Ministerstvo dopravy··7 min

Jízdní doklady pro cestování v železniční osobní dopravě od prosince 2019

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy České socialistické republiky bylo zřízeno v rámci federalizace Československa zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, z 8. ledna 1969. Tento kompetenční zákon nadále (v podstatně novelizovaném znění) vymezuje základní působnost ministerstva. Souběžně však zůstalo působit federální ministerstvo dopravy a tak bylo MD ČSR již k 1. lednu 1971 stejně jako ministerstvo pošt a telekomunikací zrušeno zákonem 147/1970 Sb.

Tisková zpráva

Od začátku platnosti jízdního řádu 2019/2020, tedy ode dne 15. prosince 2019, může dojít v některých krajích ke změně nabídek jízdních dokladů při odbavování cestujících na železnici.

Jízdní doklady pro cestování v železniční osobní dopravě od prosince 2019

Zatímco doposud cestující měli zpravidla nabídku na pořízení jízdenky podle „tarifu dopravce“ a dále jako alternativu integrované jízdenky „podle tarifu příslušného integrovaného dopravního systému“ (IDS), nově některé kraje budou vyžadovat, aby železniční dopravce při cestách uvnitř některých krajů nabídl přednostně jízdenky IDS, což je dnes obvyklé v autobusové dopravě.

Jedná se o samostatná rozhodnutí dotčených krajů, které ve vlastní kompetenci objednávají a financují vlaky regionální dopravy (zpravidla vlaky osobní a spěšné). Tuto kompetenci mají kraje již od roku 2005, kdy bylo zajišťování regionální dopravní obslužnosti přeneseno do samostatné působnosti krajů. Od roku 2005 tak kraje nastavují parametry kvality v objednávaných dopravních službách a mohou v rámci limitů daných cenovou regulací státu do určité míry rozhodovat i o tarifech, které jsou v regionálních vlacích a autobusech uplatňovány.

Ministerstvo dopravy v současné době odpovídá pouze za objednávku nadregionální dopravy (zpravidla expresy a rychlíky), vnímá však oblast provázání s regionální dopravou jako důležitou. Proto připravilo pro širokou veřejnost základní informační přehled o tarifní situaci.

POPIS ZMĚN

Změny tarifních nabídek nastanou především v krajích, které nově uzavřely s Českými dráhami i dalšími dopravci takzvané „brutto smlouvy“. V těchto smlouvách rizika a příležitosti spojená s vývojem výnosů nese přímo kraj, nikoli dopravce. Jedná se o kraj Jihomoravský, Olomoucký, Ústecký a Zlínský. I v zahraničí je obvyklé, že v dopravních službách platí především tarif stanovený objednatelem. Například v rámci řady regionů Německa nebo Rakouska je běžné, že uvnitř regionu se i na železnici výrazně preferuje tarif místního „dopravního svazu“ což je obdoba českého IDS.

Pro všechny vlaky, provozované dopravcem ČD i nadále platí, že pro jízdy přesahující hranice regionu bude uznáván tarif dopravce. Pokud tedy cestující pojede třeba z Prahy či Pardubic do Koutů nad Desnou v Olomouckém kraji, pak bude moci použít přímou jízdenku podle tarifu dopravce. Dvě jízdenky bude jako doposud cestující potřebovat pouze v případě, že bude používat vlaky různých dopravců nad rámec územní působnosti jednotlivých IDS.

Ve vlacích dálkové dopravy se situace nemění a cestující budou primárně odbaveni tarifem dopravce. Na základě dohody s jednotlivými kraji je cestujícím zpravidla umožněno pro vnitrokrajské relace využití i tarifu příslušného IDS jako variantu k tarifu dopravce. Jízdní doklady IDS lze uplatnit pouze mezi stanicemi v příslušném integrovaném dopravním systému, v nichž použitý vlak skutečně zastavuje. Do IDS nejsou zpravidla integrovány vlaky expresního segmentu (Ex, EC/IC, railjet a podobně).

