách výkonu, odezvy i spotřeby. Další technické inovace přinesla pátá generace pohonu v roce 2020, kdy se poprvé představila varianta RAV4 Plug-in Hybrid, tedy nejvýkonnější a nejhospodárnější provedení RAV4 v historii, disponující výkonem 306 koní, svižným zrychlováním plus mimořádně nízkými emisemi CO2 a spotřebou paliva.

GR SPORT (2023 – doposud)

Nejnovější kapitolou v příběhu RAV4 je nová Toyota RAV4 GR SPORT, obohacující tuto modelovou řadu stylistickými a dalšími prvky výbavy k vyjádření sportovního a sofistikovaného charakteru, inspirovaného aktivitami týmu TOYOTA GAZOO Racing a jeho posláním vytvářet stále lepší automobily prostřednictvím motoristického sportu. Sportovnější vzhled, 19" kola z lehké slitiny a exkluzivní designové prvky doplňují další vylepšení systému zavěšení kol. Odladěné odpružení včetně nových tužších pružin a odlišného nastavení tlumičů vylepšuje ovládání ve prospěch ještě vyššího požitku z jízdy.

Zdroj: www.toyotanews.eu

Další články

Další články od Toyota

Poslední možnost pořídit si v Česku Toyotu Highlander, zákazníci ušetří až 291 000 korun

Poslední možnost pořídit si v Česku Toyotu Highlander, zákazníci ušetří až 291 000 korun

České zastoupené automobilky Toyota přichystalo od října akční nabídku svého největšího SUV modelu Highlander. V rámci akce Final Edition jej nyní zákazníci pořídí se slevou 15 procent, tedy až 291 000 korun. Pro ČR je dostupných 100 posledních kusů, poté model v Evropě končí.
| Toyota
Prodejce Toyoty Autostyl otevřel v Trutnově unikátní prémiový showroom pro ojeté vozy

Prodejce Toyoty Autostyl otevřel v Trutnově unikátní prémiový showroom pro ojeté vozy

Prodejce vozů Autostyl Trutnov otevřel zcela nový prémiový showroom Toyota Prověřené vozy zaměřený na ojeté vozy. Vznikl rekonstrukcí budovy bývalé textilky z poloviny 19. století v Horské ulici a nabízí prostor až pro 100 aut. V Česku jde již o druhou krytou prodejní plochu značky Toyota Prověřené vozy, dohromady má po celé ČR již 18 prodejních míst.
| Toyota
Speciální edice GR Yaris Ogier a Rovanperä Edition se vydražily za celkem 9 500 000 korun

Speciální edice GR Yaris Ogier a Rovanperä Edition se vydražily za celkem 9 500 000 korun

Sportovní vozy Toyota GR Yaris ve dvou speciálních verzích Rovanperä Edition a Ogier Edition se ve včerejší veřejné aukci v pražském hotelu Hilton vydražily na celkem 9,5 milionu korun. Vyvolávací cena každého z celkem čtyř dražených vozů byla 1,8 milionu korun.
| Toyota
Z kolínského závodu Toyota vyjel dvoumiliontý vůz

Z kolínského závodu Toyota vyjel dvoumiliontý vůz

Kolínský výrobní závod Toyota Motors Manufacturing vyrobil toto léto již dvoumiliontý vůz. Šlo o model Aygo X, který si jeho nová majitelka nyní přebrala u dealera Toyota Tsusho Průhonice.
| Toyota
Mezinárodní úspěch: Čtyřletá česká malířka vyhrála v soutěži Toyota Dream Car 5000 dolarů

Mezinárodní úspěch: Čtyřletá česká malířka vyhrála v soutěži Toyota Dream Car 5000 dolarů

V mezinárodní výtvarné soutěži Toyota Dream Car namalovala čtyřletá Daniela Šmausová z Plzně létající auto. V národním kole vyhlašovaném na jaře se umístila druhá, nyní ovšem získala také jednu z cen celosvětového finále Grand Prize.
| Toyota
Toyota bude v Praze dražit dvě speciální rallyeové edice modelu GR Yaris

Toyota bude v Praze dražit dvě speciální rallyeové edice modelu GR Yaris

Automobilka Toyota přichystala na středu 25. září aukci speciálních edicí modelu GR Yaris. V pražském hotelu Hilton bude od 13:00 hodin dražit dva vozy GR Yaris Rovanperä Edition a dva vozy GR Yaris Ogier Edition. Vyvolávací cena každého vozu bude 1,8 milionu korun.
| Toyota
Toyota připravila podzimní roadshow zaměřenou na užitkové vozy Professional

Toyota připravila podzimní roadshow zaměřenou na užitkové vozy Professional

České zastoupení automobilky Toyota i letos startuje podzimní turné po svých dealerstvích. Tentokrát bude Toyota Professional Roadshow zaměřena na prezentaci kompletní řady užitkových vozů a uskuteční se po celé ČR od 9. září do 11. listopadu.
| Toyota
Toyota v srpnu upevnila pozici dvojky na českém trhu

Toyota v srpnu upevnila pozici dvojky na českém trhu

Automobilka Toyota v srpnu prodala 1967 vozů a s tržním podílem 10,5 procenta upevnila pozici druhé nejprodávanější značky na českém trhu. Zatímco celý trh zaznamenal v osmém měsíci meziroční pokles o téměř devět procent, Toyota udržela prodeje na loňské úrovni.
| Toyota
V rámci zářijového Toyota Víkendu budou modely Toyota C-HR i benzínový Yaris a Corolla k dostání za výhodné ceny

V rámci zářijového Toyota Víkendu budou modely Toyota C-HR i benzínový Yaris a Corolla k dostání za výhodné ceny

Zářijový Toyota Víkend by měli využít všichni, kdo si chtějí pořídit benzínovou variantu oblíbených modelů dříve, než se úplně přestane vyrábět.
| Toyota
Toyota vyprodává benzínové modely Yaris a Corolla Sedan v akční nabídce Klasik

Toyota vyprodává benzínové modely Yaris a Corolla Sedan v akční nabídce Klasik

Toyota připravila speciální edici skladových vozů Yaris a Corolla Sedan s benzínovým motorem 1,5 pod názvem Klasik. Nabízí je s cenovým zvýhodněním 65 000 korun, respektive 188 000 korun. Po vyprodání skladových zásob se tyto vozy již nebudou vyrábět.
| Toyota