V návaznosti na novelu zákona o dráhách, schválenou Poslaneckou sněmovnou v září tohoto roku, připravuje Ministerstvo dopravy pro oblast železniční dopravy Systém jednotného tarifu. Již v průběhu roku 2020 tak bude mít cestující možnost zakoupení jednoho jízdního dokladu platného mezi všemi tarifními body české železniční sítě bez ohledu na použitého dopravce.

OBECNĚ K NÁSLEDUJÍCÍM SCHÉMATŮM

Na následujících obrázcích jsou popsány možnosti využití jízdních dokladů při cestách na území Ústeckého kraje. Popsány jsou jak cesty v rámci kraje, tak možnosti cestování do zbývajícího území České republiky.

Schémata jsou v totožné míře využitelná i pro vysvětlení podmínek cestování v Jihomoravském, Zlínském a Olomouckém kraji, kde rovněž dochází k obdobné změně tarifních nabídek.

PŘEPRAVA OSOBNÍMI VLAKY POUZE NA ÚZEMÍ ÚSTECKÉHO KRAJE

Cestujícímu podle požadavku kraje bude nabídnut přednostně tarif příslušného IDS. Tarify dopravců však budou i nadále rovněž nabízeny a uznávány. Výjimkou mohou představovat pouze některé druhy časových jízdních dokladů síťového charakteru (např. síťové jízdenky IN 100, které budou nadále uznávány dle specifických podmínek každého kraje).

Např. pro cestu z Děčína do Mostu tak cestující bude moci využít přednostně tarif Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) ve vlacích všech dopravců zapojených do IDS nebo tarif dopravce (v této trase ČD):

Obrázek 1

01.png

Poznámka: V Jihomoravském a Zlínském kraji není zatím rozhodnuto, zda kraje při vnitrokrajských přepravách umožní vedle tarifu IDS využívat i jízdní doklady dopravců. České dráhy s oběma kraji o možnostech řešení dále jednají.

PŘEPRAVA Z ÚZEMÍ ÚSTECKÉHO KRAJE do jiných krajů a zpět

V tomto případě si cestující může zakoupit jízdní doklad dopravce ČD pro celou realizovanou cestu, pokud všechny použité vlaky jsou provozovány tímto dopravcem.

Např. pro cestu z Prahy do Děčína může cestující využít všech tarifních nabídek dopravce ČD jako doposud, a to i v případě, že použije v části cesty osobní nebo spěšný vlak.

Obrázek 2

02.png

Poznámka: Pokud se cestující rozhodne dělit svou cestu a pořídit namísto jednoho jízdního dokladu dvě různé jízdenky (např. proto, že v části trasy je nabízen cenově zvýhodněný akční tarif), musí si pro návazný úsek zakoupit samostatné jízdné podle dalšího tarifu. Tím uzavírá totiž dvě samostatné přepravní smlouvy.

PŘEPRAVA MEZI KRAJI S VYUŽITÍM VÍCE DOPRAVCŮ ZE STANICE NEBO DO STANICE NA ÚZEMÍ ÚSTECKÉHO KRAJE

Pouze pokud cestující využije při své mezikrajské cestě dopravních služeb více dopravců, bude odbaven dvěma jízdními doklady, tak jak je běžné v autobusové dopravě mimo IDS nebo při cestování s využitím vlaků komerčních dopravců na trati Praha - Ostrava.

Pokud například cestující pojede z Mladé Boleslavi do Děčína s využitím rychlíku dopravce ARRIVA vlaku Z Mladé Boleslavi do České Lípy a rychlíku ČD v úseku Česká Lípa - Děčín, bude odbaven dvěma jízdními doklady.

Obrázek 3

03.png

CESTY PO ZAVEDENÍ SYSTÉMU JEDNOTNÉHO TARIFU

Z důvodu postupující liberalizace na železnici a s tím souvisejícími tarifními změnami při cestách s různými dopravci případně vlaky různých objednatelů osobní železniční dopravy připravuje Ministerstvo dopravy od roku 2020 celostátní tarifní systém, garantovaný a provozovaný státem.

Do plného provozu bude tento systém uveden podle zákona v prosinci 2020. Již v předstihu by pak mohl v druhé polovině roku 2020 proběhnout pilotní provoz.

V rámci Systému jednotného tarifu bude možné pro cestu mezi jakýmikoliv dvěma tarifními body české železniční sítě zakoupit také jako možnou variantu (vedle existujících tarifních nabídek) jediný jízdní doklad bez ohledu na použitého dopravce nebo použitou relaci. Jediný jízdní doklad tak bude možno v rámci Systému jednotného tarifu zakoupit i pro všechny ilustrační relace, zmíněné v tomto dokumentu.

Obrázek 4

04.png

Zdroj: www.mdcr.cz

Další články

Další články od Ministerstvo dopravy

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministři dopravy a pro místní rozvoj navrhují řešení pro digitalizaci stavebního řízení

Ministr dopravy Martin Kupka a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Tento krok je reakcí na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
| Ministerstvo dopravy
Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Web a e-maily Ministerstva dopravy jsou nově také pod doménou gov.cz

Ministerstvo dopravy se připojilo k dalším ministerstvům a úřadům, které postupně přecházejí na jednotnou státní doménu. Webové stránky jsou nyní dostupné také na md.gov.cz, stejně tak e-mailové adresy jsou nyní odesílané ze shodné domény. Stávající doména pro příjem zpráv funguje dál, adresa „mdcr.cz“ bude dostupná ještě více než pět let.
| Ministerstvo dopravy
Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Příprava výhradního provozu ETCS míří do finále: je vybaveno 1304 vlaků a 2800 strojvedoucích má pot

Evropský zabezpečovač ETCS přináší mnohem vyšší úroveň bezpečnosti na naší železnici. Výhradní provoz bude na 620 km tratí v ČR postupně začínat v průběhu čtyřech lednových týdnů na začátku roku 2025.
| Ministerstvo dopravy
Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Již 7 provizorních mostů pomáhá po povodních v Olomouckém a Moravskoslezském kraji

Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Což je před zimou pod jesenickými a rychlebskými horami dost důležité. 7 z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
| Ministerstvo dopravy
Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku.
| Ministerstvo dopravy
První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

První stavby vysokorychlostních tratí začnou v roce 2025

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic představilo vládě aktuální stav projektu Rychlých spojení (RS) v České republice. Jedná se o dlouhodobý plán modernizace, rozvoje a posílení kapacity české železnice, který výrazně zkrátí cestovní doby. První stavby, které jsou součástí plánu vysokorychlostních tratí, budou zahájeny už v příštím roce v úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
| Ministerstvo dopravy
Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Příhraniční úsek dálnice D11 k polským hranicím má zelenou, stavba může začít

Ředitelství silnic a dálnic dnes uzavřelo smlouvu se zhotovitelem stavby. Dostavba 21kilometrového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí s Polskem začne v pátek 11. října odpoledne.
| Ministerstvo dopravy
Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Ministr Kupka a AutoSAP usilují o změnu emisních limitů pro automobily a dodávky

Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. To je klíčové pro posílení konkurenceschopnosti Evropy a českých firem, snížení strategické závislosti na Číně a udržení pracovních míst v odvětví.
| Ministerstvo dopravy
Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

Vláda schválila vznik Silniční inspekce i fungování poptávkové dopravy, zelenou dostal i rozpočet SF

V rámci novinek návrhu novely zákona o silniční dopravě schválených vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. V případě zjištěných nedostatků budou moci sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna silničního zákona dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
| Ministerstvo dopravy
Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Hledá se zhotovitel pro první úsek rychlotratě mezi Brnem a Přerovem

Správa železnic plánuje v příštím roce zahájit modernizaci trati z Brna do Přerova, nyní vyhlásila tendr na zhotovitele prací v úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stejně jako ostatní části důležité spojnice jižní a severní Moravy získá druhou kolej, traťová rychlost bude 200 km/h. Odstraní se všechny přejezdy, cestující získají bezbariérový přístup na nástupiště a pohodlný nástup do vlaků. S přestavbou prvního úseku se počítá od poloviny příštího roku do konce roku 2028.
| Ministerstvo dopravy